První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set

Peugeot se konečně odhodlal a po letech zkusil seriozně oživit slávu legendární 205 GTi. Po prvním testu 208 GTi víme, jak to dopadlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set

17.4.2013 | Jaroslav Vavera | 27 příspěvků

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peugeot se konečně odhodlal a po letech zkusil seriozně oživit slávu legendární 205 GTi. Po prvním testu 208 GTi víme, jak to dopadlo.

Francouzská auta obecně neplatí za ta řidičsky nejzáživnější, bylo by ale chybou přistupovat s tímto předsudkem ke všem vozům ze země galského kohouta bez rozdílu. Stačí vzpomenout na Peugeot 205 GTi, předchozí generace Renaultu Clio RS či další vyhraněné modely a víte, že auto z Francie automaticky nemusí znamenat řidičskou nudu. Ale nejde jen o historii. Čerstvou novinkou na českém trhu je faceliftovaný Peugeot RCZ, jehož test nedávno ukázal, že jde stále o vůz, který udělá pomyšlení i těm nejnáročnějším z náročných. Nebylo tedy na místě předem zavrhovat ani nový Peugeot 208 GTi, jeho geny jej k neúspěchu automaticky neodsuzují.

Hlavní otázka byla vlastně docela snadná - je 208 GTi bratrem ostrého RCZ, nebo se drží spíše limitů 208, která se, pochopitelně, snaží více autem pro všechny i pro nikoho? Odpověď asi tušíte z nadpisu tohoto článku, zase tak jednoduchá ale není. Podrobněji vám realitu ostré dvěstěosmičky prozradí následující řádky, které odrážejí zkušenosti s vozem nabyté po ujetí asi dvou set ostřejších kilometrů v okolí francouzského Nice.


První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 1 - Peugeot 208 GTi test prvni 02 První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 2 - Peugeot 208 GTi test prvni 03První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 3 - Peugeot 208 GTi test prvni 04
Úspěch původního GTi by ostrá 208 chtěla zopakovat

Jen jako třídvířko s 200 koňmi

Než se do toho pustíme, sluší se v krátkosti zrekapitulovat, s čím nejnovější GTi přichází na trh. Jde zatím a pravděpodobně i do budoucna výhradně o třídveřový hatchback, který ke známým liniím 208 přidává pár výrazných aerodynamických prvků, dvojitou koncovkou výfuku na zádi, efektní sedmnáctipalcová kola Carbone obouvající pneumatiky o rozměru 205/45 R17 a všudypřítomná loga GTi. Jak se takto vyvedený vůz jeví na pohled v reálném světě, si projdeme za chvíli, teď ještě pár slov k technice.

Nástupce věhlasné 205 GTi opustil původní atmosféricky plněné pohonné jednotky a přešel na přeplňovanou šestnáctistovku s výkonem rovných 200 koní. Pro úplnost se sluší dodat, že nejvyšší točivý moment, dostupný od 1 700 otáček za minutu, má hodnotu 275 newtonmetrů a sílu motoru posílá na přední kola výhradně šestistupňová, ručně řazená převodovka. Zde můžeme jen kvitovat, že Peugeot navzdory módní vlně dvouspojkových automatů, která přímo konkurenčnímu Cliu RS 2013 mnoho nepřidala, zůstává věrný klasice.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 4 - Peugeot 208 GTi test prvni 06První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 5 - Peugeot 208 GTi test prvni 07První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 6 - Peugeot 208 GTi test prvni 08

Novější francouzský hot hatch se lvem ve znaku je nakonec i díky tomu dostupnější, na českém trhu je už teď k mání od 510 tisíc Kč ve slušné výbavě. Pokud byste měli zálusk, věřte, že vaše nynější objednávka bude mít za následek dodání vozu ještě před prázdninami, kdy bychom na silnicích měli spatřit první vozy s českou registrací. Tolik povinné informace na úvod, pojďme nové GTi konečně „nakopnout”.

Design je v reálu „čistší”, posaz za volantem nebude pro každého

Nedá se říci, že by si Peugeot designem nové 208 utrhl ostudu, to spíše naopak. Víceméně jím zahodil přístup ke ztvárnění svých předchozích modelů a vsadil na přístup nový, velké tlamy i některých dalších specifik zbavený. Pokud někdo 208 něco vyčítá, pak jsou to designové kudrlinky, které zvláštnosti verze GTi spíše umocňují. V reálu ale francouzská novinka jako pouť na túře nevypadá.

Tedy alespoň ne v bílém provedení, ve němž jsem mohl vůz poprvé otestovat. Světlá barva stírá jinak viditelnější přechody mezi lakovanými a chromovanými prvky a auto staví spíše do pozice nenápadného rychlíka než křiklavého provokatéra. Lépe viditelných je naopak pár červených doplňků, znovu vlastních pouze gétéíčku (všimněte si nejen log a pár linek, ale třeba i brzdových třmenů), i ty lze ale označit za decentní. Bílému GTi bych vyčetl leda až příliš nevýrazný projev přídě, tady jsou designové jedinečnosti příliš zastřeny a těch pár rudých drobností nezvládá zaujmout tak, jako u jiných verzí už zmíněný kontrast laku s chrómem.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 7 - Peugeot 208 GTi test prvni 09První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 8 - Peugeot 208 GTi test prvni 10První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 9 - Peugeot 208 GTi test prvni 11

Uvnitř má ostré lvíče podobný nádech umírněné divokosti jako zvenčí. Základní architektura je totožná jako u jiných 208, dominantními prvky interiéru GTi jsou pak přední anatomická sedadla, sportovní volant, pedály a řadicí páka s hliníkovou hlavicí. Její tvar asi nikomu vadit nebude, otázkou zůstává, jak bude na zakončení řadicí páky mít vliv teplota -u předchůdce s označením RC jste v zimě museli řadit několik kilometrů v rukavicích, v létě pak řadičku obkládat ledem. Přesně naopak je tomu u malého volantu - jeho materiál je pro změnu příjemný na omak, divoké tvarování s vybraným spodkem a možná až příliš malým průměrem ale preciznímu ovládaní nesvědčí.

Z hlediska využitelnosti bude francouzská novinka sloužit ve většině případů jako dvoumístný vůz, vzadu se dá počítat s převozem jen dětí školou povinných (teoreticky 208 GTi pojme až tři). Přední dvě, relativně měkká sedadla s výraznými bočnicemi nabízí dostatek prostoru řidiči a spolujezdci i dostatečnou oporu při rychle projížděných serpentinách, v tomhle je novinka v pořádku. Za odvrácenou stranu téže mince lze považovat vyšší pozici za volantem, tohle už ke sporťáku moc nejde a zvláště pokud nepatříte k nejmenším, budete si muset zvykat.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 10 - Peugeot 208 GTi test prvni 29První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 11 - Peugeot 208 GTi test prvni 30První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 12 - Peugeot 208 GTi test prvni 34

Navíc je tu neduh v podobě nestandardní vzájemné pozice volantu a přístrojové desky, na palubní přístroje se díváte více přes volant než skrze něj. To je ale zkrátka dědictví civilního základu, které nemění na faktu, že vhodnou pozici za volantem, tedy z hlediska vzájemné polohy sedadla a ovládacích prvků, najdete během chvilky. Jen hledání informací za jízdy může být složitější, na rozmístění základních prvků uvnitř 208 v Peugeotu očividně sahat nechtěli.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 13 - Peugeot 208 GTi test prvni 35První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 14 - Peugeot 208 GTi test prvni 36První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 15 - Peugeot 208 GTi test prvni 37

Diskuze 27 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše