Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy
15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
Přehled kapitol
Ovladatelnost skvěle spojuje lehkost, přesnost a rychlost
Motor testované Fabie III prostě nezklamal a pokud toužíte po něčem lepším, 110koňová verze vám dozajista vyjde vstříc. My zůstaneme v té slabší a podíváme se na to, jak se s ní zachází. Že je motor na malé turbo výborně ovladatelný, opravdu poslušný, už jsme si řekli, ale pro příjemnou jízdu by jen tohle nestačilo. Já vám ale předem mohu říci, že zbylé klíčové ovládací prvky jsou naladěny prakticky úplně stejně, stejně dobře.
Pro referenci - a abyste si i vy mohli udělat lepší obrázek o tom, co přesně od „fabky” čekat - jsem do Fabie 1,2 TSI přesedal z Rapidu 1,2 TSI a očekával tak nějak totéž. Rapid sice není dokonalý, ale ovládá se slušně. Motor je trochu unylý, řízení dlouhé, řazení by též sneslo kratší dráhy, ale ujedete v něm 100 km a nenapadne vás, že by něco z toho mohlo být podstatně lepší. Ono to ale podstatně lepší být může a ve Fabii to takové je.
Je až pozoruhodné, jak moc se tahle dvě auta pocitově liší a pokud Rapid je uživatelsky dobrý, Fabie je skvělá. Tak jako s plynem v ní jde opravdu pracovat se vším a nejlepší je, jak si to všechno dohromady rozumí.
Přemýšlím, kde začít, ale nakonec je to jedno - řízení s elektrickým posilovačem určitě nevyhraje cenu v soutěži Komunikativnost roku, ale v klání o co největší přesnost, rychlost, adekvátní ostrost a přiměřené naposilování by uspět mohlo. Zachází se s ním jedním slovem báječně. Přehmatávat nemusíte skoro nikde a přesto není nesmyslně ostré. Ani v rychlostech okolo té maximální nemáte pocit, že byste potřebovali nastudovat něco z knih Arnolda S., abyste příště mohli v pohodě vyrazit na cestu. Ve výsledku jsou tak odezvy auta pozoruhodně rychlé a vy se můžete soustředit na čistotu jízdy samotné, ne na to, jak vůz ovládnout.
Legrace je, že prakticky úplně to samé platí pro řazení - je krátké, rychlé, přesné, adekvátní odpory kladoucí -, spojku a do jisté míry i pro brzdy. Ty bych ocenil naposilované trochu méně, ale zvyknout se na ně dá celkem rychle.
Možná si říkáte, že jsem se zbláznil, když jsem hotový z ovladatelnosti Fabie, ale ke smůle skeptiků prohlašuji, že jsem psychicky fit. Nová Fabie je uživatelsky nesmírně příjemné auto a platí to kdykoli. Je radost jet s ní „normálně”, protože je to prostě jen dobře neobtěžující a pozornost nevyžadující, nebo i na krev. Protože je to příjemně snadné a dovoluje to využít veškeré možnosti auta s pozoruhodnou lehkostí. Znovu vás mohu odkázat na video, v tomto případě jeho druhou polovinu - je pořízeno na ne zrovna kvalitní, křivolaké, deštěm zlité a vytahaným blátem pokryté cestě. Přesto se i za takových okolností dá nová Fabie „drancovat” s nevídanou lehkostí. Tohle auto prostě ladil někdo schopný a není to jediná přednost, které dosáhl.
Podvozek jako za starých časů
Ať už se vám to líbí nebo ne, budu vás nyní ještě chvíli zásobovat dobrými hodnoceními, neboť jako další na paškál přichází naladění podvozku. Toho jsem se docela bál, však znáte nemoci doby - udělá se pěkná karoserie s prima poměrem plech:sklo 10:1 a zjistí se, že velikost kol musí začínat na 17 palcích, aby auto nevypadalo jako paraplegik. K tomu se musí udělat echt sportovní naladění podvozku, však sporťák to přece také trochu je. A výsledkem je cosi jako plechový gumídek po předávkování hopsinkami, samozřejmě dobře vypadající a náležitě sportovní... Nevíte, o čem mluvím? Sjeďte si třeba s Peugeotem 208 1,6 THP na velkých kolech a pochopíte to během pár sekund, ne nutně jen na pražské magistrále.
Nemohu říci, že by škodovka inklinovala k podobným řešením, ale když se jde s dobou v určitých ohledech, proč ne v jiných? Fabie III ale naštěstí v tomto směru s dobou nejde ani trochu, dokonce se mi zdá, že se vrací v čase - do dob, kdy komfortní a poddajný podvozek schopný příjemně odolávat i náročné jízdě byl normou, ne exotikou. A u Fabie normou znovu je.
Testoval jsem auto na už dost velkých, 16palcových kolech, žádné utrpení se ale nedostavilo. Naopak přišlo velké překvapení, neboť i takto vybavený vůz skvěle spojuje komfort s jistotou, přesně tak, jak bylo popsáno výše.
Portugalské silnice jsou někdy podobné těm českým a narazit na cokoli od nekvalitních oprav přes velké příčné nerovnosti až po velké houpáky není žádný problém. Přesto na nich Fabia neztrácela glanc a o přilnavost ji připravily až velké příčné nerovnosti při větším bočním přetížení. To ale při konstrukci jejího podvozku nepřekvapí a bavíme se opravdu o extrému - ostře projíždené zatáčky s pořádnou dírou či asfaltovým výstupkem napříč silnicí. A nejde jen o jízdní projev, auto je na špatných silnicích i velmi komfortní. Podvozek je opravdu tichý a do interiéru nepustí žádné velké vibrace.
Přitom nelze říci, že by si tento komfort vyžadoval velkou daň z hlediska jízdního projevu. Ať už se pustíte do řezání technické trati nebo se na dálnici rozhoupete až k tachometrovým 190 km/h, auto zůstává jisté, vnímaná setrvačnost minimální, náklony karoserie rovněž. Jediný případ, kdy Fabie začne ztrácet půdu pod nohama je tehdy... když ji opravdu začne ztrácet. Na velkých houpácích v zatáčkách je schopna naznačit nejistotu, ale je to znovu velký extrém - musíte se velmi rychle pustit na hodně zvlněný povrch, abyste to pocítili. A je to pořád jen náznak, pocitová nepříjemnost - kdyby nebyl, nepíšu nyní tento test, ale jsem seškrabáván z portugalského olivovníku.
Naladění podvozku je opravdu výtečné a znovu bych použil přirovnání k Rapidu - také ten je dobrým kompromisem, ale Fabie je při ostré jízdě jistější a přitom na špatném povrchu ještě o něco tišší (faktické filtrování nerovností je podobné). Přidejte si k tomu už vícekrát zmíněnou lehkost a máte před sebou nesmírně čiperné auto prakticky na jakémkoli povrchu.
Fabia totiž znovu prokazuje, že snížení hmotnosti je nejlepší tuning na světě a když se spojí s dobrým naladěním všeho, co z jízdního hlediska ladit jde, je výsledkem dobré auto prakticky pro jakékoli využití v jakékoli třídě. Je tuze příjemné cítit, jak bryskně Fabia zpomaluje, jak málo setrvačnosti vám dává znát v zatáčkách a v neposlední řadě - jak málo koní spolu s neoptimálním zpřevodováním stačí na to, aby byla svižná.
Vyčítat ji v kontextu se zmíněným mohu nevypínatelné ESP (ASR deaktivujete), které zbytečně nedovolí poznat veškerý její talent při ostré jízdě. Opravdu zbytečně, protože nejlepší stabilizací auta je tady jeho faktické naladění. Někdy hyperaktivní elektronická berlička působí v takových kulisách jako zbytečný rozmar.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB