Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté
2.6.2024 | Petr Prokopec
Je to v dnešní době troufalý krok, ke kterému Toyota strhla i Subaru a Mazdu. Všechny tří automobilky dohromady vyvíjí novou generaci spalovacích pohonných jednotek, největší z japonských značek k nim nyní řekla víc.
Toyota si v posledních letech získává naše sympatie. Japonská automobilka dál zůstává nohama na zemi, nepodléhá elektrické iluzi a trvá na tom, že tento způsob pohonu aut si nemůže získat víc než 30 procent trhu. I proto jej odmítá vnucovat všem a raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů, než aby zákazníkům vnucovala horší a nechtěné řešení.
Proto také dál investuje do spalovacích motorů, o kterých správně říká, že samotné zdrojem znečištění, a problém tedy nepředstavují. Pokud je totiž natankujete syntetickým či ekologickým palivem, může být jimi osazený vůz pro životní prostředí požehnáním - na rozdíl od elektromobilů, které se musí potýkat s ekologicky nešetrnou výrobou, kterou následný provoz nemusí vykompenzovat také nikdy.
Toyota navíc vlastní asi 20 procent Subaru a 5 procent Mazdy. Nedávno proto oznámila, že spolu s těmito značkami pracuje na nové generaci spalovacích motorů. Mnoho informací ale k dispozici nedala, upřesněno bylo jen to, že jednotky budou co nejmenší a nejlehčí. Zároveň se při vývoji počítalo s tím, že fungovat budou moci samostatně nebo za pomoci hybridní technologie. Každá značka by navíc měla vycházet pouze ze společného základu, finální naladění by tak bylo pokaždé specifické.
Nově tu máme o trochu podrobnější tiskovou zprávu, díky které můžeme do budoucnosti nahlédnout o poznání lépe. Základem chystaného portfolia se stane 1,5litrový atmosférický čtyřválec, který bude co do velikosti o zhruba 10 procent menší (a současně nižší) než stávající ústrojí podobného objemu. Oproti němu ovšem nová jednotka posílí a bude také efektivnější, stejně jako o 10 procent lehčí. Protože ale vývoj stále pokračuje, výkon a spotřeba zatím nebyly upřesněny.
Přesunout se tak můžeme k přeplňované verzi jedna-pětky, která nahradí stávající 2,5litrový atmosférický motor. Oproti němu bude o 20 procent menší ( a o 15 procent nižší), podobně výkonná, ovšem o stěžejních 30 procent úspornější. Což se týká i vrcholného nového motoru, jímž je dvoulitrové turbo. To pro změnu nahradí 2,4litrový přeplňovaný čtyřválec, oproti kterému se velikost i výška sníží o 10 procent. Výkon ale i přes downsizing naroste o 30 procent.
Všechny motory jsou vyvíjené jako modulární, pročež se nepočítá pouze s případným doplněním hybridní techniky, ale také s odlišnými palivy od těch syntetických až třeba po vodík. Některé verze by pak měly být schopné spalovat i motorovou naftu, znovu však pochopitelně tu „zelenou“, čímž by měly být skutečně čisté, tedy alespoň z hlediska emisí CO2, kde by měly dosáhnout stoprocentní neutrality. Do prodeje pak mají zamířit ke konci roku 2026, přičemž Toyota chce do té doby vyrukovat i s vlastním řetězcem karbonově-neutrálních paliv.













Klíčová je u nových jednotek i redukce jejich výšky, jenž umožní snížení přední kapoty, a tedy lepší aerodynamiku. Foto: Toyota, Subaru, Mazda
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Studie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před hodinouTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 3 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 4 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 6 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 13:48 - GeneHawkins
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch