První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?

(+ video) Motor 1,0 TSI ve Škodě Octavia je nejlepší tříválec, který jsem kdy poznal. Jenže je to pořád jen tříválec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?

11.6.2016 | Pavel Janda | 122 příspěvků

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?

/

(+ video) Motor 1,0 TSI ve Škodě Octavia je nejlepší tříválec, který jsem kdy poznal. Jenže je to pořád jen tříválec.

Výkonem neurazí, zvukem se nezapře

Je mi jasné, že mi někteří z vás budou tak dlouhý „teoretický úvod” vyčítat. Protože jsem ale za jediný den dostal tolik dotazů ve stylu: „Proč to Škoda vůbec dělá?”, nemohl jsem si jej odpustit. Vysvětluje mnohé a z hlediska motivace neexistuje žádný podstatnější faktor než ty zmíněné - automobilka, či koncern VW obecně, se pokusily za mnoha pozoruhodných technických řešení stvořit tříválcový motor, který citelně sníží normovanou spotřebu resp. emise CO2 čtyřválce 1,2 TSI a zároveň bude pro zákazníka představovat něco, co jej ve srovnání s dosud nabízeným základem neurazí. Otázka pro test tedy zní: uspěla Škoda v tomto ohledu?

Odpověď musí mít několik částí a začnu u té, kterou lze shrnout slovem „dynamika”. V tomto ohledu Octavia 1,0 TSI vážně nepředstavuje problém, rozhodně ne takový, který skeptici (a řadil jsem se mezi ně) očekávali. Litrový tříválec je ve srovnání s 1,2 TSI pocitově nepatrně tupější a subjektivně méně agilní, ale pokud bych měl na škále od 1 do 100 označit, jak moc, budeme se bavit o čísle 5 až 10.

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 13 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 42První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 14 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 43První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 15 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 44

Představa, že „sednete do velké a těžké Octavie a budete mít problém se rozjet” je mimo realitu. Motor je schopen uvést vůz do pohybu naprosto samozřejmě, pod její hmotností se „nedusí” a v žádném případě nevyžaduje rozličné tříválcové praktiky jako rozjezd na 3 tisíce otáček, aby motor alespoň nezhasl. Typická tříválcová jalovost, kdy máte při jakékoli akceleraci pocit, že „saháte do prázdna” a motor ze sebe nevydává vše, tady chybí.

Nechybí ale zcela. Zejména při zrychlení na první a druhý rychlostí stupeň pociťujete u vozu pocit jistého sebezapření, který graduje okolo 2 000 otáček za minutu, kdy se motor na chvíli jakoby „zamyslí”. Mám-li to ale srovnat s jakýmkoli jiným motorem stejného ražení, fordím 1,0 EcoBoost počínaje a renaultím 0,9 TCe konče, je 1,0 TSI o světelný rok napřed - ta, alespoň mě z duše odporná tupost, pocit metrákového dítěte pokoušejícího se šplhat po tyči při hodinách tělocviku tady není a pokud se někdy objeví, tak pouze v krátkém, nikoli dominantním náznaku.

Paradoxní je, že z motoru máte tím lepší pocit, čím jedete rychleji. Jestliže očekáváte, že 1,0 TSI v Octavii jakž takž obstojí v městském provozu, ale na dálnici budete rádi, když dokážete sekundovat rychlostnímu limitu, je to přesně naopak. To spíše ve městě máte ze zmíněných příčin pocit, že 115koňový motor by mohl dopřávat vozu více agility, jakmile se ale přehoupnete přes 100 km/h, je projev auta citelně nenucenější. Zdolávat s ním dálniční stoupání nebo akcelerovat k rychlostem až okolo 200 km/h není problematické a i když dynamika nepřekonává potenciál naznačovaný výkonovými parametry, asi vás v tu chvíli nenapadne, že pod kapotou máte něco jako krabici mléka rozdělenou na třetiny. Ostatně, video to dokládá a natočeno bylo na cestě podobně do kopce a jako z kopce a ve výškově celkově nepříliš rozmanitém terénu, jak jsme si ostatně řekli.

Charakter motoru je plochý tak, jako jeho výkonové křivky. Chybí tu jakákoli gradace, ale i jakákoli... degradace. Zmíněné „zamyšlení se” motoru okolo 2 000 ot./min se koná jen při částečném zatížení, při maximální akceleraci je motor schopen prakticky od volnoběhu dodávat vozu použitelný výkon, který servíruje až někam k 6 tisícům otáček. Žádné zvláštní pocity během tohoto posunu rafičky otáčkoměru nezažijete, motor prostě odvede svou práci a je připraven to udělat znovu.

Nemějte ale z naznačeného pocit, že se jedná o jakýsi binární motor, který pod plným plynem funguje a jinak ne. I při částečném zatížení dokáže s Octavií hýbat nenuceně a chuti do života jej nezbaví ani naplno puštěná klimatizace. Výsledkem opravdu není vůz, který hraničním způsobem využívá potenciál nemístně malého motoru a když zátěž jakýmkoli způsobem zvýšíte na hranici té elementární (řidič a nic), začne se jeho projev hroutit. Není to tak - puštěnou klimatizaci sotva pořádně poznáte a i když z hlediska zátěže jsem zatím zdaleka neměl možnost vyzkoušet vše, ani pod cca 250 kilogramy lidí a zavazadel se obraz Octavie 1,0 TSI nehroutí. Znát to je, pochopitelně, nemění to však použitelné v nepoužitelné.

Troufnu si z hlediska dynamického i celkového výkonového projevu označit Octavii 1,0 TSI za „příjemné překvapení”, možná i proto, že jsem po všech tříválcových zkušenostech nečekal mnoho. Pokud jde o objektivní rychlost i subjektivní dynamický projev, není Octavie 1,0 TSI podstatně horším řešením než 1,2 TSI. Místy ji chybí lehkost a švih většího čtyřválce, narazíte na to ale spíše sporadicky a ruku na srdce, 1,2 TSI také žádný trhač asfaltu nebyl. Byl to v tomto ohledu akceptovatelný základ a 1,0 TSI je jím též, a to jsem ho zkoušel v těžším kombíku.

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 16 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 47První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 17 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 48První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 18 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 49

Jediný opravdu citelný problém motoru - bavíme-li se o těch krátkodobých - spatřuji v jeho zvukovém projevu. Jsou tu i vibrace, poznáte je ale pouze zvenčí, do kabiny a v vyjma náznaků při intenzivní akceleraci přenášeny nejsou. Zvuk ano a zejména ve srovnání s 1,2 TSI je rozdíl markantní. Malý čtyřválec byl tichý, jemný motůrek a na volnoběh či v nižších otáčkách jste prakticky nevěděli o jeho existenci. V těch vyšších či při zátěži jste slyšeli hlavně ryk sání, ale takový zvuk není alespoň mně nepříjemný.

U 1,0 TSI slyšíte už na volnoběh či při túrování na místě jakési tříválcové drnčení, které je mi osobně velmi nepříjemné. Označil bych to za zvukový projev přirozené nevyváženosti celého motoru a připomíná mi věci jako mixér, ne motor auta. A nejsem schopen jej ve svém vnímání upozadit. Nejpatrnější je při akceleraci v nízkých rychlostech (cca do 100 km/h), při nižší zátěži je menší. Ve vyšších už zaniká v ostatních zdrojích hluku a možná i proto mi byla Octavie 1,0 TSI na dálnici příjemnější než kde jinde.

Byl bych rád, kdyby se tento zvuk v celé jeho sytosti podařilo zachytit na přiloženém videu, ale nestalo se to. Trochu patrný je při poslechu zvenčí a zkoumání motoru spíše ze stran než shora, zevnitř jen mírně. Buď je to projev, který je obtížné takto zachytit (na záznamu je opět slyšet hlavně vcelku obvyklý zvuk ze sání) nebo jsem na tento zvuk přecitlivělý (ale to bych zřejmě byl i při prohlížení videa, tam jej vnímám jen vzdáleně).

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 19 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 50První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 20 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 37První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 21 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 38

Kolega, s nímž jsem auto testoval, konstatoval, že mu to připomíná Wartburg (ten měl také tříválec, byť dvoutaktní), že v takovém autě vyrostl a že mu tedy nevadí. Já jsem ale vyrostl ve Škodě 105 a 1,0 TSI mi připomíná něco jiného - když 105 začal vynechávat jeden válec, třeba kvůli poškozenému kabelu zapalování. A s tím jsem smířen o mnoho méně. Výsledný projev vám tedy vadit může a nemusí, na každý pád bude vhodné, když si Octavii 1,0 TSI - uvažujete-li o ní - před koupí zkusíte. „Nekonfliktní zvuková volba” jako 1,2 TSI to zkrátka není.

Mám-li tuto část shrnout, musím se ptát, jak si 1,0 TSI stojí ve srovnání s 1,2 TSI. Z hlediska dynamiky, charakteru či výkonového projevu je srovnatelný, nezdá se mi ale v ničem být citelně lepší. Pokud bude mít v určitých momentech lepší dynamiku, půjde o drobné rozdíly vyvážené na opačné straně tím, že se někdy o trochu déle probírá či subjektivně nepůsobí tak „akčně”. Zvukovým projevem a kultivovaností ovšem výrazně zaostává, tady je už koncepcí dán rozdíl, který tříválec nemá šanci srovnat. Automobilka si zaslouží ovace za odstínění kabiny od vibrací a relativně slušné upozadění jeho zvuku. 1,0 TSI je to v těchto ohledech zřejmě nejlépe se projevující tříválec vůbec, fakt, že je to tříválec se svými vrozenými negativy, mu to ale neodpáře.

Má 1,0 TSI šanci toto minus něčím vyvážit? Jistě ano, spotřebou paliva, tu ale nebylo možné v celé její šíři zkoumat. Při prvním testu jsem dosahoval hodnot mezi 15 a 16 litry benzinu na 100 km, což je pochopitelně hodně, ale když během krátké chvíle netestujete spotřebu, ale hlavně dynamické aspekty, nepřekvapí to. 1,2 TSI byl v tomto ohledu podobný a pokud se rozdíl mezi nimi někde projeví, bude to při nízké či běžné zátěži. Spotřebu paliva v těchto režimech důkladně prověříme, ale až v běžném testu, tady na to nebyl prostor. Co do spotřeby zatím mohu říci jen: chcete-li Octavii na dynamické ježdění a nemá to být RS, kupte si 1,8 TSI - nesrovnatelně rychleji na stejné trati jsem s ní jezdil za něco málo přes 19 litrů paliva. Ale asi jste tušili, že kouzlo 1,0 TSI nebude spočívat v jeho schopnosti efektivně uspokojovat vysoké dynamické nároky...

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 22 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 39První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 23 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 40První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 24 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 41

Diskuze 122 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše