První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy

(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy

15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.

Ovladatelnost skvěle spojuje lehkost, přesnost a rychlost

Motor testované Fabie III prostě nezklamal a pokud toužíte po něčem lepším, 110koňová verze vám dozajista vyjde vstříc. My zůstaneme v té slabší a podíváme se na to, jak se s ní zachází. Že je motor na malé turbo výborně ovladatelný, opravdu poslušný, už jsme si řekli, ale pro příjemnou jízdu by jen tohle nestačilo. Já vám ale předem mohu říci, že zbylé klíčové ovládací prvky jsou naladěny prakticky úplně stejně, stejně dobře.

Pro referenci - a abyste si i vy mohli udělat lepší obrázek o tom, co přesně od „fabky” čekat - jsem do Fabie 1,2 TSI přesedal z Rapidu 1,2 TSI a očekával tak nějak totéž. Rapid sice není dokonalý, ale ovládá se slušně. Motor je trochu unylý, řízení dlouhé, řazení by též sneslo kratší dráhy, ale ujedete v něm 100 km a nenapadne vás, že by něco z toho mohlo být podstatně lepší. Ono to ale podstatně lepší být může a ve Fabii to takové je.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 32 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 050První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 33 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 065První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 34 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 066

Je až pozoruhodné, jak moc se tahle dvě auta pocitově liší a pokud Rapid je uživatelsky dobrý, Fabie je skvělá. Tak jako s plynem v ní jde opravdu pracovat se vším a nejlepší je, jak si to všechno dohromady rozumí.

Přemýšlím, kde začít, ale nakonec je to jedno - řízení s elektrickým posilovačem určitě nevyhraje cenu v soutěži Komunikativnost roku, ale v klání o co největší přesnost, rychlost, adekvátní ostrost a přiměřené naposilování by uspět mohlo. Zachází se s ním jedním slovem báječně. Přehmatávat nemusíte skoro nikde a přesto není nesmyslně ostré. Ani v rychlostech okolo té maximální nemáte pocit, že byste potřebovali nastudovat něco z knih Arnolda S., abyste příště mohli v pohodě vyrazit na cestu. Ve výsledku jsou tak odezvy auta pozoruhodně rychlé a vy se můžete soustředit na čistotu jízdy samotné, ne na to, jak vůz ovládnout.

Legrace je, že prakticky úplně to samé platí pro řazení - je krátké, rychlé, přesné, adekvátní odpory kladoucí -, spojku a do jisté míry i pro brzdy. Ty bych ocenil naposilované trochu méně, ale zvyknout se na ně dá celkem rychle.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 35 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 053První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 36 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 055První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 37 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 059

Možná si říkáte, že jsem se zbláznil, když jsem hotový z ovladatelnosti Fabie, ale ke smůle skeptiků prohlašuji, že jsem psychicky fit. Nová Fabie je uživatelsky nesmírně příjemné auto a platí to kdykoli. Je radost jet s ní „normálně”, protože je to prostě jen dobře neobtěžující a pozornost nevyžadující, nebo i na krev. Protože je to příjemně snadné a dovoluje to využít veškeré možnosti auta s pozoruhodnou lehkostí. Znovu vás mohu odkázat na video, v tomto případě jeho druhou polovinu - je pořízeno na ne zrovna kvalitní, křivolaké, deštěm zlité a vytahaným blátem pokryté cestě. Přesto se i za takových okolností dá nová Fabie „drancovat” s nevídanou lehkostí. Tohle auto prostě ladil někdo schopný a není to jediná přednost, které dosáhl.

Podvozek jako za starých časů

Ať už se vám to líbí nebo ne, budu vás nyní ještě chvíli zásobovat dobrými hodnoceními, neboť jako další na paškál přichází naladění podvozku. Toho jsem se docela bál, však znáte nemoci doby - udělá se pěkná karoserie s prima poměrem plech:sklo 10:1 a zjistí se, že velikost kol musí začínat na 17 palcích, aby auto nevypadalo jako paraplegik. K tomu se musí udělat echt sportovní naladění podvozku, však sporťák to přece také trochu je. A výsledkem je cosi jako plechový gumídek po předávkování hopsinkami, samozřejmě dobře vypadající a náležitě sportovní... Nevíte, o čem mluvím? Sjeďte si třeba s Peugeotem 208 1,6 THP na velkých kolech a pochopíte to během pár sekund, ne nutně jen na pražské magistrále.

Nemohu říci, že by škodovka inklinovala k podobným řešením, ale když se jde s dobou v určitých ohledech, proč ne v jiných? Fabie III ale naštěstí v tomto směru s dobou nejde ani trochu, dokonce se mi zdá, že se vrací v čase - do dob, kdy komfortní a poddajný podvozek schopný příjemně odolávat i náročné jízdě byl normou, ne exotikou. A u Fabie normou znovu je.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 38 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 018První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 39 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 020První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 40 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 021

Testoval jsem auto na už dost velkých, 16palcových kolech, žádné utrpení se ale nedostavilo. Naopak přišlo velké překvapení, neboť i takto vybavený vůz skvěle spojuje komfort s jistotou, přesně tak, jak bylo popsáno výše.

Portugalské silnice jsou někdy podobné těm českým a narazit na cokoli od nekvalitních oprav přes velké příčné nerovnosti až po velké houpáky není žádný problém. Přesto na nich Fabia neztrácela glanc a o přilnavost ji připravily až velké příčné nerovnosti při větším bočním přetížení. To ale při konstrukci jejího podvozku nepřekvapí a bavíme se opravdu o extrému - ostře projíždené zatáčky s pořádnou dírou či asfaltovým výstupkem napříč silnicí. A nejde jen o jízdní projev, auto je na špatných silnicích i velmi komfortní. Podvozek je opravdu tichý a do interiéru nepustí žádné velké vibrace.

Přitom nelze říci, že by si tento komfort vyžadoval velkou daň z hlediska jízdního projevu. Ať už se pustíte do řezání technické trati nebo se na dálnici rozhoupete až k tachometrovým 190 km/h, auto zůstává jisté, vnímaná setrvačnost minimální, náklony karoserie rovněž. Jediný případ, kdy Fabie začne ztrácet půdu pod nohama je tehdy... když ji opravdu začne ztrácet. Na velkých houpácích v zatáčkách je schopna naznačit nejistotu, ale je to znovu velký extrém - musíte se velmi rychle pustit na hodně zvlněný povrch, abyste to pocítili. A je to pořád jen náznak, pocitová nepříjemnost - kdyby nebyl, nepíšu nyní tento test, ale jsem seškrabáván z portugalského olivovníku.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 41 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 027První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 42 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 026První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 43 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 036

Naladění podvozku je opravdu výtečné a znovu bych použil přirovnání k Rapidu - také ten je dobrým kompromisem, ale Fabie je při ostré jízdě jistější a přitom na špatném povrchu ještě o něco tišší (faktické filtrování nerovností je podobné). Přidejte si k tomu už vícekrát zmíněnou lehkost a máte před sebou nesmírně čiperné auto prakticky na jakémkoli povrchu.

Fabia totiž znovu prokazuje, že snížení hmotnosti je nejlepší tuning na světě a když se spojí s dobrým naladěním všeho, co z jízdního hlediska ladit jde, je výsledkem dobré auto prakticky pro jakékoli využití v jakékoli třídě. Je tuze příjemné cítit, jak bryskně Fabia zpomaluje, jak málo setrvačnosti vám dává znát v zatáčkách a v neposlední řadě - jak málo koní spolu s neoptimálním zpřevodováním stačí na to, aby byla svižná.

Vyčítat ji v kontextu se zmíněným mohu nevypínatelné ESP (ASR deaktivujete), které zbytečně nedovolí poznat veškerý její talent při ostré jízdě. Opravdu zbytečně, protože nejlepší stabilizací auta je tady jeho faktické naladění. Někdy hyperaktivní elektronická berlička působí v takových kulisách jako zbytečný rozmar.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 44 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 036První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 45 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 040První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 46 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 047

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.