Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 %

(+ video) Volvo hlásí úspěšné dokončení vývoje systému rekuperace kinetické energie, hodlá jím osadit testovací prototypy nových modelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 %

26.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 %

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Volvo hlásí úspěšné dokončení vývoje systému rekuperace kinetické energie, hodlá jím osadit testovací prototypy nových modelů.

Volvo přibližně před dvěma lety začalo veřejně mluvit o atypickém hybridním pohonu, který ukládá kinetickou energii získanou při zpomalování a brzdění nikoli do baterií, ale ve formě mechanické energie ji krátkodobě „skladuje“ v setrvačníku.

Návrh švédských konstruktérů byl teoreticky poměrně jednoduchý. FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) při sešlápnutí brzdového pedálu zajistí odebrání části pohybové energie automobilu skrze roztočená zadní kola a příslušný převod a její přenesení na setrvačník uložený ve vakuu schopný roztočit se až na 60 tisíc ot./min.

Jak velká je ztráta otáček s přibývajícím časem, Volvo nespecifikovalo, rozhodně však zanedbatelná třeba při stání na semaforu a čekání na zelenou. Ve chvíli, kdy bude řidič potřebovat akcelerovat, setrvačník vrátí kinetickou energii zpátky, přičemž podle automobilky jde o ekvivalent dodatečných 80 koní výkonu.

V tiskové zprávě nám poněkud chybí informace o tom, jaký vliv má gyroskopický efekt setrvačníku třeba při jízdě v zatáčce, poté, co řidič před ní přibrzdí a tím pádem „dobije“ karbon-ocelové kolo, každopádně Volvo oznámilo úspěšné ukončení zkoušek v modelu S60 a nyní chystá zástavbu systému do připravovaných novinek.

Ve spojení s přeplňovanými čtyřválci Švédové slibují až 25procentní úsporu ve srovnání s podobně výkonnými automobily, výrazně nižší hmotnost oproti klasickým benzín-elektrickým hybridům s akumulátory, konstrukční jednoduchost a rovněž výhodnější cenu. Termín uvedení do prodeje Volvo však prozatím neuvedlo, stejně jako konkrétnější údaje k jednotlivým pozitivním efektům. Přece jen, čtvrtinové snížení spotřeby jen díky rekuperaci, když při úsporné jízdě prakticky nebrzdíte, se nám zdá poněkud přehnané...


Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 % - 1 - Volvo FKERS nove foto 04Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 % - 2 - Volvo FKERS nove foto 06Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 % - 3 - Volvo FKERS nove foto 05Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 % - 4 - Volvo FKERS nove foto 01Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 % - 5 - Volvo FKERS nove foto 02Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 % - 6 - Volvo FKERS nove foto 03
Volvo tvrdí, že S60 s přeplňovaným čtyřválcem (o neznámém výkonu) a systémem FKERS na palubě dokázalo akcelerovat na stovku za 5,5 sekundy

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.