Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč?
6.5.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Verze RS byla vizuálně nejpřitažlivější Octavií, se čtyřmi světly je ale spíše odvážným stylistickým experimentem. Jenže, záleží na tom vůbec někomu?
Přehled kapitol
Přídavek jen skromný
Ti, kteří nemají politizování Volkswagenu příliš v lásce, poměrně často v souvislosti se Škodou poukazují na fakt, že si mladoboleslavské modely můžou nechat zajít chuť na nejvýkonnější pohonné jednotky a že i Seat, který v hierarchii českou značku nepřerůstá, má možnost sáhnout do koncernových regálů po ostřejších agregátech než vývojové oddělení v Česaně.
Tohle opravdu příliš rozporovat nelze. Však i modernizované základní benzínové eReSo nedostalo větší přídavek než deset koní a dotáhlo se tudíž pouze na dřívější špičkovou variantu RS 230. Jenže to nutně neznamená, že by tím mladoboleslavský liftback trpěl.
Už předchozí 220koňová verze fungovala díky téměř lineárnímu podání výkonu, minimálním prodlevám, celkově dobrému vychování a především skvělému sladění s téměř ideálně odstupňovanou manuální (jen manuální, automat má převody absurdně dlouhé) převodovkou výtečně. I kdyby ve škodovce na tuto část auta vůbec nesáhli a naservírovali nám ji v původním provedení, nemohl bych se na Octavii zlobit. Nynějších 230 koní objektivně ale je malé plus, přestože to může být bráno jen jako akademické vylepšení ve stylu „aby se neřeklo“.
Asi bych vám lhal, kdybych tvrdil, že ta ušetřená desetinka na zrychlení z místa na stovku po necelém pětiprocentním navýšení výkonu je patrná při každém sešlápnutí plynu. Po pár letech jsou vzpomínky na předchozí vůz poněkud vybledlé, takže místo toho, abych vám tvrdil, že je dynamika zase o kus lepší, raději přiznám, že je pořád minimálně tak dobrá, jak jsem si ji pamatoval.
Motor odevzdává to nejlepší kolem šesti tisíc otáček a dostane se k nim velmi snadno i přesvědčivě rychle. Tímto představením čtyřválec samozřejmě nekončí. Vytočit se nechá k 6 800 otáčkám za minutu, zběsilého cvakání v omezovači se ale nedočkáte. Na posledních asi dvou stech otáčkách motor pouze lehce zvadne a na uvedené hranici jednoduše přestane táhnout.
Sympatické je, že výfukový systém pouští z koncovek nevtíravé jadrné tóny, zatímco v interiéru je slyšet stále spíše elektronické audio z reproduktorů. Je fajn, že toto umělé „vylepšení“ není otravné, i kdyby vám to ale vadilo, vždycky můžete ten zvuk v individuálním jízdním režimu vypnout, při zachování všech zbylých nastavení v módu sport.
Ovladatelnost stále za jedna
Pokud jde o jízdní aspekty, stejně jako v případě použité pohonné jednotky ani technika v podbězích a její odladění není nekompromisní. Místo prkenného či přinejmenším tuhého podvozku s krátkým zdvihem Octavia RS nabízí poddajnost a jemnou charakteristiku, kterou s příplatkovými adaptivními tlumiči nenaruší žádný povrch.
V Rakousku sice mnoho rozbitých silnic nenajdete, snažil jsem se ale vymést každou díru a na menším technickém testovacím okruhu v Pachfurthu jsem záměrně zlobil zavěšení na obrubnících, tohle však žádnou výzvu pro Octavii nepředstavuje. Auto výtečně pohlcuje nerovnosti a současně zůstává stabilní i předvídatelné do té míry, že si můžete plynem částečně hrát s přenosem hmotnosti v zatáčkách.
Stabilizaci zcela vypnout nemůžete, většinu času se však nepřipomíná a ve sportovním režimu oddaluje zásahy natolik, že vám odpustí i lehké pohození zádí. Na rozdíl od RS 230 a nedávno představené RS 245 nedostanete elektronicky řízený mechanický samosvorný diferenciál ale pouze jeho náhražku XDS Plus krotící prokluzující kolo jeho cíleným přibrzďováním. Vadí to něčemu?
Na skutečně náročné technické trati, jako je ta nedaleko Vídně, zčásti ano, a to především na výjezdech z pomalejších a středně rychlých oblouků. Právě v těchto místech vás „virtuální samosvor“ zpomalí anebo vám auto přinejlepším nedovolí natolik efektivní akceleraci na výjezdech, jako to uměla původní „dvěstetřicítka“. Musíte zkrátka počkat na vrchol zatáčky a přidávat jemněji při současném otevírání řízení.
Když už jsme u něj, tedy toho řízení, právě na místech jako je Pachfurth bych se vůbec nezlobil, kdyby tohle auto dostalo trochu rychlejší převod řízení, přestože posilovač funguje příjemně lineárně a pracuje natolik dobře, že přenechává nemálo práce i na řidiči a dokonce vás neobírá ani zcela o cit.
Kde Octavia RS naopak zapadne jako pověstná pozáď na mísu, jsou okresky s otevřenějšími zatáčkami. Co můžu říct, tak minimálně na suchém povrchu auto jednoduše neprotestuje. Zatočí, efektivně přenese výkon, a pokud neprovedete vysloveně hloupost, na ESP zcela zapomenete.
Asi bych měl dodat, že záď s rozšířeným rozchodem se zdá být nepatrně stabilnější nejen na papíře, ale ten dojem jsem skutečně i měl, těžko ale říci, nakolik v tom pocitu sehrály svou roli výtečné pneumatiky Bridgestone Potenza S001, placebo nebo ty tři centimetry.
Co se brzd týče, musím se přiznat, že se mi je kdysi už podařilo uvařit na RS 230, tentokrát ale odolávaly výtečně. Když máte celý okruh jen pro sebe a nic jiného na práci, předpokládám, že byste udělali to samé. Takže jsem Octavii do bliknutí hladového oka držel dobrou půlhodinu pod krkem a před několika šikanami zvládaly brzdy pokaždé opakovaně zpomalit ze sto padesáti na šedesát bez jediné ztráty kytičky. Pokud vydrží tohle, měly by zvládnout cokoli i na normální silnici.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Majitelé hybridů dojíždí na životnost akumulátorů. Nové stojí extrémně mnoho, servis si stěžuje, že auta nestíhá opravovat
26.6.2024Sběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024Pokus Korejců o dostupný masový elektromobil je sympatický, ale marný. Sami netuší, kdy tato auta reálně zlevní
27.6.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.26. 22:58 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.26. 17:35 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.26. 15:00 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:38 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha