Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy
15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
Přehled kapitol
Komfort na vrcholu možností třídy
První dojmy z nové Fabie byly až dosud pozitivní a i pokud se pokusím o shrnutí pohledu na vůz optikou zákazníka vyhledávajícího především komfort, nemohu tíhnout k podstatně jiným závěrům. Ostatně už dosud řečené naznačilo mnohé.
Pokud tu máme auto s tichým a příjemným motorem, pozoruhodně jednoduchým a přesným ovládáním i podvozkem schopným fakticky a zvukově filtrovat mizerné cesty všho druhu, nezbývá už mnoho toho, čím by si vůz mohl svou reputaci zkazit. Z podstatných záležitostí je rizikem snad jen špatné odstínění hluku od odvalujících se kol (nekoná se) nebo aerodynamického svistu.
Ani v tomto případě ale Fabia neprojevila podstatný neduh, a to přes přítomnost panoramatického střešního okna skýtající nejedno „hlukové riziko”. Ani při maximální rychlosti na dálnici neproniká do interiéru nic podstatně rušivého pro poslech hudby či komunikaci s posádku těžko budete muset podstatně zvyšovat hlasitost audioaparatury či svou.
Zejména v těchto podmínkách se mi projev Fabie zdál být velmi kultivovaný - dlouhá pětka (jinak nepochybně mor...) drží otáčky tak nízko, že agregát ve vysoké rychlosti sotva slyšíte, podvozek je nadále tichý, aerodynamický hluk prakticky neexistuje. A pořád tu máme jisté jízdní vlastnosti a nenáročnou ovladatelnost. V rámci třídy malých aut je tohle vrcholné představení - jsem si docela jist, že kdybyste laikovi za volantem při rychlé jízdě po dálnici zavázali oči, auto této třídy z projevu Fabie nepozná. Takhle se před pár lety chovaly nejlépe kompakty.
Mám-li hledat něco ne zcela příjemného, pak to byla jízda v noci, kterou jsem také absolvoval. Výkon předních světlometů (projektorové, v tomto případě) se mi zdál být nanejvýš průměrný a rozptyl světla omezený, což zvláště na neznámé technické silnici nepřijde vhod. Neoznačil bych to za průšvih, ale pokud mohu opět srovnat s Rapidem se standardními halogeny, je na tom tentokrát Fabie o něco hůře.
Lék na mizérii moderních mini
Jsem k malým autům obecně v poslední době poměrně skeptický, neboť na rozdíl od vozů o třídu výše směle míří směrem do stanice Úpadek. Jsou příliš prodávané a příliš levné na to, aby nebyly poplatné zejména tlaku EU na snižování spotřeby a tlaku výrobců na snižování ceny. Však mi ukažte, kolik opravdu dobrých mini za přijatelné peníze v posledních letech dorazilo na trh...
Peugeot 208 to není, leda jako GTi. Renault Clio to není, ani se svým vrcholným tříválcem a jako RS už vůbec ne. Toyota Yaris působí lacině a z dalších adeptů už také mnoho nevyberete - buď už dávno nejde o nová auta (VW Polo je v pořádku, ale je jen po faceliftu, Fiat Punto snad už vylezl z hrobu) nebo jde o příliš nové modely na to, abychom je už mohli poznat (Opel Corsa E, Mazda 2 2015, Hyundai i20 2015). Neříkám, že se nenajde vůbec nic, třeba takový Ford Fiesta není zklamání, ale rozhodně se nenacházíme v situaci, kdy byste mohli sáhnout skoro po čemkoli a vybrali dobře. Většinou spíše sáhnete vedle.
Proto jsem také od nové Fabie nečekal zázraky. Nečekal jsem ani nic špatného, ale v nastíněné škále možností má česká novinka podstatně blíže k zázraku než k čemukoli jinému a tápajícím konkurentům nastavuje zrcadlo s křišťálově čistým obrazem jejich bezradnosti. Bez nadsázky. Je designově nepolarizující, prostorem, výbavou a provedením interiéru nadstandardní, ovladatelností brilantní, podvozkově dobře kompromisní a k tomu dostatečně dynamická i komfortní. Najít nějaký vyslovený neduh, opravdu velký problém se mi nepodařilo a že jsem se snažil...
Nenechte se mýlit, nová Fabia není dokonalá, je ale pozoruhodně dobrá v tom, jak rozličné talenty v sobě spojuje a jak daleko dokáže protichůdné extrémy hnát. A takové „balíčky” mám navzdory vlastní preferenci jisté vyhraněnosti rád. Ano, můžete si koupit třeba Suzuki Swift Sport a dostanete nepochybně lepší sporťáček. Ale dostanete jen to, zbylých 90 procent poteciálních vlastností auta podobné třídy bude u Fabie v jiné lize a nakonec - i když se postavíte s Fabii TSI (třeba tou silnější...) vedle Swiftu jako coby se sporťákem, dostanete třeba 90 procent toho, co od Japonce.
A přesně to je její kouzlo. Je to velký a dobrý kompromis, auto schopné svým vzhledem, pojetím interiéru, jízdními vlastnostmi, ovladatelností, naladěním motoru a kdo ví čím ještě zaujmout naprostou většinu potenciálního publika a ani u zbylých „extrémistů” nebýt za vysloveně špatnou volbu. Nová Fabia mi přijde být jako taková taková malá Octavia - auto postavené primárně hlavou, které ale tím, jak se trefuje do vašich rozličných potřeb dokáže vzít i za srdce. Mně opravdu příjemně překvapilo a věštím mu úspěšnou budoucnost, mezi mini patří v tuto chvíli k naprosté špičce třídy, ve verzi 1,2 TSI určitě. A jestli to platí i o dostupnějších variantách, to vám kolega brzy přiblíží v další recenzi...
Cena
Základní cena vozu (Fabia 1,0 MPI 60 5MT Active): 234 900 Kč
Základní cena testované motorizace (Fabia 1,2 TSI 90 5MT Active): 268 900Kč
Základní cena testované verze (Fabia 1,2 TSI 90 5MT Style): 305 900 Kč
(kompletní ceník)
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 66 kW (90 k) při 4 400 - 5 400 ot./min
Největší točivý moment: 160 Nm při 1 400 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 4,7 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 3 992 mm
Šířka: 1 732 mm
Výška: 1 467 mm
Rozvor náprav: 2 470 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 034 / 1 109 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 330 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 150 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole Manzi, 20. Vostatek včera 19:28
- Superbiky v Doningtonu včera 17:22
- Fabio Di Giannantonio nejrychlejším v pátek včera 16:24
- Vietti Top, 7. Salač včera 16:17
- David Muňoz první v Moto3 včera 16:13
Nejnovější články
Mercedes vážně umí potěšit zákazníky. Po sérii požárů poslal desítky tisíc vozů do servisů, lidem vrací podstatně horší auta
před 2 hodinamiHyundai zaměstnává v Evropě slušné mimoně. Tento říká, že manuály „nikdo nechce” a spalovací sporťáky jsou vedle elektromobilů „zklamání”
včeraRenault udělal z Dacie další vlastní model. Stvořil tak hezčí, výkonnější a vybavenější auto, které bude pořád levné
včeraTo už dnes ani prestižní evropské automobilky neumí nabídnout lákavé auto? Na novinkách devastují vše, včetně designu
včeraChorvatský poník pro jeden trik stanovil hromadu světových rychlostních rekordů, všechny jsou na jedno brdo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva