Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota TNGA: nová platforma sníží náklady i spotřebu, zvýší bezpečnost
27.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Také Japonci nasedli na vlak modularity, který zredukuje nadměrný počet architektur a pohonných jednotek. První vlaštovka má dorazit ještě letos.
Současnému automobilovému světu vládnou modulární architektury. Má je Volkswagen Group, aliance Renault-Nissan, PSA, Honda, Mercedes i BMW. Je ovšem poněkud s podivem, že obdobnou platformu nemá ve svém portfoliu Toyota, tedy i nadále největší výrobce nových aut na světě. To se ovšem aktuálně mění, neboť japonská značka odhalila novou modulární architekturu TNGA (Toyota New Global Architecture).
Automobilka ji popisuje jako mnohem lehčí a kompaktnější, přičemž umožnit má zástavbu pohonu předních i zadních kol. Součástí nové platformy jsou navíc efektivnější pohonné jednotky, s nimiž je spojena nižší spotřeba. Kromě toho Toyota slibuje lepší ovladatelnost, která bude dána uložením agregátů na nejnižší možnou úroveň. Díky tomu platforma TNGA nabídne nižší těžiště než kterýkoliv mainstreamový konkurent.
Pro Toyotu se zároveň jedná o výraznou redukci nákladů, neboť na nové architektuře bude do roku 2020 stát rovná polovina celé produkce značky. Momentálně přitom automobilka používá na 100 platforem, což je samozřejmě spojeno s nemalou komplexností. Tím však výhody nekončí, dále lze počítat s tuhostí navýšenou o 30 až 65 procent. Vylepšeny tak budou i bezpečnostní standardy.
Co se oné nižší spotřeby týče, ta je spojena hlavně s účinnějšími automaty a převodovkami CVT, pročež máme čekat redukci paliva nižší o 25 procent. Kromě běžných modelů ovšem platforma má podepírat také hybridní vozy, které díky modulárním komponentům budou úspornější o 15 procent. V případě motorů máme naopak očekávat zhruba patnáctiprocentní navýšení výkonů.
Toyota navíc počítá s tím, že modularita jí umožní snížit kromě jednotlivých platforem také počet agregátů, který momentálně odhaduje na 800 různých pohonných jednotek. Toto přemnožení přitom bylo dosud dáno strategií, na jejímž základě si vedoucí jednotlivých projektů mohli nechat uzpůsobit při vývoji nového modelu vše, od architektury až po motory. S tím je ovšem nyní konec.
Místo toho se nyní bude operovat s platformou TNGA jakožto středobodem a více se zainvestuje do designu, který má odpovídat vkusu lokální klientely. Z toho důvodu ostatně jedinými sdílenými viditelnými prvky budou zvenčí zrcátka dveří a loga Toyoty, zatímco uvnitř bude možné najít shodné volanty, dotykové displeje, voliče převodovek a sadu pedálů.
Veškeré další modulární komponenty ale již budou ukryté pod povrchem, přičemž řeč je o přední i zadní deformační struktuře či podlaze. Do daného ranku spadá také zavěšení, pohonné ústrojí, usazení chladiče, vyhřívání a klimatizace nebo systém řízení. Shodné budou i rámy sedadel, i když ty bude možné specifikovat v pěti velikostech, aby byla pokryta veškerá škála od mini až po MPV.
První vlaštovkou, která z dané architektury TNGA vzejde, má být model střední velikosti s pohonem předních kol, který se objeví v závěru letošního roku. Bližší informace o konkrétním voze ovšem aktuálně nejsou známy, i když neoficiálně se hovoří o hatchbacku velikosti Toyoty Auris, který by měl dostat také nezávislé zadní zavěšení.
Na další informace si budeme muset počkat, nyní jen dodáme, že Toyota přechodem na modulární architekturu sníží investice do každého nového modelu o 40 procent oproti jejich předchůdcům z roku 2008. Rovné tři čtvrtiny z těchto úspor však budou investovány do nových technologií, mezi ně patří třeba autonomní řízení. Dále máme čekat lepší palubní desky, dotykové displeje či plasty.
Budoucnost tedy má japonská automobilka jasně nalajnovanou, pročež nezbývá než počkat na onu první vlaštovku a pořádně ji protáhnout redakčním testem. Teprve poté budeme moci potvrdit či vyvrátit, že se Toyota vrátila ke stavbě skutečně kvalitních vozů, které přežijí vše.
Nová modulární architektura TNGA má do roku 2020 podepírat polovinu produkce Toyoty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
dnes - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 7 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
před 8 hodinami - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
před 10 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 11 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva