Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota ukázala nový motor a převodovky až s 10 stupni, jde po nízké spotřebě
7.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská automobilka začne od příštího roku montovat pod kapoty svých aut 2,5litrový čtyřválec, stejně jako osmi- nebo desetistupňový automat.
Ve světle příchodu stále přísnějších limitů spotřeby i emisí Toyota aktuálně představila nový hybridní systém, nový 2,5litrový čtyřválec a dvě nové převodovky - osmistupňový a desetistupňový automat. Všechny novinky souvisejí s modulární platformou TNGA (Toyota New Global Architecture), na které již stojí nový Prius. Architektura ovšem počítá nejen se zástavbou pohonu předních kol, ale také se zadokolkou či čtyřkolkou.
Nové pohonné ústrojí má obecně umožnit 10procentní nárůst výkonu a 20procentní pokles spotřeby. Do roku 2021 by jím přitom mělo být vybaveno zhruba 60 procent celkové produkce značky, jenž zamíří na domácí trh, do Spojených států, Evropy i Číny. Se zahájením montáže se počítá již v příštím roce, přičemž jedním z prvních modelů velmi pravděpodobně bude chystaná Toyota Camry.
Od obecného popisu se můžeme přesunout ke konkrétnímu, a to rovnou k 2,5litrovému čtyřválci. Ten spadá do rodiny Dynamic Force Engine, přičemž vychází z již existujícího agregátu 2AR-FXE. Patřit přitom bude k nejefektivnějším motorům na trhu, neboť termální účinnost u ryze benzinového provedení dosáhla na 40 procent, v případě hybridního pak na 41 procent.
Jelikož dojde ke snížení ztrát energie způsobených vnitřním třením komponentů, zamíří na kola mnohem vyšší výkon. Zároveň lze očekávat snížení spotřeby, kdy zmiňovaná Toyota Camry 2018 cílí na méně než sedmilitrový průměr (dle metodiky EPA). Nic bližšího ale již značka nezmiňuje, zamířit tedy můžeme k novému hybridnímu systému.
Ten byl představen pod názvem Multistage Toyota Hybrid System II, přičemž oproti stávajícímu ústrojí počítá s menšími rozměry, nižší hmotností a vyšší účinností. Opět je přitom jeho součástí 2,5litrový benzinový čtyřválec, nicméně koncepce počítá především s pohonem zadních kol. Očekávat přitom máme lepší odezvu již od nulových otáček.
Mimo to hybridní ústrojí počítá s větší kapacitou lithium-iontových baterií. Elektromotor navíc nebude sloužit pouze jako generátor, tak jako dosud, nýbrž umožní také jízdu čistě na elektřinu. Dojezd by přitom měl činit „60 kilometrů a více“. Také v této oblasti ale již další konkrétní údaje chybí, ve finále tedy můžeme probrat nové převodovky.
Jak osmistupňový automat, tak i ten desetistupňový již mají určenou první „destinaci“. Skříň s menším počtem rychlostí totiž zamířila pod kapotu Toyoty Highlander, tu druhou pak užívá Lexus LC500h. Japonská automobilka přitom dodává, že Direct Shift-8AT i Direct Shift-10AT počítají s nižším třením a inovovaným konvertorem pro lepší odezvu.
Desetistupňový automat má přitom řadit tak hladce, že „je vhodný pro prémiové vozy s pohonem zadních kol“. Očekávat jej tedy máme v příštích Lexusech GS a LS. Tím nám ale motorická expanze značky nekončí, do roku 2021 totiž Toyota představí 17 verzí devíti nových motorů, 10 verzí čtyř převodovek a 10 verzí šesti hybridních systémů. Ty přitom mají snížit „emisní stopu” značky o 90 procent do roku 2050.









Toyota představila nový 2,5litrový motor, vylepšený hybridní systém a osmistupňový či desetistupňový automat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Mohutný požár v parkovacím domě na letišti JAX pohřbil přes 50 aut, způsobil kolaps budovy
22.5.2025Tohle je odpověď Evropy na nové levné americké auto, má tři kola a dál skoro nic
23.5.2025Čínské SUV, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, je venku. Podívejte se, jak jsou si obě auta podobná
23.5.2025K mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
23.5.2025Úplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
23.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva