Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Výkon aut zvyšovala po dekády dnes už zapomenutá technologie, zakázali ji v roce 1992
5.7.2021 | Petr Prokopec
Mnoho vám o nich dnes neřeknou ani leckteří specializovaní mechanici, v roce 1992 je totiž povinně nahradilo vstřikování paliva a z aut v provozu je dnes používá máloco. Přesto si karburátory zaslouží pozornost.
Během posledních pár dekád prošel automobilový průmysl radikálním vývojem. Pokud tedy patříte k mladším ročníkům, nejspíše již příliš nepochopíte stesky starších generací. Zvláště pokud ty nemluví jen o atmosférických motorech, ale rovnou o pohonných jednotkách užívajících karburátor. Ten se staral o míchání paliva se vzduchem, přičemž velmi jednoduchým způsobem dokázal navýšit výkon daného vozu. Stinnou stránkou však byla zvýšená spotřeba, neboť motor mohl být naladěn na optimální fungování jen v omezeném spektru otáček.
Princip jeho fungování přitom byl a je docela jednoduchý. Vzduch je do motoru nasáván pod tlakem během sací fáze pohybu pístu, kdy jsou otevřené sací ventily. Na hlavě válců pak mezi palivovým filtrem a vstupem směsi trůní právě karburátor, jehož součástí je i tzv. difuzor. Míněn tím ovšem není stejný prvek, jaký dnes nacházíme na zádi aut, nýbrž nerovnoměrný oboustranný trychtýř, ve kterém díky Bernoulliho jevu zrychluje proudění vzduchu a zároveň zvyšuje podtlak.
V daný moment a na témže místě se pak skrze trysku přisává palivo z plovákové komory, jenž se tříští na malé kapičky. Vzniká tak směs připravená k zapálení, jíž pochopitelně následuje další „dávka“. Ve chvíli, kdy je totiž v plovákové komoře snížena hladina paliva, dojde na pootevření přívodu a jeho doplnění, přičemž klesající či v této chvíli již stoupající plovák dá pokyn jehlovému ventilu, který vše uzavře. Karburátor je tak připraven na další a další cykly.
První zařízení podobná karburátoru se přitom objevila již v 17. století u plynových strojů, na další posun ale bylo třeba vyčkat až do roku 1824. Tehdy Samuel Morey jen čirou náhodou odhalil, že směs výparů terpentýnu se vzduchem je hořlavá. O dva roky později pak zkonstruoval dvouválcový motor s karburační jednotkou na přípravu směsi. Svůj vynález si pochopitelně i patentoval, auta ale nakonec najela na trochu jiný princip vyvinutý Karlem Maybachem.
Ten se v roce 1896 dal znovu do holportu s Gottliebem Daimlerem a společně dodali karburátoru již zmíněnou plovákovou komoru i jehlovou trysku. Bylo však zapotřebí, aby o čtyři léta později vstoupil do hry britský vynálezce Edward Butler. Ten se v automobilové branži pohyboval již několik let, přičemž mimo jiné vynalezl i dynamo, zapalovací svíčky či cívky. Maybachův vynález pak doplnil o Venturiho trubici.
Giovanni Battista Venturi byl přitom italským fyzikem, který v 18. století vycházel z Bernoulliho jevu. A právě on nakonec zkonstruoval onen trychtýř, kde v nejužším místě dochází ke snížení tlaku a tedy k navýšení rychlosti, a to jak kapaliny, tak i všemožných plynů. Osazením této trubice tak byl karburátor kompletní, přičemž jeho éra pokračovala až do roku 1992, kdy Evropská unie nařídila automobilkám, aby užívaly vstřikování paliva. A není bez zajímavosti, že z posledních aut v prodeji, které byl až do konce tohoto limitu prodávána s karburátorem, byla Škoda Favorit.
Proč se za karburátory zavřela voda, jsme zmínili již v úvodu. Toto řešení dokáže optimálně dokázal fungovat jen ve velmi úzkém pásmu otáček. Výrobci aut jej navíc užívali hlavně ke zvýšení výkonu, což si ovšem vyžádalo neefektivní chod při klidné jízdě a především nadměrnou spotřebu. Mimo to šlo o dražší zařízení. Vy se na něj pak do detailu můžete podívat na níže přiloženém videu, které vás díky průhledné verzi zavede přímo do nitra.



Karburátory pochopitelně užívala i Škoda, a i u modelů 1000 MBX nebo 1100 OHC na těchto fotkách. Mladoboleslavská automobilka používala i moderní typy italské firmy Weber, s nimiž zvýšila výkon svých sportovních modelů 180 RS a 200 RS (předchůdci slavné Škody 130 RS) na 154 a 163 koní, v posledních letech sázela na výrobky jihočeského Motoru Jikov, které více či méně vycházely z řešení Weberu a Pierburgu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: SmarterEveryDay@YouTube, Škoda Auto
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 9 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
Nejčtenější články
 Do dražby jde sbírka snad všech nejlepších BMW M, která kdy vznikla, všechna se mohou prodat klidně za 1 Kč Do dražby jde sbírka snad všech nejlepších BMW M, která kdy vznikla, všechna se mohou prodat klidně za 1 Kč
 1.10.2025
 Podivný přehlížený Citroën koupíte už pár let starý velmi levně. Jisté je jedno: Funguje o hodně líp, než vypadá Podivný přehlížený Citroën koupíte už pár let starý velmi levně. Jisté je jedno: Funguje o hodně líp, než vypadá
 2.10.2025
 Zákazník popsal, jak složité bylo dostat z Tesly po 8 letech zpátky milionovou zálohu na dodnes nevyráběný vůz Zákazník popsal, jak složité bylo dostat z Tesly po 8 letech zpátky milionovou zálohu na dodnes nevyráběný vůz
 2.10.2025
 Bentley dokonalo obrat. Vrací se zpátky k čistě spalovací technice a s ní i ke slavnému jménu Bentley dokonalo obrat. Vrací se zpátky k čistě spalovací technice a s ní i ke slavnému jménu
 2.10.2025
 Neobvyklou vývozní Škodu 130 L v dodnes krásném originálním stavu nikdo nechce, prodávající musel s cenou dolů Neobvyklou vývozní Škodu 130 L v dodnes krásném originálním stavu nikdo nechce, prodávající musel s cenou dolů
 2.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter