Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců
9.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Toto je začátek konce pěti a šestiválcových motorů Volvo. Severská značka ještě letos rozjede jejich náhradu novou generací pohonných jednotek VEA.
Švédsko-čínské Volvo už předloni na podzim horlivě hlásilo, že má v úmyslu ze své nabídky - v rámci snižování papírové i skutečné spotřeby - kompletně odstranit motory s více než čtyřmi válci. Letos na podzim začne své předsevzetí skutečně plnit novou generací motorů VEA (Volvo Engine Architecture).
Základních technologických pilířů těchto pohonných jednotek bude jistě více, Volvo však považuje za jeden z nejdůležitějších konstrukčních prvků vylepšený systém přímého vstřikování common-rail pro vznětové agregáty, který dostal dokonce i své vlastní označení i-ART.
Pokud máte rádi technickou rozborku a čekáte kompletní výčet změn, patrně budete zklamáni. Volvo pouze uvedlo, že na rozdíl od jiných řešení tohoto typu vstřikování se společným rozvodným potrubím vysokotlaké větve palivového systému místo jednoho tlakového snímače použilo tlakové senzory zvlášť pro každý vstřikovač. „Každý injektor má ve své horní části vlastní miniaturní řídicí jednotku monitorující tlaky a pomocí této informace motor upravuje časy a velikost dávek vstřiku,“ píše se v tiskové zprávě.
Zní to možná poněkud triviálně, podstatné ale je, že palivová soustava i díky dalším úpravám bude schopna pracovat s tlakem až 2 500 barů a Volvo si proto od svého řešení slibuje další snížení spotřeby i emisí. Ze stejných důvodů začne automobilka navíc kombinovat motory VEA s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. „Nové pohonné jednotky vylepší uspokojení z jízdy díky své agilitě, kultivovanosti a odezvě a o to samé se rovněž postará nový, hladce řadicí automat,“ prohlásil Derek Crabb, viceprezident automobilky Volvo odpovědný za divizi vývoje motorů.
Výroba agregátů série VEA bude probíhat ve vlastní režii firmy, konkrétně v továrně ve švédském Skövde. S nasazením do prozatím nespecifikovaných modelů pak zákazníci můžou počítat ještě před koncem letošního roku.




Už i Volvo nově říká, že se „vidlicové osmiválce v osobních automobilech mění na dinosaury“, což asi nepřekvapí, vzhledem k tomu, že je ve své historii mělo pouze dva a z toho se jeden montoval do užitkových vozů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejčtenější články
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
