Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test VW Passat 2,0 TDI 177 R-Line: modla stále právem?
18.3.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Zoufale přesluhující Passat se zdá být odsouzen k výsměchu a ponížení. Mnozí konkurenti před ním ale stále mohou jen hořce polykat.
Přehled kapitol
Jízdní projev je jistý, komfortní, nedotáčivý
Jestliže čekáte, že se v poslední důležité části tohoto testu můj pohled na Passat Variant 2,0 TDI 177 R-Line zlomí v drtivou kritiku, musím vás hned v první větě zklamat. Ne, tohle vážně není auto, které by mohlo kohokoli uspokojit při snaze pokořit klikaté okresky, tehdy dá najevo hlavně své prkenné řízení a také trochu prkenný podvozek trpící těžkým motorem na přídi. Auto díky relativně ostrému převodu řízení a naladění přední osy naznačí ochotu se do zatáčky vrhnout, když ale podlehnete dojmu, že jí stejně „akčně” dokáže i projet, budete si muset zapět část písně od jistého L. F. Hagena: „...kdo moh' tušit, že tak skončí výlet autem v poli”. Přesně do těch míst se zapíchne příď vašeho milovaného kombi, pokud nebudete dbát varovných signálů, které vám začne vysílat už když se limitům začnete jen blížit.
V zatáčkách zkrátka Passat zůstává věrný přístupu, který naznačuje jeho ovládání - standard zvládá s grácií, nadstandardu zdatně sekunduje, snahy dobrat se extrému ale účinně torpéduje. Vadí to něčemu? Z mého pohledu ani omylem - ostře jsem s autem zkoušet jezdit jen abych věděl, ničím mě k takovému jízdnímu stylu nemotivovalo a ani na chvíli jsem neměl pocit, že by existoval potenciální zákazník, který by si od něj něco takového sliboval.
Naopak i díky tomuto je vůz příjemně jistý v přímém směru. Je mu celkem jedno, jestli jedete 130 nebo nějakých 220 km/h, ke kterým se dokáže vyšplhat, nechce od vás prakticky nic krom dvou prstů jedné ruky. Podobně se pak chová, i pokud se na nějaké silnici 1. třídy budete svižně prosmýkat rychlými zatáčkami - tohle je jeho umění a jsem si docela jist, že takovému naladění nebyla dána přednost náhodou.
Auto navíc zůstává příjemně tiché - motor jsme probírali, ten vám uši nevytahá, aerodynamický hluk je na přijatelné úrovni a podvozek po akustické stránce dobře odolává nástrahám českých silnic. Ani fakticky pak na nerovnostech vysloveně neodskakuje, i když žehlička to též není - obojí z posledně zmíněného by jistě zvládal lépe bez „erlajnového” podvozku a velkých kol, tohle je zkrátka daň za styl. Za sebe bych řekl, že ještě přijatelná, neboť kompletní ztráta schopnosti fungovat na špatných cestách se nekoná, sami ale musíte zvážit, jestli to pro vás má smysl - velkého přínosu z hlediska jízdních vlastností jsem si nevšiml. Třebaže „sportovní” paket třeba zmíněné stabilitě v přímém směru prospívá, dozajista to není on, který se o ní stará především.
Alespoň stručnou zmínku si zaslouží brzdy, které bez potíží zvládají auto krotit i při až absurdně rychlé jízdě. A znovu musím zopakovat - dobře se ovládají, nejsou příliš naposilované. Z Passatu jsem v jednu chvíli přesedl do nové Kie Sportage a při prvním zabrzdění jsem měl nutkání vydat se vstříc ulicím skrze čelní sklo. Přeposilované brzdy dnes už nejsou doménou VW, alespoň ne tohoto.
Nechci dále chodit kolem téhle severoněmecké kaše, a tak dodám pouze tolik, že tohle auto je z mého pohledu prostě takové, jaké má být. Asi bych si dokázal odmyslet těžký diesel na předku, který mu bere část ochoty prosmýkat se bryskně i ostřejšími šikanami. To už je ale na vás, jestli nedáte přednost třeba raději benzinové jedna-čtyřce se 160 koňmi (nabídka benzinů pro Pasat poněkud prořídla...), která nabízí při nižší hmotnosti prakticky stejnou dynamiku jako silnější TDI. V jiných režimech je jízda stabilní, klidná, tichá i relativně komfortní - jestli tomuhle padá na oltář pověst bijce klikatých okresek, beru to jako akceptovatelný obchod.
Lepší než kde co
Musím znovu zopakovat, že jsem se tomuhle auto původně chtěl trochu vysmívat, jenže svým chováním mě přesvědčilo, že si výsměch ani dnes prostě nezaslouží. Nebudu zastírat, že bych si Passat právě pro jeho zbožšťování ze strany určitých skupin zákazníků nekoupil, neboť zkrátka nechci přijmout nálepku, že smýšlím jako oni. Na druhou stranu ale musím uznat, že pokud se Passatu z těchto nebo podobných důvodů bráníte i právě vy, je to jen iracionální předsudek, který s realitou fungování samotného vozu nemá co do činění.
Rozum v mé mysli nemůže s ohledem na veškeré zkušenosti s podobnými auty i s ohledem na kvality současné konkurence přijmout jiný závěr, než že je tohle je pořád velmi dobré auto. Nemohu v tomto kontextu zapomenout na loňskou zkušenost se zbrusu novou Mazdou 6 v podobné specifikaci (kombi, diesel 2,2), která je některými recenzenty vynášena až do nebes. Nechápu to a stejně tak nechápu, jak může být Mazda spokojena se svou prací. Přemýšlel jsem opravdu dlouho a nenacházím jediný, ale opravdu jediný aspekt od komfortu, přes ovladatelnost, palubní elektroniku až po jízdní vlastnosti, ve kterém tahle japonská novinka byla lepší než tento, na trhu si kufry balící Passat. Šestka snad jen atraktivněji vypadá, to si ale za volantem ani na jakémkoli ze zbývajících sedadel neužijete ani vteřinu...
Nebudu říkat, že je tento německý matador nejlepším autem své třídy, faktem ale je, že i ve svém věku je lepší než kde co. Ne vždy tomu tak bylo, ale zatímco třeba úroveň srovnatelných Fordů, Hond, Opelů, Toyot a nevím, čeho všeho ještě, v průběhu let a generací značně kolísá, Passat si drží svou úroveň jakéhosi nadprůměru racionálně přizpůsobeného typickému způsobu využití. A tak se vlastně ani nedivím, že se pořád tak dobře prodává - není to rozmařilost ani splněný sen, minimálně testovaná specifikace je ale prostě i dnes, navzdory svému stáří, dobrá volba...
Cena
Základní cena vozu (Passat Variant 1,6 TDI Comfortline): 683 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Passat Variant 2,0 TDI 177 Comfortline): 784 900 Kč
Cena testovaného vozu (Passat Variant 2,0 TDI 177 R-Line + příplatková výbava): 914 500 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 130 kW (177 k) při 4 200 ot./min
Největší točivý moment: 380 Nm při 1 750-2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,6 l
Mimo město: 4,2 l
Kombinovaná: 4,7 l
Objem palivové nádrže: 70 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 771 mm
Šířka: 1 820
Výška: 1 516 mm
Rozvor náprav: 2 712 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 558/1 483 kg
Užitečná hmotnost: 687 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 603 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 731 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejčtenější články
- Mercedes dál přehodnocuje svou sázku na elektromobily, dealery zaplaví „levnými” spalovacími vozy, preferují je i bohatí
19.2.2024 - Sprint dvou německých superkombíků nedopadl podle očekávání, morálním vítězem je nižší hmotnost
19.2.2024 - Tohle Porsche si kdysi koupil Nissan, aby „obšlehnul” řešení pohonu všech kol pro svou vlastní legendu
19.2.2024 - Celosvětové prodeje elektrických a hybridních aut začaly prudce klesat, v lednu byly nejnižší od května 2023
19.2.2024 - Unikly technické parametry nového BMW M5 a je to obrovské zklamání, jeho hmotnost je doslova šílená
19.2.2024
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 11:32 - jerry
- BMW Divize 03.19. 11:24 - pavproch
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka