Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor
20.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jedním ze specifik současné nabídky benzinových motorů Mazdy je jejich jednoduchost - atmosférické čtyřválce a dál nic. Ty nové budou zjevně jiné.
Jestli máme něco označit za automobilovou událost letošního léta, pak je to nepochybně odhalení „dieselu na benzin“ od Mazdy. Japonská automobilka bude první, které se podaří dostat do sériové výroby jakýsi svatý grál spalovacích motorů - vznětový agregát, který místo nafty bude spalovat benzin.
Slibuje ohromující zvýšení efektivity skoro o třetinu a ve špičce účinnost dosahující téměř 60 procent. Zatím pochopitelně nevíme, jak bude tohle řešení fungovat v praxi, pokud ale Japonci nepustí do prodeje něco dalece nehotového, můžeme se těšit na opravdový průlom - motory, které budou na svůj výkon neobyčejně úsporné. A nebo na motory, které budou na svou spotřebu neobyčejně výkonné. Přitom budou s benzinovým palivem bez problémů plnit emisní normy, které dnes jinak též velmi efektivním dieselům dělají potíže.
Každá mince ale má dvě strany a ani ta motoru HCCI, přesněji SPCCI od Mazdy ji nepostrádá. Fungování tohoto řešení bude extrémně složité, a to zdaleka nevíme vše. Nedávno Jason Fenske řešil, co vlastně znamená ono SPCCI a i když střílel od boku, už víme, že se nemýlil. V mezičase navíc sám šéftechnik Mazdy uvedl, že nový motor bude používat i něco tak bizarního jako je systém „vstřikování” vzduchu do válců už se stlačenou směsí. Věříme, že Mazda má všechno tohle vymyšlené a její motor fungovat bude. Ale kolik bude vážit? A jak na tom se všemi známými i neznámými specialitami bude se spolehlivostí, trvanlivostí, vedlejšími provozními náklady?
To jsou zatím nezodpovězené otázky, navíc v případě značky, u níž na takové nejsme zvyklí. Je jedno, kam se v její nabídce podíváte, synonymem Mazdy byla v posledních letech jednoduchost - taková nová MX-5 je jednoduchost sama, konvenčnější modely jako trojka SkyActiv-G 165 navzdory soudobým trendům sází na v podstatě primitivní spalovací motor s atmosférickým plněním. HCCI resp. SPCCI bude úplně jiná liga a další patent podaný ve čtvrtek zveřejněný americkým patentovým úřadem naznačuje, že cestou k podstatně větší složitosti Mazda nemíří jen jím.
Nechala si patentovat řešení motoru nikoli tak revoluční, rozhodně však neobvyklé koncepce. Jde o benzinový, potenciálně i dieselový motor sázející na dvojici turbodmychadel a jeden elektrický kompresor. To je zatraceně hodně přeplňování na značku, která jej dnes turba téměř zcela odmítá. A Mazda tím zachází ještě dál, než dnes třeba Audi se svým elektro-turbo-dieselem nebo Mercedes s pozoruhodným novým šestiválcem.
Patentovaná novinka Mazdy počítá s elektrickým přeplňováním jako řešením pro dolování výkonu a zrychlení odezvy v nízkých otáčkách, dvojice turb pak paralelně „zaplaví motor vzduchem” ve vysokých otáčkách. Specifikum motoru Mazdy ovšem nespočívá jen v kombinaci jednoho elektrického kompresoru a dvou turb, nýbrž i jejich rozmístění či chlazení, jak dosvědčuje přiložená patentová dokumentace.
Pozoruhodné je, že motor je patentem popisován jako ten, který má pracovat v autě se zadním náhonem, což ale může a nemusí nic znamenat. Co toto řešení znamenat jistě bude, je ohromný výkon z malého objemu - Volvo už před třemi léty přišlo s něčím podobným a její motor dával 450 koní ze dvou litrů. A Mazda nemůže trojité přeplňování vyvíjet s o mnoho jinými cíli.
Je to jistě zajímavý kus techniky, i takto na papíře, musíme se ale ptát, jestli tím Japonci neztrácí cestu. Z jednoduchosti přepřahají na složitost, na kterou i Němci musí hledě jak tele na nová vrata, protože ani motor HCCI, ani trojitě přeplňovaný benzin do světa neposílají. A to byly ještě nedávno karty rozdány zcela opačně.
Tento aspekt posuďte sami, my už jen dodáme, že Mazda pro elektrické přeplňování buď též bude muset přepřáhnout na 48V elektrický okruh nebo se tu rýsuje ještě jedna možnost - záchrana dnes odepisovaného systému i-Eloop. Právě mikrobyrid by možná, možná mohl zvládnout uplatnit svůj kondenzátor ve prospěch elektrického přeplňování. Což by mu dalo dosud netušený smysl...






Patent Mazdy zobrazuje vskutku komplikovaně koncipovaný motor s elektrickým kompresorem a dvěma turby








Něco podobného před pár léty ukázalo Volvo - od něj by to člověk čekal, od Mazdy ne
Zdroj: USPTO poprvé a podruhé přes Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
před 8 hodinami
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
před 9 hodinami
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
před 11 hodinami
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
před 11 hodinami
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.18. 23:33 - abgx1
- BMW Divize 12.18. 20:52 - denis
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
