Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo?
15.4.2013 | Walter Kraft | 53 příspěvků
Nové Clio je od Renaultsportu je bezesporu dobré auto, ospalý automat jako jediná volba ale obhájí svou pozici jen těžko.
Přehled kapitol
Auta mám rád a ještě raději je řídím. U takto smýšlejícího člověka vás nepřekvapí, že na mě vždy dělaly dobrý dojem i Renaulty s písmeny RS ve jméně - jde, nebo přinejmenším šlo o vpravdě řidičská auta, která se svým charakterem značně vzdalovala tomu, co je u Renaultů běžné. Nikdy jsem žádný produkt Renaultsportu nevlastnil, ale několikrát jsem měl možnost si s nimi sjet a zejména malé Clio na mě dokázalo zapůsobit. Ne svou rychlostí, ale svou čistotou, ostrostí a přitom snadnou řiditelností. Takové auto ovládnete relativně snadno, přesto vás nepřestane bavit - je zkrátka zábavné mačkat tento francouzský citrón do poslední kapky. A on se nechá. Konec konců, záplava lidí, kteří s tímto vozem pravidelně navštěvují i ty nejnáročnější okruhy, hovoří za vše.
Byl jsem tedy velmi zvědavý na chování jeho nové generace, zvláště po prvních informacích o ní, které mě, přiznám se, poněkud znejistily. Nešlo ani tak o místní recenzi Clia s motorem 0,9 TCe, které jsem měl také možnost řídit. To auto až na motor a řízení nepůsobilo špatně. Překvapila mě podstatná změna Renaultu v přístupu ke konstrukci vozu, kdy točivý atmosférický motor nahradila menší přeplňovaná jednotka a výlučně manuální převodovku automatická dvojspojka. Příchod turba se tak nějak dal i čekat a u Renaultů RS nakonec není ničím novým, ale automat? Jako jediná volba? To mě zaskočilo a zároveň navnadilo nové RS poznat. Co se divné zdá, nemusí nutně divným být.
Nepředpokládal jsem, že bych se za volant auta dostal dříve než někdy v průběhu léta, ale připraveným obvykle přeje i štěstí. O víkendu jsme byli se známým vyzkoušet nové naladění podvozku, diferenciálů a brzd jeho Imprezy STi a co čert nechtěl, proti se vyřítila dvě žlutá Clia RS. Říkal jsem si, že si alespoň chci promluvit s jejich řidiči, jaké tohle auto je, nakonec mě s ním nechali i sjet. Došlo pouze na pár desítek kilometrů po technické silnici, ale i takové svezení leccos naznačí. Jak se tedy vůz jeví při ostřejší okreskové jízdě, která by mu měla být vlastní?






Pár fotek českých Renaultů Clio RS pořízených mobilem. Další, o poznání kvalitnější snímky pocházejí přímo od Renaultu
Interiér je dost vysoko, pádla pod volantem též
Neboť nejsem novinář a netrávím většinu času ani na prezentacích automobilek, ani na autosalonech, nové Clio RS jsem ještě neviděl. Pokud jste na tom stejně, říkám, že jste o dost přišli, tohle auto je v reálu docela sexy.
Oproti standardu zamířilo o něco níže a nové nárazníky spolu se spodní částí dveří postrádající inverzní zbarvení dodaly vozu na atraktivitě i švihu. Souhlasím s tím, co zaznělo v testu sériovky - přední partie, zejména pak světla a logo výrobce mohly být decentnější, ale s výraznějším předním nárazníkem s mohutnějšími vstupy pro chladící vzduch vypadá „čumák” vyváženěji. Více se mi líbilo na pár fotkách pořízených mobilem zcela nezachycené (ale na dalších snímcích dobře viditelné) provedení s černými 17" koly, ale i to se stříbrnými šestnáctkami vypadalo k světu. Tohle auto se mi líbí.
Interiér si drží svéráz standardního Clia, kolem jeho designu se ale motat nechci. Zaujalo mě pár detailů, mnohdy vlastních jen verzi RS, které ovlivňují také pocit z jízdy. A ty by vás mohly zajímat též.
Jednak musím říci, že v autě je docela dost místa a přední sedadla nebudou mít problém pojmout i hodně vzrostlého jinocha. Samotné sedačky mi ale přišly být až překvapivě měkké a nevýrazně tvarované - nedá se říci, že bych z nich padal jako kdysi kolega v Dacii Lodgy, ale sedadla sportovního modelu si představuji trochu jinak. Asi si jde připlatit za lepší a pokud to tak je, udělejte to, tohle jsou sicny pro gétéčko, ne pro hot hatch. A věřte přitom, že budou uchycené níže, na můj vkus se v Cliu, bohužel i v RS, sedí dost vysoko.
Příjemně mě překvapil tlustý volant o správném průměru bez vybrání ve spodní části, s tím se sžijete rychle. Co je horší a pro mě nepříliš pochopitelné, je blízkost pedálů brzy a plynu. Uvážím-li, že část majitelů bude dříve nebo později brzdit levou (ať ten automat alespoň k něčemu je), pak mi nedává velký smysl blízkost obou pedálů - až taková, že v normálních botách při práci s plynem tu a tam zadrháváte o obrovský obdelníkový kus materiálu, který zprostředkovává dávkování brzd.
Tohle bude možná věc nohy každého soudruha, co ale podle mě půjde snášet hůře, jsou pádla pro volbu převodových stupňů pod volantem. Mají pevné uchycení na sloupku řízení, což samo o sobě nepovažuji za ideální. Ale dobře, tohle mají i Ferrari nebo Nissan GT-R, jenže pádla jsou hodně protažená nahoru i dolu, a tak na ně dosáhnete ve všech zatáčkách krom vraceček. U Clia RS jsou vytažená jen nahoru, směrem dolů nemají od osy volantu nic a věřte, že vám tam při jízdě budou chybět. Spása je poblíž, volič řazení má i režimy plus a minus, ale chce se vám myslet na obojí? A mimochodem - někteří říkají, že vůz má voliče převodů z GT-R, ale není to pravda. Jsou jen podobné, ale ne stejné, GT-R má lepší, lépe fungující.
Následující >1 / 3
Diskuze 53 příspěvků
Bleskovky
- Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 4 hodinami - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1)
Živá témata na fóru
- Koronavirus 11:42 - northwind
- Onboard videa 10:23 - Arkis
- Lampárna (stěžovatelna) 09:31 - rhinos
- Rychlodotazy 09:31 - 970ka
- BMW Divize 07:18 - Vokys
- Octavia IV 16:42 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 28.2.2021 - Snowman000