Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy
15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
Přehled kapitol
Ovladatelnost skvěle spojuje lehkost, přesnost a rychlost
Motor testované Fabie III prostě nezklamal a pokud toužíte po něčem lepším, 110koňová verze vám dozajista vyjde vstříc. My zůstaneme v té slabší a podíváme se na to, jak se s ní zachází. Že je motor na malé turbo výborně ovladatelný, opravdu poslušný, už jsme si řekli, ale pro příjemnou jízdu by jen tohle nestačilo. Já vám ale předem mohu říci, že zbylé klíčové ovládací prvky jsou naladěny prakticky úplně stejně, stejně dobře.
Pro referenci - a abyste si i vy mohli udělat lepší obrázek o tom, co přesně od „fabky” čekat - jsem do Fabie 1,2 TSI přesedal z Rapidu 1,2 TSI a očekával tak nějak totéž. Rapid sice není dokonalý, ale ovládá se slušně. Motor je trochu unylý, řízení dlouhé, řazení by též sneslo kratší dráhy, ale ujedete v něm 100 km a nenapadne vás, že by něco z toho mohlo být podstatně lepší. Ono to ale podstatně lepší být může a ve Fabii to takové je.
Je až pozoruhodné, jak moc se tahle dvě auta pocitově liší a pokud Rapid je uživatelsky dobrý, Fabie je skvělá. Tak jako s plynem v ní jde opravdu pracovat se vším a nejlepší je, jak si to všechno dohromady rozumí.
Přemýšlím, kde začít, ale nakonec je to jedno - řízení s elektrickým posilovačem určitě nevyhraje cenu v soutěži Komunikativnost roku, ale v klání o co největší přesnost, rychlost, adekvátní ostrost a přiměřené naposilování by uspět mohlo. Zachází se s ním jedním slovem báječně. Přehmatávat nemusíte skoro nikde a přesto není nesmyslně ostré. Ani v rychlostech okolo té maximální nemáte pocit, že byste potřebovali nastudovat něco z knih Arnolda S., abyste příště mohli v pohodě vyrazit na cestu. Ve výsledku jsou tak odezvy auta pozoruhodně rychlé a vy se můžete soustředit na čistotu jízdy samotné, ne na to, jak vůz ovládnout.
Legrace je, že prakticky úplně to samé platí pro řazení - je krátké, rychlé, přesné, adekvátní odpory kladoucí -, spojku a do jisté míry i pro brzdy. Ty bych ocenil naposilované trochu méně, ale zvyknout se na ně dá celkem rychle.
Možná si říkáte, že jsem se zbláznil, když jsem hotový z ovladatelnosti Fabie, ale ke smůle skeptiků prohlašuji, že jsem psychicky fit. Nová Fabie je uživatelsky nesmírně příjemné auto a platí to kdykoli. Je radost jet s ní „normálně”, protože je to prostě jen dobře neobtěžující a pozornost nevyžadující, nebo i na krev. Protože je to příjemně snadné a dovoluje to využít veškeré možnosti auta s pozoruhodnou lehkostí. Znovu vás mohu odkázat na video, v tomto případě jeho druhou polovinu - je pořízeno na ne zrovna kvalitní, křivolaké, deštěm zlité a vytahaným blátem pokryté cestě. Přesto se i za takových okolností dá nová Fabie „drancovat” s nevídanou lehkostí. Tohle auto prostě ladil někdo schopný a není to jediná přednost, které dosáhl.
Podvozek jako za starých časů
Ať už se vám to líbí nebo ne, budu vás nyní ještě chvíli zásobovat dobrými hodnoceními, neboť jako další na paškál přichází naladění podvozku. Toho jsem se docela bál, však znáte nemoci doby - udělá se pěkná karoserie s prima poměrem plech:sklo 10:1 a zjistí se, že velikost kol musí začínat na 17 palcích, aby auto nevypadalo jako paraplegik. K tomu se musí udělat echt sportovní naladění podvozku, však sporťák to přece také trochu je. A výsledkem je cosi jako plechový gumídek po předávkování hopsinkami, samozřejmě dobře vypadající a náležitě sportovní... Nevíte, o čem mluvím? Sjeďte si třeba s Peugeotem 208 1,6 THP na velkých kolech a pochopíte to během pár sekund, ne nutně jen na pražské magistrále.
Nemohu říci, že by škodovka inklinovala k podobným řešením, ale když se jde s dobou v určitých ohledech, proč ne v jiných? Fabie III ale naštěstí v tomto směru s dobou nejde ani trochu, dokonce se mi zdá, že se vrací v čase - do dob, kdy komfortní a poddajný podvozek schopný příjemně odolávat i náročné jízdě byl normou, ne exotikou. A u Fabie normou znovu je.
Testoval jsem auto na už dost velkých, 16palcových kolech, žádné utrpení se ale nedostavilo. Naopak přišlo velké překvapení, neboť i takto vybavený vůz skvěle spojuje komfort s jistotou, přesně tak, jak bylo popsáno výše.
Portugalské silnice jsou někdy podobné těm českým a narazit na cokoli od nekvalitních oprav přes velké příčné nerovnosti až po velké houpáky není žádný problém. Přesto na nich Fabia neztrácela glanc a o přilnavost ji připravily až velké příčné nerovnosti při větším bočním přetížení. To ale při konstrukci jejího podvozku nepřekvapí a bavíme se opravdu o extrému - ostře projíždené zatáčky s pořádnou dírou či asfaltovým výstupkem napříč silnicí. A nejde jen o jízdní projev, auto je na špatných silnicích i velmi komfortní. Podvozek je opravdu tichý a do interiéru nepustí žádné velké vibrace.
Přitom nelze říci, že by si tento komfort vyžadoval velkou daň z hlediska jízdního projevu. Ať už se pustíte do řezání technické trati nebo se na dálnici rozhoupete až k tachometrovým 190 km/h, auto zůstává jisté, vnímaná setrvačnost minimální, náklony karoserie rovněž. Jediný případ, kdy Fabie začne ztrácet půdu pod nohama je tehdy... když ji opravdu začne ztrácet. Na velkých houpácích v zatáčkách je schopna naznačit nejistotu, ale je to znovu velký extrém - musíte se velmi rychle pustit na hodně zvlněný povrch, abyste to pocítili. A je to pořád jen náznak, pocitová nepříjemnost - kdyby nebyl, nepíšu nyní tento test, ale jsem seškrabáván z portugalského olivovníku.
Naladění podvozku je opravdu výtečné a znovu bych použil přirovnání k Rapidu - také ten je dobrým kompromisem, ale Fabie je při ostré jízdě jistější a přitom na špatném povrchu ještě o něco tišší (faktické filtrování nerovností je podobné). Přidejte si k tomu už vícekrát zmíněnou lehkost a máte před sebou nesmírně čiperné auto prakticky na jakémkoli povrchu.
Fabia totiž znovu prokazuje, že snížení hmotnosti je nejlepší tuning na světě a když se spojí s dobrým naladěním všeho, co z jízdního hlediska ladit jde, je výsledkem dobré auto prakticky pro jakékoli využití v jakékoli třídě. Je tuze příjemné cítit, jak bryskně Fabia zpomaluje, jak málo setrvačnosti vám dává znát v zatáčkách a v neposlední řadě - jak málo koní spolu s neoptimálním zpřevodováním stačí na to, aby byla svižná.
Vyčítat ji v kontextu se zmíněným mohu nevypínatelné ESP (ASR deaktivujete), které zbytečně nedovolí poznat veškerý její talent při ostré jízdě. Opravdu zbytečně, protože nejlepší stabilizací auta je tady jeho faktické naladění. Někdy hyperaktivní elektronická berlička působí v takových kulisách jako zbytečný rozmar.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva