Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá
28.7.2012 | Mirek Brokeš | 41 příspěvků
Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?
Přehled kapitol
Když jsem si na začátku července dělal pořádek v diáři, neplánovaně se mi tam objevil čas na test nějakého auta. Zavolal jsem tedy patřičné osobě a zeptal jsem se, co tam má „na skladě”. „Nového brouka,” povídá a... Skočil jsem mu do řeči a říkám: „To by šlo”. „Ty jsi takový vyzobávač, že,” dozvěděl jsem se. Prý si vždy vyberu něco extra a konfekci se vyhýbám. „Tak já tu Dacii dám někomu jinému”, dopověděl náš přidělovač aut a s tím jsme se rozloučili. V tu chvíli jsem to pustil z hlavy, ale za nějaký moment se mi to rozleželo. Dacie říkal? To musí být Lodgy .
Vzpomněl jsem si na mou první zkušenost s Daciemi. V širší rodině se kdysi vyskytoval jeden červený exemplář. Jako malému klukovi se mi přesednutí do licenčního Renaultu docela líbilo, ve srovnání s naším licenčním Fiatem to přece jen vypadalo lépe. Jenže na rozdíl od ruského výrobku, který rezavěl tak nějak normálně, si rumunský produkt velmi liboval v redukčních dietách a ve chvilkách ticha bylo slyšet, jak ho okusuje rez. Jeho konec byl ale vpravdě zářivý, jednoho dne prostě spáchal při stání na parkovišti sebevraždu sebeupálením. Nutno podotknout, že dopis na rozloučenou se nenašel, takže to asi nebyla úplně plánovaná akce.
Před pár lety, když Dacii plně převzal Renault a rozjel produkci Loganu, nemohla být pověst Dacií o mnoho horší než v té době byla. Ani Logan ji z počátku příliš nevylepšoval. Byl levný, ale ne zrovna kvalitní a hlavně si ponechal zvyk svých předchůdců rezavět. To se ale postupně vylepšilo a přestože ani dnes nemluvíme o Dacii jako o nějakém zázraku, obvykle je vnímána jako producent levných, ale funkčních aut. Důkazem je třeba SUV Duster, o který je až překvapivě velký zájem.
Právě Duster ukázal, že pokud chce Dacia oslovit širší publikum, nemůže stavět jen na bezpohlavních autech v podobě Sandera, naopak musí přijít s levnou alternativou v populárních segmentech trhu. Tím, vedle SUV, jsou MPV schopná uvézt více než standardních pět pasažérů. Prvním pokusem Dacie byl Logan MCV, který ale až příliš dával najevo svůj zastaralý původ. Letos ho ale začal nahrazovat zcela nový model. Už z prvních fotek bylo zřejmé, že švec se podržel svého kopyta a na trh přichází auto, které početnějším, ale ne zrovna majetným rodinám umožní zapomenout na ojeté Grand Espacy a Transportery a pořídit si nový vůz.



Rozhodl jsem se tedy, že ideového následníka páně Ledwinkova nápadu přenechám někomu jinému a na test si vezmu Dacii. Byť nový model, bude to stále auto, které po týdnu vrátím a už nikdy o něm nebudu chtít slyšet? Očekávání jsem měl velmi nízká a o to raději musím říct, že mě Lodgy nezklamal. Naopak, příjemně překvapil.
Krasavec ani náhodou
Dacie rostou v kvalitě a používané technice, jejich design ale zůstává velmi přízemní. Za celou dobu testu jsem nepotkal nikoho, kdo by se u Lodgy zastavil a začal si ho prohlížet. A že by se snad někdo ohlédl? No to už vůbec ne. V tomto autě jste nenápadní jako ohvězdičkovaná princezna v myším kožíšku. Obejdete-li ho kolem dokola, a budete ho důkladně prohlížet, na konci už vlastně nebudete vědět, co jste viděli na začátku. Na karoserii je velmi málo prvků, o které by se oko nějak zachytilo. V konečném důsledku si řeknete, že jste viděli něco, co Angličané označí stručným „a car”, nějaké auto. Má to své důvody, jakékoliv vybočení od základních linií zvyšuje cenu. To je v případě Dacie silně nežádoucí, ona nechce dělat líbivá auta, jejím hlavním (a zatím asi jediným) trumfem je cena.
Obestavěným prostorem je to dodávka, karoserie se ale drží tvaru nafouknutého kombi s jasně odděleným prostorem pro motor. Ten se přitom pod kapotou téměř ztrácí. Že by si Dacia ponechávala prostor pro zástavbu něčeho většího? Asi ne. Důvodem bude vytvoření dostatečně objemné deformační zóny a zástavba malého motoru. Paradoxní je mírně se svažující střecha, což v konečném důsledku omezuje prostor ve třetí řadě sedadel.
Více se o exteriéru Lodgy napsat nedá. Snad už jen to, že karoserie není tak pevná ve zkrutu jak jsme zvyklí u moderních vozů. Stačí pomalu najet na výraznou nerovnost a ze všech rohů se začne ozývat popraskávání. Někde se ta nízká cena projevit musela.
Následující >1 / 5
Diskuze 41 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před 2 hodinami - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 4 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 5 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 7 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 8 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 10 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 11 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 22:31 - honziss
- Zabavne kabrio kolem 300tis 22:14 - Jenyk
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss