Renault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB

Rozdělení platformy na čtyři nezávislé části by se alianci mohlo vyplatit. Zvláště, když s jejím využitím počítají u 11 modelů Renaultu a 3 u Nissanu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Renault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB

20.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Renault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rozdělení platformy na čtyři nezávislé části by se alianci mohlo vyplatit. Zvláště, když s jejím využitím počítají u 11 modelů Renaultu a 3 u Nissanu.

Modulární komponenty rozhodně nejsou špatným nápadem. Zvláště, pokud se jedná o „neviditelné” díly. V takovém případě je uživateli jedno, zda jsou vyráběny v ČR nebo v Číně. Důležitá je samozřejmě kvalita, výběr vozu však zrovna nevisí na rozhodnutí, zda zvolit podvozkový díl té či oné automobilky. Design obvykle při výběru auta hraje jednu z hlavních rolí, mnohých zákazníků dokonce tu nejhlavnější a ostatní parametry pak ustupují do pozadí. Toho jsou si vědomy i samy značky a proto vývoj modulárních platforem rozjely jak na běžícím pásu.

Nejznámějším - a doposud jediným opravdovým - uživatelem této technologie je koncern Volkswagen Group, jehož platforma MQB podepírá nové Audi A3, Seat Leon, Škodu Octavii III a VW Golf VII. I německá automobilka však bude muset čelit stále vyšší konkurenci, neboť svá díla již ohlásil Ford, BMW nebo Nissan. Japonská automobilka, která na vývoji spolupracovala s partnerským Renaultem, navíc svou platformu CMF právě představila a zdá se, že Volkswagenu opravdu nadělá vrásky.

Důvod je samozřejmě v konstrukci. Zatímco Volkswagen přišel v rámci MQB s jedním celkem, u kterého lze měnit některé rozměry, aliance Renault-Nissan připravila v rámci platformy CMF (Common Module Family) čtyři nezávislé moduly (motorový prostor, kabina, přední a zadní část), jejichž složením de facto vzniká celý vůz. Rozměry tak vlastně nemusí nikdy hrát roli, neboť se jednoduše spojí ty prvky, které daná karoserie pobere.

Podle účetního oddělení by tento systém měl snížit náklady na nákup součástek o nějakých 20 až 30 procent, v případě technologických nákladů by již mělo jít o 30- až 40procentní redukci. To by mělo znamenat velkou úsporu i pro konečného zákazníka. Aliance navíc počítá se zavedením výrobního procesu AIMS (Alliance Integrated Manufacturing System), který jí umožní výrobu jednoho modelu napříč různými továrnami bez nutnosti změn na lince.

Platforma CMF tak nemá být jen efektivnější než německé MQB, ale rovněž lepší než vlastní globální komponenty podepírající modely jako Micra nebo Clio. I proto obě automobilky odhadují, že do roku 2020 bude na platformě CMF postaveno zhruba 1,6 milionu vozů ročně, přičemž jednat se bude o 14 modelů, z nichž jedenáct na sobě ponese logo francouzské automobilky.

Nissan tedy sice přijde trochu zkrátka, ale na druhou stranu dostane platformu jako první. Modernizované modely Qashqai, X-Trail a americký Rogue jsou kandidáty, jež dostanou platformu CMF ještě letos. Na Renaulty má přijít řada příští rok, kdy značka představí nástupce modelů Espace, Scénic a Laguna. Jsme opravdu zvědavi, jak budou tato „lego auta“ jezdit.


Renault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB - 1 - Renault-Nissan CMFRenault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB - 2 - Renault-Nissan CMF 01
Francouzsko-japonská platforma CMF počítá se čtyřmi nezávislými moduly, které se dají spojovat napříč segmenty

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše