První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set

Peugeot se konečně odhodlal a po letech zkusil seriozně oživit slávu legendární 205 GTi. Po prvním testu 208 GTi víme, jak to dopadlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set

17.4.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peugeot se konečně odhodlal a po letech zkusil seriozně oživit slávu legendární 205 GTi. Po prvním testu 208 GTi víme, jak to dopadlo.

Skvělý motor těží z krátce poskládané převodovky

Věřím, že pro vás dosud zmíněné informace nebyly nezajímavé, ty následující by ale měly být o poznání zajímavější. Odhalují, jak je na tom nejrychlejší 208 se svým jízdním projevem a předem vám mohu říci, že překvapuje především příjemně.

Dá se říci, že Peugeot vsadil na osvědčené řešení, když v případě motoru sáhl po zážehovém čtyřválci 1,6 THP vyvíjeném ve spolupráci PSA a BMW. V tomto případě je naladěn na 200 koní a projevuje se stejným chováním jako v modelu RCZ. To jde shrnout jediným slovem - je skvělé. Atmosférická jednotka to pochopitelně není, její relativně krátké prodlevy, výkon postupně gradující až k 7 000 ot./min a sytý zvukový projev (třeba že ne primárně motorový) popírají většinu neduhů, které jsou podobným turbomotorům u sportovních modelů vyčítány. Tohle turbo má říz i charakter a stěžovat si na něj budou leda zapřísáhlí odpůrci jakékoli formy přeplňování.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 16 - Peugeot 208 GTi test prvni 39První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 17 - Peugeot 208 GTi test prvni 40První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 18 - Peugeot 208 GTi test prvni 41

Po několika kilometrech v horských stoupáních jsem zkusil dostat z přeplňované šestnáctistovky maximum a musím říci, že ani dynamicky neurazí. Dvě stovky koní, dostupných ve většině z horních pater použitelných otáček, umí s autem nevážícím ani 1 200 kilogramů zacvičit více než slušně a co nezvládnou ony, o to se postará opravdu pečlivě naladěný charakter a nepřeslechnutelný zvuk. Navíc, a to je další podstatná spojitost s RCZ, jsou i u 208 výkony motoru zvýrazněny na dnešní dobu velmi krátce odstupňovanou převodovkou.

V obou případech se tak 208 GTi podstatně odlišuje od standardní 208 s motorem 1,6 THP naladěným na 156 koní. Jeho jednotka působí o poznání ospaleji a laxní přístup k životu podtrhuje velmi dlouhá, prakticky čtyřstupňová převodovka. Na tohle můžete u 208 GTi naštěstí zapomenout, k dispozici máte řízný motor, který chce žít a krátký šestikvalt, který mu v tom velmi zdatně sekunduje.

Co o ovladatelnost? K řazení nemám žádných připomínek a řízení dodává řidiči předokolky celkem srozumitelné informace o tom, kde jsou limity téhle koncepce. Přesné dávkování brzd pak zkrátka je možné - ideál vypadá trochu jinak, přeposilované a a neovladatelné brzdy ale rovněž. Samozřejmě, v těchto směrech zdaleka nejde o skutečného nástupce 205 GTi, ale žijeme v roce 2013. A v tomto kontextu patří nové GTi rozhodně k tomu lepšímu, co si v podobných sférách můžete koupit.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 19 - Peugeot 208 GTi test prvni 31První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 20 - Peugeot 208 GTi test prvni 32První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 21 - Peugeot 208 GTi test prvni 33

Další motokára, která neskáče

Naladění podvozku Peugeotu 208 GTi skýtá další příjemné překvapení. Vůz se chová doslova, ale opravdu jako motokára. Musíte jet hodně rychle a v zatáčce nešetrně zatočit, abyste v něm probudili přirozenou nedotáčivost, zadní náprava se přitom ani nehne.

Lví podíl na stabilních jízdních vlastnostech má především níže posazené těžiště, než je tomu u standardní 208 (světlá výška 110 mm), a také zvětšený rozchod kol o 10 mm vpředu a 20 mm vzadu. Oproti standardní „dvstěosmičce“ má GTi kompletně přepracovaný podvozkový základ včetně nové kalibrace tlumičů, jiných pružin, pevnějších stabilizátorů a rovněž zvýšení tuhosti pevného pomocného rámu a torzní příčky zadní nápravy. Dlouho jsem nechtěl věřit, že i podvozek svým naladěním připomíná rozvorově větší RCZ. Zvláště na nekvalitním povrchu jsem čekal spíše uskákaný kompakt na velkých kolech, kterým standardní 208 umí být. Opak byl ale pravdou. Konstruktéři si s naladěním opravdu vyhráli a i pokud pojedete po méně kvalitním asfaltu s příčnými nerovnostmi, nevytřese z vás tohle dravé lvíče duši. Z toho pochopitelně těží i přední náprava, která si musí poradit s přenosem relativně vysokého výkonu - alespoň na suchu s tím podstatný problém nemá a vůz zůstává i „pod parou” solidně řiditelný.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 22 - Peugeot 208 GTi test prvni 12První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 23 - Peugeot 208 GTi test prvni 16První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 24 - Peugeot 208 GTi test prvni 24

U levého řidičova kolene se nachází kouzelné tlačítko, kterým se opravdu a trvale deaktivuje stabilizační systém. Po jeho vypnutí jsem zkoušel vyvést aut z míry rozhozením odlehčené zádě a ťuknutím na brzdový uprostřed projížděné ostré zatáčky. Nakonec jsem ale musel usoudit, že takhle odolný kompaktní hatchback vůči náročné jízdě jsem v poslední době opravdu neřídil. A jak jsou na tom brzdy? O zkrocení tohoto ďáblíka se starají kotouče s průměrem 302 mm vpředu a 249 mm vzadu. Ty s přehledem zvládly všechno to naše řádění v horách bez větší známky únavy.

Nakonec jsem měl možnost přesednout na sedadlo spolujezdce a nechat se svézt naprosto sériovým vozem profesionálním rallyovým jezdcem. I Gilles Panizi si pochvaloval výtečný podvozek a charakter jeho naladění a jakkoli jeho výplatní páska a zájmy Peugeotu budou mít leccos společného, i z místa spolujezdce bylo znát, že výše zmíněné dojmy nebyly jen následkem nějaké extáze pramenící z držení volantu v ruce.

První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 25 - Peugeot 208 GTi test prvni 42První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 26 - Peugeot 208 GTi test prvni 43První test Peugeot 208 GTi 2013: RCZ za pět set - 27 - Peugeot 208 GTi test prvni 44
Peugeot 208 GTi s Gillesem Panizim

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše