Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří

Italové se minulý týden pochlubili tím, že nejsilnější sériový třílitr světa je úplně nový a vznikl jen díky jejich úsilí. Není to tak úplně pravda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří

7.7.2020 | Petr Prokopec

Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří

/

Foto: Maserati

Italové se minulý týden pochlubili tím, že nejsilnější sériový třílitr světa je úplně nový a vznikl jen díky jejich úsilí. Není to tak úplně pravda.

Minulý týden italské Maserati odhalilo nový motor, který se může titulovat jako nejsilnější třílitr světa s homologací pro běžný provoz. Šestiválcovou strojovnu necharakterizuje pouze výkon 630 koní a točivý moment 730 Nm, ale také technologie převzaté z Formule 1. Značka přitom v souvislosti s pohonnou jednotkou mluvila o zcela nové éře, během které se měla odříznout od Ferrari, jehož agregáty vozy s trojzubcem ve znaku užívaly dosud a jimiž se zejména marketingové oddělení velmi chlubilo. Nový motor V6 však měl stoprocentně pocházet z Modeny.

Jak nicméně zjistil magazín Road & Track, realita není tak jednoduchá. Motor zvaný Nettuno neboli Neptun, má totiž hodně společné s osmiválcem F154, který Ferrari nasadilo pod kapotu modelu SF90 Stradale a dalších svých aut. A příliš se neliší ani od jednotky 690T, která pohání Alfy Romeo Giulia a Stelvio a jenž je sám o sobě v podstatě jen šestiválcovou verzí onoho osmiválce F154. I Nettuno totiž dostalo do vínku 88milimetrové vrtání a 82milimetrový zdvih.

Nejde o jedinou shodu, dále tu máme identický omezovač otáček, jenž přichází ke slovu v 8 000 ot./min., nebo zapalování jednotlivých válců v pořadí 1-6-3-4-2-5. Stejné jsou rovněž použité šrouby nebo příruby, tak jako se shoduje usazení senzoru polohy hřídele. A aby toho nebylo málo, neliší se rovněž objímka olejového filtru. Unikátem je tak pomalu pouze kompresní poměr 11:1, nově navržená hlava válců či ony technologie pocházející z královské motoristické disciplíny.

V době maximálního sdílení komponentů mezi sesterskými - a někdy i konkurenčními - automobilkami to není nic neobvyklého a ani špatného. Zvláště pak u automobilek, jejichž prodeje ročně čítají jednotky či maximálně desítky tisíc kusů. Nechápeme ale proč Maserati nepřiznalo barvu a mlžilo unikátností svého stroje - nakonec spojitost s Ferrari a Alfou Romeo není nic špatného, spíše naopak.

Je jen logické, že všechny tři značky sáhly po stejném základu, který si pouze přizpůsobily k obrazu svému a ke svým specifickým potřebám. V případě jednotky Nettuno to znamená hlavně příchod duálních svíček a spalovací předkomory, díky čemuž se motor nechlubí pouze vysokým výkonem, ale také nízkými emisemi a hlučností. Vůbec poprvé přitom šestiválcová jednotka bude užita u nového modelu MC20, jenž se ukáže v září.


Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 1 - Maserati Nettuno 2020 motor 01Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 2 - Maserati Nettuno 2020 motor 02Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 3 - Maserati Nettuno 2020 motor 03Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 4 - Maserati Nettuno 2020 motor 04Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 5 - Maserati Nettuno 2020 motor 05Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 6 - Maserati Nettuno 2020 motor 06Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 7 - Maserati Nettuno 2020 motor 07Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 8 - Maserati Nettuno 2020 motor 08Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 9 - Maserati Nettuno 2020 motor 09
Nový motor Maserati nepochází až tak stoprocentně z Modeny, jak značka původně naznačovala. Kořeny u Ferrari ale stěží někomu budou vadit. Foto: Maserati

Zdroj: Road & Track

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše