Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?
11.6.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Motor 1,0 TSI ve Škodě Octavia je nejlepší tříválec, který jsem kdy poznal. Jenže je to pořád jen tříválec.
Přehled kapitol
1,0 TSI je dobrý, ale lepší než 1,2 TSI?
Menší vylepšení Octavie pro modelový rok 2017 z ní zkrátka udělaly zase o něco lepší auto a potvrdily její pozici jedné z nejlepší koupí v současné nižší střední třídě. Nezmizely všechny problémy, třeba aerodynamický svist od předních oken některých exemplářů zůstává překvapivě vysoký, něco si však konstruktéři na blížící se facelift nechat musí.
Vraťme se ale k tříválci pod kapotou. Mám-li své první dojmy z něj shrnout, pak musím říci, že zadání „zalíbit se evropským normám a neznelíbit se zákazníkům” plní v rámci možností se ctí. Po stránce dynamiky nepředstavuje u Octavie ostudnou volbu a jakkoli ještě musím vyzkoušet, jak bude zvládat plně naložený vůz, průšvih nečekám. Jeho 115 koní je skutečných a Octavii dodává dynamiku, kterou od 115koňového motoru očekáváte - objem neobjem, válec neválec.
Ani pro řidiče nepředstavuje objekt nenávisti, reaguje relativně rychle a živě a jediné, čím trápí jeho i posádku, je tříválcový zvuk. Není ohlušující, je ale v nižších rychlostech nepřeslechnutelný a neignorovatelný a sami musíte zvážit, jestli jste ochotni jej tolerovat. Sám bych nebyl. Možná matka v mém mládí málo pekla bábovky, abych byl schopen brát blízkou přítomnost mixéru jako něco přirozeného, ale neberte můj názor jako určující - mně tohle prostě vadí, pro většinu kolegů, s nimiž jsem o 1,0 TSI hovořil, takový problém nepředstavoval.
Jak se tedy na novinku podívat coby na náhradu 1,2 TSI? Nebudu v tuto chvíli lámat hůl a počkám si na pořádný test s detailním ověřením spotřeby v různých režimech, třeba 1,0 TSI předvede něco úžasného, co jiné ústupky přinejmenším vyrovná. Stane-li se to, mohou se na miskách vah ocitnout celkově srovnatelná řešení se specifickými výhodami a nevýhodami. Pokud nikoli, bude obtížné vnímat nový motor jako krok vpřed.
Zatím mohu říci jen tolik, že 1,0 TSI má dost dobrých vlastností, abyste jej pod kapotou Octavie coby základní motor neměli důvod nenávidět. Na důvod tuto verzi milovat a z nějakého důvodu po ní toužit, jsem ale zatím nenarazil. Octavia a 1,0 TSI je sňatek z rozumu a nepochybuji o tom, že Škoda si je toho dobře vědoma - je z příjetí této varianty velmi nervózní, i když v nabídce Octavie malý benzinový motor nehraje a nemá hrát významnou roli.
Z mé strany mohu automobilku pro tuto chvíli uklidnit konstatováním, že 1,0 TSI v Octavii není ostuda. Dále jej můžete vnímat dle libosti - klidně jako malý zázrak, protože fakt, že tak velké auto takto funguje s tak s malým motorem, je zázrak. Nebo jako nesmysl, protože investovat tolik do výměny motoru 1,2 za 1,0 trochu nesmysl je. A nebo jako naději - až dojde na Brexit, Czexit a Dexit (no, spíše to bude chtít EUcrash...), půjde z této jednotky udělat parádní motor 2,0 V6 biturbo. Vidíte ho?
Cena
Základní cena vozu (Octavia 1,2 TSI 85 Active): 354 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Octavia III 1,0 TSI Active): 395 900 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový tříválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 999 ccm
Největší výkon: 85 kW (115 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 202 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,4 l
Mimo město: 3,9 l
Kombinovaná: 4,5 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 150/1 225 kg
Užitečná hmotnost: 625 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
před 2 hodinamiMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici včera 15:50
- Pre GP Mugello včera 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 18.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
Nejčtenější články
Kolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
21.5.2025Fiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
21.5.2025Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
21.5.2025Mercedes už skoro prosí zákazníky, aby si koupili jeho nesmyslný čtyřválcový C63 od AMG. Někde slevil dalších 280 tisíc, je levnější než M3
22.5.2025Audi vážně rozprodává části své firmy, dokonce prý ziskové. Jeho situace musí být ještě horší, než se zdá
22.5.2025
Živá témata na fóru
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 11:11 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 06.19. 21:38 - petr_riha
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988