Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB
20.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozdělení platformy na čtyři nezávislé části by se alianci mohlo vyplatit. Zvláště, když s jejím využitím počítají u 11 modelů Renaultu a 3 u Nissanu.
Modulární komponenty rozhodně nejsou špatným nápadem. Zvláště, pokud se jedná o „neviditelné” díly. V takovém případě je uživateli jedno, zda jsou vyráběny v ČR nebo v Číně. Důležitá je samozřejmě kvalita, výběr vozu však zrovna nevisí na rozhodnutí, zda zvolit podvozkový díl té či oné automobilky. Design obvykle při výběru auta hraje jednu z hlavních rolí, mnohých zákazníků dokonce tu nejhlavnější a ostatní parametry pak ustupují do pozadí. Toho jsou si vědomy i samy značky a proto vývoj modulárních platforem rozjely jak na běžícím pásu.
Nejznámějším - a doposud jediným opravdovým - uživatelem této technologie je koncern Volkswagen Group, jehož platforma MQB podepírá nové Audi A3, Seat Leon, Škodu Octavii III a VW Golf VII. I německá automobilka však bude muset čelit stále vyšší konkurenci, neboť svá díla již ohlásil Ford, BMW nebo Nissan. Japonská automobilka, která na vývoji spolupracovala s partnerským Renaultem, navíc svou platformu CMF právě představila a zdá se, že Volkswagenu opravdu nadělá vrásky.
Důvod je samozřejmě v konstrukci. Zatímco Volkswagen přišel v rámci MQB s jedním celkem, u kterého lze měnit některé rozměry, aliance Renault-Nissan připravila v rámci platformy CMF (Common Module Family) čtyři nezávislé moduly (motorový prostor, kabina, přední a zadní část), jejichž složením de facto vzniká celý vůz. Rozměry tak vlastně nemusí nikdy hrát roli, neboť se jednoduše spojí ty prvky, které daná karoserie pobere.
Podle účetního oddělení by tento systém měl snížit náklady na nákup součástek o nějakých 20 až 30 procent, v případě technologických nákladů by již mělo jít o 30- až 40procentní redukci. To by mělo znamenat velkou úsporu i pro konečného zákazníka. Aliance navíc počítá se zavedením výrobního procesu AIMS (Alliance Integrated Manufacturing System), který jí umožní výrobu jednoho modelu napříč různými továrnami bez nutnosti změn na lince.
Platforma CMF tak nemá být jen efektivnější než německé MQB, ale rovněž lepší než vlastní globální komponenty podepírající modely jako Micra nebo Clio. I proto obě automobilky odhadují, že do roku 2020 bude na platformě CMF postaveno zhruba 1,6 milionu vozů ročně, přičemž jednat se bude o 14 modelů, z nichž jedenáct na sobě ponese logo francouzské automobilky.
Nissan tedy sice přijde trochu zkrátka, ale na druhou stranu dostane platformu jako první. Modernizované modely Qashqai, X-Trail a americký Rogue jsou kandidáty, jež dostanou platformu CMF ještě letos. Na Renaulty má přijít řada příští rok, kdy značka představí nástupce modelů Espace, Scénic a Laguna. Jsme opravdu zvědavi, jak budou tato „lego auta“ jezdit.
Francouzsko-japonská platforma CMF počítá se čtyřmi nezávislými moduly, které se dají spojovat napříč segmenty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:00 - Milanito
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23