Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Porsche Panamera Turbo, 4S a 4S Diesel 2017: rychlost třikrát jinak
7.11.2016 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Bez ohledu na motor nové Panamery zrychlí na stovku kolem 4 sekund. I ta dieselová. Přesto má každá z nich svůj vlastní nezaměnitelný charakter.
Přehled kapitol
Říkalo se a někde stále říká, že silnice u našich severních sousedů jsou ve srovnání s těmi evropskými děravé jako ementál. Nevím, jak je tomu v jiných částech Polska a jaké jsou informační zdroje těch, kteří něco takového tvrdí, nicméně z vlastní nedávné zkušenosti můžu říci, že minimálně v případě severovýchodu a konkrétně hlavních tahů z Varšavy k malebným Mazurským jezerům tohle neplatí.
Většina tamních cest má lepší anebo srovnatelný povrch s těmi našimi, akorát mají jednu, možná dvě specifické vlastnosti. Nejenže jim chybí větší převýšení a spoustu hodin proto strávíte zíráním na poněkud jednotvárnou rovinu sem tam protkanou lesy a vesnicemi, ale navíc to vypadá, že tamní asfaltky kreslili podle pravítka.
Zatáček je zde mimo měst opravdu pomálu, a když už k nim dojedete, strefíte se do nich jen nepatrným pohybem volantu, abyste pak opět vyhlíželi přes sebe, jestli daleko na horizontu má alespoň ta následující trochu menší poloměr. Některé mají, jinak je to ale vesměs nuda přímo úměrná hustotě provozu.
Jestli v Porsche chtěli výběrem této lokality pro testovací jízdy ukázat, jak umí nová Panamera bohorovně předjíždět a současně zkracovat rovinky, mise byla splněna a můžou se spokojeně poplácávat po zádech. Bez ohledu na to, jestli sedíte za volantem nejvýkonnější verze Turbo schopné objet Nordschleife za 7 minut a 38 sekund, osmiválcového dieselu 4S s průměrnou papírovou spotřebou 6,7 litru nafty na stovku anebo se ženete vpřed s novým přeplňovaným šestiválcem o nejnižší hmotnosti ze všech momentálně dostupných provedení, dynamika v přímce je vskutku fascinující.
Bohužel právě podmínky tohoto typu říkají o skutečných kvalitách, respektive schopnostech vozu jen velmi málo. Tím nechci zpochybnit, že bude většina Panamer sloužit nejspíše jako dálniční čistič levých pruhů, nicméně specifika našich domácích podmínek či už na D1 anebo státovkách přímo žádaly postavit nové Porsche poněkud jiným výzvám. Což se nakonec skutečně podařilo. O tom ale až později, teď se pojďme na chvíli projít kolem zaparkovaného vozu.
Linie 911 XXL konečně fungují
Musím říct, že nemám zrovna v lásce takové ty laciné průpovídky o tom, jak byla minulá generace nějakého vozu naprosto špatná, zatímco novinka „to je něco“, tentokrát si však nemůžu pomoct. Předchozí Panamera se mi nelíbila. Ani trochu. Nechci rovnou říkat, že byla ošklivá, stejně je to věc individuálního vkusu, mám ale za to, že ta úporná snaha skloubit tvar devětsetjedenáctky s prostorem a párem dveří navíc pro cestující na zadních sedadlech vypadala prostě křečovitě a to podivné pozadí sádelnatého hrbáče už nedokázal vylepšit ani facelift.
Ne že by se mi nová hubenější Panamera nějak zvlášť zamlouvala, mám ale pocit, že pár optických triků společně s náznakem odloučení zavazadlového prostoru od zbytku karoserie, posunutím přední nápravy o pár centimetrů dopředu a zeštíhlením zadních sloupků teď funguje mnohem lépe. Navzdory své více než pětimetrové délce auto nepůsobí tolik těžkopádně jako kdysi, i když se pořád nemůžu zbavit dojmu, že Panamera je 911 postižená zlomyslnou mitózou.
V Porsche se dušují, že jejich super liftback je sporťák každým coulem stejně jako i luxusní limuzína a nutno uznat, že interiér toto tvrzení nerozporuje. Některé barevné kombinace čalounění a obložení se k sobě subjektivně hodí méně než jiné, co ale stuttgartskému dostavníku nelze upřít, je skvělý výběr materiálů a jejich zpracování. Tedy až na jednu méně praktickou drobnost.
Kolmo vztyčená palubní deska s povědomým přístrojovým panelem a pouze jediným analogovým budíkem uprostřed (otáčkoměrem, pochopitelně, zbytek jsou digitální displeje) plynule navazuje na široký středový tunel a to, jak jsou všechny díly navržené a slícované, působí puntičkářsky a přepychově. Potíž je akorát v tom, pokud vám vadí viditelné otisky prstů.
Na lesklých černých dotykových panelech či dvanáctipalcové obrazovce jsou nenápadné asi jako stopy grizzlyho v čerstvém prašanu, takže je budete muset ignorovat anebo si vypěstovat neškodnou obsedantně-kompulzivní poruchu. Například si mýt ruce každých pět minut anebo stejně často leštit povrch utěrkou z mikrovlákna, kterou vám Porsche bezplatně přibalí do přihrádky před spolujezdcem.
Jinak ale není moc co kritizovat. Sedadla i pozice za volantem jsou perfektní, rozsah nastavení široký, a pokud si potrpíte na cestování nejvyšší třídou, můžete utrácet opravdu hodně nejen za odvětrávání ale třeba také za nekonečné masáže pro celou posádku či skvostně hrající audio Burmester. Nechápu akorát, kdo potřeboval vyměnit manuální ovládání středového výdechu ventilace za zbytečně komplikované elektronické pomocí dotykového displeje.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024 - Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
včera - Podívejte se, jak pořád jediný technik kompletně skládá motory V8 od AMG, je to pastva pro oči
včera - Elektromobily ztrácí hodnotu tak brutálně, že už jsou jako ojetiny levnější než spalovací vozy, přesto netáhnou
včera - Porsche chce už příští rok skončit téměř se všemi spalovacími sporťáky. Nevěříme tomu, že to skutečně udělá
včera - Tesly kvůli politice EU razantně zdraží, varuje sama Tesla. Může to tak být, ale může jít i o špinavý trik
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva