Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?
11.6.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Motor 1,0 TSI ve Škodě Octavia je nejlepší tříválec, který jsem kdy poznal. Jenže je to pořád jen tříválec.
Přehled kapitol
Mrštnosti auta pomáhá, sám ale atletem není
Pochopitelně, nový motor není zajímavý jen sám o sobě, svou povahou ovlivňuje i chování dalších částí auta. V čem je jeho přítomnost znát pozitivně, je hmotnost. Podle šéfa vývoje motorů Škody je rozdíl v hmotnosti 1,0 TSI oproti 1,2 TSI asi 10 kilogramů, na pohotovostní hmotnosti celého auta se ale projevuje jen 5 kilogramy, pravděpodobně kvůli dodatečnému odhlučnění, které si tříválec vyžádal (všimněte si třeba odhlučňovacího materiálu na kapotě motoru - ten nenajdete ani nad 1,8 TSI).
To zní jako skoro nic - pokud si před jízdou v 1,2 TSI nedáte 10 piv, dopadne to stejně. Jenže znát to je. 1,0 TSI je ostatně je tak malý motůrek, že to při pohledu pod kapotu vypadá, jako by tam někdo pohonnou jednotku zcela zapomněl dát. Po usednutí za volant zjistíte, že se to nestalo, hned v první zatáčce vám pak 1,0 TSI dá okusit lehkost na předek nesrovnatelnou s jakoukoli jinou verzí Octavie.
Po přesednutí z 1,8 TSI to byla až bizarní změna, chvíli si v tříválcové Octavii budete připadat jako v kajaku s přídí vysoko nad hladinou. To možná nezní nejpříjemněji, když si ale pustíte kajakáře proplétající se divokou vodou mezi bránami, zjistíte, že to úplně špatná věc nebude. Octavia je s tímto motorem pozoruhodně mrštná, velice ráda propluje kruhovým objezdem či ostrým nájezdem na dálnici a přitom jistotu neztrácí ani v rychlostech okolo 200 km/h. Tohle je příjemné, stejně jako schopnost pracovat na nekvalitním povrchu - dokonalé to u jakékoli Octavie s primitivnější zadní nápravou není, třeba oproti 2,0 TDI (ale i 1,6 TDI) se stejnou konstrukcí podvozku je ale rozdíl ve schopnosti absorbovat neduhy povrchu ohromný.
To všechno naznačuje pozitivní vliv na ovladatelnost a jízdní projev vozu vůbec. A vážně tu je, až na jednu výjimku - ovladatelnost samotného motoru. Ten by sice vzhledem ke své miniaturní nátuře také mohl být lehkonoze splašený, tříválce to ale ve zvyku nemají a 1,0 TSI toto pravidlo nemění. I v tomto ohledu je lepší než bývá zvykem, pořád mu ale déle trvá cesta otáčkami vzhůru i dolů.
To druhé za jízdy příliš nevnímáte, pokud ale máte ve zvyku řadit s meziplyny, musíte 1,0 TSI dát více času a připravit se na to, že brnknutí nohou o pedál plynu tady neudělá nic. Je třeba „zašlápnout červa” a dát motoru o trochu více času. Není to obtěžující, oproti lehkonohému 1,2 TSI, který jsem si pro jistotu projel krátce před 1,0 TSI je to ale citelná změna a k lepšímu není.
Adaptivní podvozek dále rozšiřuje už tak pozoruhodný talent
Prezentace Škody Octavia 2017 se nezaměřovala jen na nový motor, ale i spoustu dalších drobných novinek, které vůz pro další modelový rok dostal. Je jich spousta a většinu z nich jsem nezkoumal, ostatně nepředpokládám, že by deštník pod sedadlem spolujezdce neodváděl dešťovou vodu nebo parkovací kamera vestavěným ostřikovačem neostřikovala.
Zaujala mě jiná věc - adaptivní podvozek DCC, který byl dosud dostupný pro různé jiné vozy koncernu VW na stejné platformě, ale pro Octavii nikoli. Pro jeho test jsem nechtěl zvolit přece jen více vyhraněnou verzi RS na 19" kolech, a tak jsem sáhl po provedení s motorem 1,8 TSI a manuální převodovkou ve verzi Laurin&Klement na „osmnáctkách”. A zkoušel, co s ní DCC svede.
Než se k tomu dostanu, musím říci, že už jsem za ta léta od poslední jízdy s 1,8 TSI zapomněl, jak dobrá Octavie v této verzi je. Umí být opravdu skoro vším, od velmi pohodlného, jemného, tichého auta až po docela nasupeného bijce, schopného rozdat si to s klikatou okreskou. Někdo by řekl, že nic z toho neumí pořádně, já bych řekl, že všechny tyto jízdní režimy zvládá tak dobře, že málokdo bude v jakémkoli z nich toužit po něčem podstatně lepším.
Je to vážně vynikající univerzál, ve verzi Laurin&Klement i dosti hýčkající a právě k oběma těmto vlastnostem podvozek DCC pasuje. Na výběr máte v zásadě režimy Comfort, Normal a Sport, v nichž je vůz pokaždé v zásadě komfortní, akorát v různé míře. Comfort by si mohl říkat Kočár a pokud neholdujete houpavé francouzské jízdě, mohli byste ho ocenit alespoň pro převoz tchýní - auto v něm houpe tak, že z toho na zvracení bylo i mně. Normal je komfortní mód pro špatnou silnici, kdy podvozek odfiltruje kde co, ale už vám nepřipomíná opilého Baryšnikova. A konečně Sport je mód, ve kterém můžete jezdit krom nejrozbitějších cest v podstatě pořád a dočkáte se na jednu stranu stabilního odpružení a přitom přetrvávající schopnosti filtrovat i dosti mizerný povrch.
Přiznám se, že toto auto mě bavilo. Většinu času jsem s ním strávil na více či méně špatných českých okreskách, na kterých ve srovnání se standardním podvozkem dokázalo být (s občasnou změnou jízdního režimu, jistě, ale vážně většinou ve Sportu) podvozkově poddajnější i jistější a přitom sakramentsky rychlé. Třebaže jsem fanda jednoduchosti, adaptivní podvozky mi nikdy nevadily a za tento bych si i rád připlatil. U verze 1,8 TSI L&K určitě, už tak špičkovou verzi posouvá ještě o půl třídy výše.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 2 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 3 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 4 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva