Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota ukázala nový motor a převodovky až s 10 stupni, jde po nízké spotřebě
7.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská automobilka začne od příštího roku montovat pod kapoty svých aut 2,5litrový čtyřválec, stejně jako osmi- nebo desetistupňový automat.
Ve světle příchodu stále přísnějších limitů spotřeby i emisí Toyota aktuálně představila nový hybridní systém, nový 2,5litrový čtyřválec a dvě nové převodovky - osmistupňový a desetistupňový automat. Všechny novinky souvisejí s modulární platformou TNGA (Toyota New Global Architecture), na které již stojí nový Prius. Architektura ovšem počítá nejen se zástavbou pohonu předních kol, ale také se zadokolkou či čtyřkolkou.
Nové pohonné ústrojí má obecně umožnit 10procentní nárůst výkonu a 20procentní pokles spotřeby. Do roku 2021 by jím přitom mělo být vybaveno zhruba 60 procent celkové produkce značky, jenž zamíří na domácí trh, do Spojených států, Evropy i Číny. Se zahájením montáže se počítá již v příštím roce, přičemž jedním z prvních modelů velmi pravděpodobně bude chystaná Toyota Camry.
Od obecného popisu se můžeme přesunout ke konkrétnímu, a to rovnou k 2,5litrovému čtyřválci. Ten spadá do rodiny Dynamic Force Engine, přičemž vychází z již existujícího agregátu 2AR-FXE. Patřit přitom bude k nejefektivnějším motorům na trhu, neboť termální účinnost u ryze benzinového provedení dosáhla na 40 procent, v případě hybridního pak na 41 procent.
Jelikož dojde ke snížení ztrát energie způsobených vnitřním třením komponentů, zamíří na kola mnohem vyšší výkon. Zároveň lze očekávat snížení spotřeby, kdy zmiňovaná Toyota Camry 2018 cílí na méně než sedmilitrový průměr (dle metodiky EPA). Nic bližšího ale již značka nezmiňuje, zamířit tedy můžeme k novému hybridnímu systému.
Ten byl představen pod názvem Multistage Toyota Hybrid System II, přičemž oproti stávajícímu ústrojí počítá s menšími rozměry, nižší hmotností a vyšší účinností. Opět je přitom jeho součástí 2,5litrový benzinový čtyřválec, nicméně koncepce počítá především s pohonem zadních kol. Očekávat přitom máme lepší odezvu již od nulových otáček.
Mimo to hybridní ústrojí počítá s větší kapacitou lithium-iontových baterií. Elektromotor navíc nebude sloužit pouze jako generátor, tak jako dosud, nýbrž umožní také jízdu čistě na elektřinu. Dojezd by přitom měl činit „60 kilometrů a více“. Také v této oblasti ale již další konkrétní údaje chybí, ve finále tedy můžeme probrat nové převodovky.
Jak osmistupňový automat, tak i ten desetistupňový již mají určenou první „destinaci“. Skříň s menším počtem rychlostí totiž zamířila pod kapotu Toyoty Highlander, tu druhou pak užívá Lexus LC500h. Japonská automobilka přitom dodává, že Direct Shift-8AT i Direct Shift-10AT počítají s nižším třením a inovovaným konvertorem pro lepší odezvu.
Desetistupňový automat má přitom řadit tak hladce, že „je vhodný pro prémiové vozy s pohonem zadních kol“. Očekávat jej tedy máme v příštích Lexusech GS a LS. Tím nám ale motorická expanze značky nekončí, do roku 2021 totiž Toyota představí 17 verzí devíti nových motorů, 10 verzí čtyř převodovek a 10 verzí šesti hybridních systémů. Ty přitom mají snížit „emisní stopu” značky o 90 procent do roku 2050.









Toyota představila nový 2,5litrový motor, vylepšený hybridní systém a osmistupňový či desetistupňový automat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
