Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set
17.4.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Peugeot se konečně odhodlal a po letech zkusil seriozně oživit slávu legendární 205 GTi. Po prvním testu 208 GTi víme, jak to dopadlo.
Přehled kapitol
Skvělý motor těží z krátce poskládané převodovky
Věřím, že pro vás dosud zmíněné informace nebyly nezajímavé, ty následující by ale měly být o poznání zajímavější. Odhalují, jak je na tom nejrychlejší 208 se svým jízdním projevem a předem vám mohu říci, že překvapuje především příjemně.
Dá se říci, že Peugeot vsadil na osvědčené řešení, když v případě motoru sáhl po zážehovém čtyřválci 1,6 THP vyvíjeném ve spolupráci PSA a BMW. V tomto případě je naladěn na 200 koní a projevuje se stejným chováním jako v modelu RCZ. To jde shrnout jediným slovem - je skvělé. Atmosférická jednotka to pochopitelně není, její relativně krátké prodlevy, výkon postupně gradující až k 7 000 ot./min a sytý zvukový projev (třeba že ne primárně motorový) popírají většinu neduhů, které jsou podobným turbomotorům u sportovních modelů vyčítány. Tohle turbo má říz i charakter a stěžovat si na něj budou leda zapřísáhlí odpůrci jakékoli formy přeplňování.
Po několika kilometrech v horských stoupáních jsem zkusil dostat z přeplňované šestnáctistovky maximum a musím říci, že ani dynamicky neurazí. Dvě stovky koní, dostupných ve většině z horních pater použitelných otáček, umí s autem nevážícím ani 1 200 kilogramů zacvičit více než slušně a co nezvládnou ony, o to se postará opravdu pečlivě naladěný charakter a nepřeslechnutelný zvuk. Navíc, a to je další podstatná spojitost s RCZ, jsou i u 208 výkony motoru zvýrazněny na dnešní dobu velmi krátce odstupňovanou převodovkou.
V obou případech se tak 208 GTi podstatně odlišuje od standardní 208 s motorem 1,6 THP naladěným na 156 koní. Jeho jednotka působí o poznání ospaleji a laxní přístup k životu podtrhuje velmi dlouhá, prakticky čtyřstupňová převodovka. Na tohle můžete u 208 GTi naštěstí zapomenout, k dispozici máte řízný motor, který chce žít a krátký šestikvalt, který mu v tom velmi zdatně sekunduje.
Co o ovladatelnost? K řazení nemám žádných připomínek a řízení dodává řidiči předokolky celkem srozumitelné informace o tom, kde jsou limity téhle koncepce. Přesné dávkování brzd pak zkrátka je možné - ideál vypadá trochu jinak, přeposilované a a neovladatelné brzdy ale rovněž. Samozřejmě, v těchto směrech zdaleka nejde o skutečného nástupce 205 GTi, ale žijeme v roce 2013. A v tomto kontextu patří nové GTi rozhodně k tomu lepšímu, co si v podobných sférách můžete koupit.
Další motokára, která neskáče
Naladění podvozku Peugeotu 208 GTi skýtá další příjemné překvapení. Vůz se chová doslova, ale opravdu jako motokára. Musíte jet hodně rychle a v zatáčce nešetrně zatočit, abyste v něm probudili přirozenou nedotáčivost, zadní náprava se přitom ani nehne.
Lví podíl na stabilních jízdních vlastnostech má především níže posazené těžiště, než je tomu u standardní 208 (světlá výška 110 mm), a také zvětšený rozchod kol o 10 mm vpředu a 20 mm vzadu. Oproti standardní „dvstěosmičce“ má GTi kompletně přepracovaný podvozkový základ včetně nové kalibrace tlumičů, jiných pružin, pevnějších stabilizátorů a rovněž zvýšení tuhosti pevného pomocného rámu a torzní příčky zadní nápravy. Dlouho jsem nechtěl věřit, že i podvozek svým naladěním připomíná rozvorově větší RCZ. Zvláště na nekvalitním povrchu jsem čekal spíše uskákaný kompakt na velkých kolech, kterým standardní 208 umí být. Opak byl ale pravdou. Konstruktéři si s naladěním opravdu vyhráli a i pokud pojedete po méně kvalitním asfaltu s příčnými nerovnostmi, nevytřese z vás tohle dravé lvíče duši. Z toho pochopitelně těží i přední náprava, která si musí poradit s přenosem relativně vysokého výkonu - alespoň na suchu s tím podstatný problém nemá a vůz zůstává i „pod parou” solidně řiditelný.
U levého řidičova kolene se nachází kouzelné tlačítko, kterým se opravdu a trvale deaktivuje stabilizační systém. Po jeho vypnutí jsem zkoušel vyvést aut z míry rozhozením odlehčené zádě a ťuknutím na brzdový uprostřed projížděné ostré zatáčky. Nakonec jsem ale musel usoudit, že takhle odolný kompaktní hatchback vůči náročné jízdě jsem v poslední době opravdu neřídil. A jak jsou na tom brzdy? O zkrocení tohoto ďáblíka se starají kotouče s průměrem 302 mm vpředu a 249 mm vzadu. Ty s přehledem zvládly všechno to naše řádění v horách bez větší známky únavy.
Nakonec jsem měl možnost přesednout na sedadlo spolujezdce a nechat se svézt naprosto sériovým vozem profesionálním rallyovým jezdcem. I Gilles Panizi si pochvaloval výtečný podvozek a charakter jeho naladění a jakkoli jeho výplatní páska a zájmy Peugeotu budou mít leccos společného, i z místa spolujezdce bylo znát, že výše zmíněné dojmy nebyly jen následkem nějaké extáze pramenící z držení volantu v ruce.
Peugeot 208 GTi s Gillesem Panizim
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23