První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?

(+ video) Motor 1,0 TSI ve Škodě Octavia je nejlepší tříválec, který jsem kdy poznal. Jenže je to pořád jen tříválec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?

11.6.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Motor 1,0 TSI ve Škodě Octavia je nejlepší tříválec, který jsem kdy poznal. Jenže je to pořád jen tříválec.

Mrštnosti auta pomáhá, sám ale atletem není

Pochopitelně, nový motor není zajímavý jen sám o sobě, svou povahou ovlivňuje i chování dalších částí auta. V čem je jeho přítomnost znát pozitivně, je hmotnost. Podle šéfa vývoje motorů Škody je rozdíl v hmotnosti 1,0 TSI oproti 1,2 TSI asi 10 kilogramů, na pohotovostní hmotnosti celého auta se ale projevuje jen 5 kilogramy, pravděpodobně kvůli dodatečnému odhlučnění, které si tříválec vyžádal (všimněte si třeba odhlučňovacího materiálu na kapotě motoru - ten nenajdete ani nad 1,8 TSI).

To zní jako skoro nic - pokud si před jízdou v 1,2 TSI nedáte 10 piv, dopadne to stejně. Jenže znát to je. 1,0 TSI je ostatně je tak malý motůrek, že to při pohledu pod kapotu vypadá, jako by tam někdo pohonnou jednotku zcela zapomněl dát. Po usednutí za volant zjistíte, že se to nestalo, hned v první zatáčce vám pak 1,0 TSI dá okusit lehkost na předek nesrovnatelnou s jakoukoli jinou verzí Octavie.

Po přesednutí z 1,8 TSI to byla až bizarní změna, chvíli si v tříválcové Octavii budete připadat jako v kajaku s přídí vysoko nad hladinou. To možná nezní nejpříjemněji, když si ale pustíte kajakáře proplétající se divokou vodou mezi bránami, zjistíte, že to úplně špatná věc nebude. Octavia je s tímto motorem pozoruhodně mrštná, velice ráda propluje kruhovým objezdem či ostrým nájezdem na dálnici a přitom jistotu neztrácí ani v rychlostech okolo 200 km/h. Tohle je příjemné, stejně jako schopnost pracovat na nekvalitním povrchu - dokonalé to u jakékoli Octavie s primitivnější zadní nápravou není, třeba oproti 2,0 TDI (ale i 1,6 TDI) se stejnou konstrukcí podvozku je ale rozdíl ve schopnosti absorbovat neduhy povrchu ohromný.

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 25 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 51První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 26 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 52První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 27 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 53První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 28 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 54První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 29 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 56

To všechno naznačuje pozitivní vliv na ovladatelnost a jízdní projev vozu vůbec. A vážně tu je, až na jednu výjimku - ovladatelnost samotného motoru. Ten by sice vzhledem ke své miniaturní nátuře také mohl být lehkonoze splašený, tříválce to ale ve zvyku nemají a 1,0 TSI toto pravidlo nemění. I v tomto ohledu je lepší než bývá zvykem, pořád mu ale déle trvá cesta otáčkami vzhůru i dolů.

To druhé za jízdy příliš nevnímáte, pokud ale máte ve zvyku řadit s meziplyny, musíte 1,0 TSI dát více času a připravit se na to, že brnknutí nohou o pedál plynu tady neudělá nic. Je třeba „zašlápnout červa” a dát motoru o trochu více času. Není to obtěžující, oproti lehkonohému 1,2 TSI, který jsem si pro jistotu projel krátce před 1,0 TSI je to ale citelná změna a k lepšímu není.

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 30 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 57První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 31 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 61První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 32 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 60

Adaptivní podvozek dále rozšiřuje už tak pozoruhodný talent

Prezentace Škody Octavia 2017 se nezaměřovala jen na nový motor, ale i spoustu dalších drobných novinek, které vůz pro další modelový rok dostal. Je jich spousta a většinu z nich jsem nezkoumal, ostatně nepředpokládám, že by deštník pod sedadlem spolujezdce neodváděl dešťovou vodu nebo parkovací kamera vestavěným ostřikovačem neostřikovala.

Zaujala mě jiná věc - adaptivní podvozek DCC, který byl dosud dostupný pro různé jiné vozy koncernu VW na stejné platformě, ale pro Octavii nikoli. Pro jeho test jsem nechtěl zvolit přece jen více vyhraněnou verzi RS na 19" kolech, a tak jsem sáhl po provedení s motorem 1,8 TSI a manuální převodovkou ve verzi Laurin&Klement na „osmnáctkách”. A zkoušel, co s ní DCC svede.

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 33 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 19První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 34 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 26První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 35 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 27První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 36 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 23První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 37 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 24První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 38 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 25

Než se k tomu dostanu, musím říci, že už jsem za ta léta od poslední jízdy s 1,8 TSI zapomněl, jak dobrá Octavie v této verzi je. Umí být opravdu skoro vším, od velmi pohodlného, jemného, tichého auta až po docela nasupeného bijce, schopného rozdat si to s klikatou okreskou. Někdo by řekl, že nic z toho neumí pořádně, já bych řekl, že všechny tyto jízdní režimy zvládá tak dobře, že málokdo bude v jakémkoli z nich toužit po něčem podstatně lepším.

Je to vážně vynikající univerzál, ve verzi Laurin&Klement i dosti hýčkající a právě k oběma těmto vlastnostem podvozek DCC pasuje. Na výběr máte v zásadě režimy Comfort, Normal a Sport, v nichž je vůz pokaždé v zásadě komfortní, akorát v různé míře. Comfort by si mohl říkat Kočár a pokud neholdujete houpavé francouzské jízdě, mohli byste ho ocenit alespoň pro převoz tchýní - auto v něm houpe tak, že z toho na zvracení bylo i mně. Normal je komfortní mód pro špatnou silnici, kdy podvozek odfiltruje kde co, ale už vám nepřipomíná opilého Baryšnikova. A konečně Sport je mód, ve kterém můžete jezdit krom nejrozbitějších cest v podstatě pořád a dočkáte se na jednu stranu stabilního odpružení a přitom přetrvávající schopnosti filtrovat i dosti mizerný povrch.

Přiznám se, že toto auto mě bavilo. Většinu času jsem s ním strávil na více či méně špatných českých okreskách, na kterých ve srovnání se standardním podvozkem dokázalo být (s občasnou změnou jízdního režimu, jistě, ale vážně většinou ve Sportu) podvozkově poddajnější i jistější a přitom sakramentsky rychlé. Třebaže jsem fanda jednoduchosti, adaptivní podvozky mi nikdy nevadily a za tento bych si i rád připlatil. U verze 1,8 TSI L&K určitě, už tak špičkovou verzi posouvá ještě o půl třídy výše.

První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 39 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 32První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 40 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 33První test Škoda Octavia 1,0 TSI: lze ji vůbec milovat? - 41 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 34

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.