Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté
2.6.2024 | Petr Prokopec
Je to v dnešní době troufalý krok, ke kterému Toyota strhla i Subaru a Mazdu. Všechny tří automobilky dohromady vyvíjí novou generaci spalovacích pohonných jednotek, největší z japonských značek k nim nyní řekla víc.
Toyota si v posledních letech získává naše sympatie. Japonská automobilka dál zůstává nohama na zemi, nepodléhá elektrické iluzi a trvá na tom, že tento způsob pohonu aut si nemůže získat víc než 30 procent trhu. I proto jej odmítá vnucovat všem a raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů, než aby zákazníkům vnucovala horší a nechtěné řešení.
Proto také dál investuje do spalovacích motorů, o kterých správně říká, že samotné zdrojem znečištění, a problém tedy nepředstavují. Pokud je totiž natankujete syntetickým či ekologickým palivem, může být jimi osazený vůz pro životní prostředí požehnáním - na rozdíl od elektromobilů, které se musí potýkat s ekologicky nešetrnou výrobou, kterou následný provoz nemusí vykompenzovat také nikdy.
Toyota navíc vlastní asi 20 procent Subaru a 5 procent Mazdy. Nedávno proto oznámila, že spolu s těmito značkami pracuje na nové generaci spalovacích motorů. Mnoho informací ale k dispozici nedala, upřesněno bylo jen to, že jednotky budou co nejmenší a nejlehčí. Zároveň se při vývoji počítalo s tím, že fungovat budou moci samostatně nebo za pomoci hybridní technologie. Každá značka by navíc měla vycházet pouze ze společného základu, finální naladění by tak bylo pokaždé specifické.
Nově tu máme o trochu podrobnější tiskovou zprávu, díky které můžeme do budoucnosti nahlédnout o poznání lépe. Základem chystaného portfolia se stane 1,5litrový atmosférický čtyřválec, který bude co do velikosti o zhruba 10 procent menší (a současně nižší) než stávající ústrojí podobného objemu. Oproti němu ovšem nová jednotka posílí a bude také efektivnější, stejně jako o 10 procent lehčí. Protože ale vývoj stále pokračuje, výkon a spotřeba zatím nebyly upřesněny.
Přesunout se tak můžeme k přeplňované verzi jedna-pětky, která nahradí stávající 2,5litrový atmosférický motor. Oproti němu bude o 20 procent menší ( a o 15 procent nižší), podobně výkonná, ovšem o stěžejních 30 procent úspornější. Což se týká i vrcholného nového motoru, jímž je dvoulitrové turbo. To pro změnu nahradí 2,4litrový přeplňovaný čtyřválec, oproti kterému se velikost i výška sníží o 10 procent. Výkon ale i přes downsizing naroste o 30 procent.
Všechny motory jsou vyvíjené jako modulární, pročež se nepočítá pouze s případným doplněním hybridní techniky, ale také s odlišnými palivy od těch syntetických až třeba po vodík. Některé verze by pak měly být schopné spalovat i motorovou naftu, znovu však pochopitelně tu „zelenou“, čímž by měly být skutečně čisté, tedy alespoň z hlediska emisí CO2, kde by měly dosáhnout stoprocentní neutrality. Do prodeje pak mají zamířit ke konci roku 2026, přičemž Toyota chce do té doby vyrukovat i s vlastním řetězcem karbonově-neutrálních paliv.













Klíčová je u nových jednotek i redukce jejich výšky, jenž umožní snížení přední kapoty, a tedy lepší aerodynamiku. Foto: Toyota, Subaru, Mazda
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle