Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky
14.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volvo chce kompenzovat menší počet válců a nižší objem svých motorů dvojitým přeplňováním ne nepodobným technologii twincharger od VW.
Švédská značka Volvo loni oficiálně oznámila, že „je čas zastavit počítání válců“. Jak asi tušíte, tak hlavně směrem nahoru. „Dokážeme, že downsizing motorů může jít ruku v ruce s očekáváním našich zákazníků zvyklých na luxus a požitek z jízdy,“ prohlásil při této příležitosti Peter Mertens, senior viceprezident pro vývoj a výzkum.
Jeho slova byla později potvrzena informacemi o nové generaci motorů nazvaných VEA (Volvo Environmental Architecture). Automobilka avizovala, že půjde maximálně o čtyřválce s přímým vstřikováním jak v benzínovém tak i naftovém provedení, které zvýší podíl unifikovaných součástek až na šedesát procent.
Nejnovějšího modelu V40 se toto rozhodnutí nedotklo. Zatím. Nový hatchback disponuje stávajícími pohonnými jednotkami a překvapivě se pod jeho kapotou objeví také přeplňovaný benzínový pětiválec T5 o výkonu 254 koní. Patrně se tak ale stane naposled. Všechna další Volva budou poháněna nejvýše čtyřválci a později i tříválcovými motory.
Prvním sériovým automobilem postaveným na zbrusu nové platformě SPA (Scalable Platform Architecture), která již s víceválcovými agregáty nepočítá, se stane nástupce modelu XC90 anebo příští limuzína S80. Jak už víme, Volvo chce chybějící objem a koně kompenzovat setrvačníkem FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System), akumulátory s elektromotorem v plug-in hybridech a samozřejmě přeplňováním.
Volvo má s nuceným plněním bohaté zkušenosti. Již nějakou dobu má v nabídce více turbomotorů než těch atmosférických a jeho konstruktéři zvládli v dieselech také sekvenčně zapojená turbodmychadla. Další vývoj švédsko-čínské automobilky se ovšem bude ubírat poněkud jinými cestičkami. Konkrétně těmi, které nedávno prošlapal a vzápětí začal opouštět německý koncern Volkswagen. Volvo totiž hodlá použít systém známý pod označením „twincharger“.
Stejně jako VW, také Volvo použije kombinaci turbodmychadla poháněného výfukovými plyny a mechanického kompresoru. V nízkých otáčkách se o okamžitý nárůst tlaku v nasávání má postarat kompresor, o něco později se pak připojí turbo, které ve vysokých otáčkách zajistí vyšší výkon.
Ačkoli to vypadá, že Volvo prostě okopírovalo technologii Volkswagenu, patrně to tak nebude. Švédové nezapomněli připomenout, že systém kombinovaného přeplňování používaly už před dvaceti lety jejich dieselové lodní motory série KAD.
Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že to není úplně nejlepší zpráva pro ty, kteří měli pozitivní vztah k pěti-, šesti nebo osmiválcovým motorům Volva. Tím spíše, že se tak děje pouze pod vlajkou Bruselu a jeho systému pokut za „nadlimitní emise” CO2. Snad už ani nemá smysl opakovat, že ze strany zákazníků vozů jako je Volvo S80 nebo XC90 žádná poptávka po tak masivním downsizingu neexistuje...




První Volvo s novou generací motorů se stane nástupce současného modelu XC90
Zdroj: motorauthority.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
před 9 hodinamiProdeje elektrických aut v USA po letech růstu razantně klesají, některé značky už je prodávají po kusech měsíčně
před 10 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včeraUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včeraTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva