Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi

Docela často se nás ptáte, jak vlastně funguje pouze dvouválcový turbomotor Fiatu 0,9 TwinAir. Vyzkoušeli jsme ho a víme co dovede.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi

30.1.2012 | Miro Mihálik | 35 příspěvků

Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi

/

Docela často se nás ptáte, jak vlastně funguje pouze dvouválcový turbomotor Fiatu 0,9 TwinAir. Vyzkoušeli jsme ho a víme co dovede.

Spotřeba ho nespasí

Výše zmíněné neduhy by vás patrně tolik nebolely, kdyby motor opravdu bral čtyři litry na sto, jak avizuje Fiat, a byl skutečně „stavěn jako dokonalost do města”. Možná by tomu tak bylo, ve světě bez zemské gravitace a fyzikálních odporů, na Zemi je ale realita o mnoho méně atraktivní.

Je hezké, když vás šipky vybízí k brzkému odřazení na co nejvyšší kvalty, abyste si vychutnali levné blaho evropské metodiky měření spotřeby. Jenže městský provoz není nalinkovaná mapka s předem daným chováním. Kdyby byla a řídil počítač, možná by se na čtyři nebo pět litrů dalo dostat. Naše dvouválcová mrška ovšem jezdila ve městě za osm až devět, v závislosti na nepříčetnosti uživatele snažícího se najít smysluplné tempo mezi onou heroinovou apatií a kokainovou hyperaktivitou. A pochybuji, že uživatel beroucí ohled na cokoli jiného než na dosažení co nejnižší spotřeby zaznamená zásadně lepšího výsledku.

Nevím, co jste se dosud o TwinAiru měli možnost dozvědět, osobně si ale motor roku představuji jinak. I po praktických zkušenostech se zdá, že jeho jedinou nezpochybnitelnou předností je schopnost obstát před testem normované spotřeby. V praxi se totiž neprojevuje ani vlastnostmi a nakonec ani spotřebou jakkoli výjimečného agregátu. Možná bude alespoň co do efektivity přesvědčivější v mimoměstském provozu, jenže v něm se vozy, do kterých je především montován, budou vyskytovat podobně často jako Mirek Dušín za katrem.

Fungování motoru 0,9 TwinAir má zkrátka zejména k přijatelné uživatelské přívětivosti daleko. A to si ani nechci představovat, jak se bude projevovat pod kapotou většího Punta nebo MiTa...

Technické údaje

(údaje udávané výrobcem, platné pro model Fiat 500)

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový dvouválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 875 ccm
Největší výkon: 63 kW (85 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 145 Nm při 1 900 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 173 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 4,9 l
Mimo město: 3,7 l
Kombinovaná: 4,1 l
Objem palivové nádrže: 35 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 546 mm
Šířka: 1 627 mm
Výška: 1 488 mm
Rozvor náprav: 2 300 mm
Pohotovostní hmotnost: 865 kg
Užitečná hmotnost: nezjištěno

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 185 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 610 l

Motor 0,9 TwinAir je dnes k mání v následujících modelech

Fiat 500

Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 9 - Fiat-500-TwinAir-01Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 10 - Fiat-500-TwinAir-03Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 11 - Fiat-500-TwinAir-05Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 12 - Fiat-500-TwinAir-10Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 13 - Fiat-500-TwinAir-09Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 14 - Fiat-500-TwinAir-11
Fiat uvádí spotřebu ve městě necelých pět litrů, dostat se ale kvůli jeho charakteristice pod osm není vůbec snadné

Fiat Punto

Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 15 - FIAT PUNTO 01Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 16 - FIAT PUNTO 02Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 17 - Fiat Punto 2012 interier TwinAir
Malý dvouválec se v zájmu "snížení" spotřeby objeví také pod kapotou Punta

Alfa Romeo MiTo

Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 18 - Alfa Romeo MiTo TwinAir 04Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 19 - Alfa Romeo MiTo TwinAir 03Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 20 - Alfa Romeo MiTo TwinAir 05
Hmotnost Alfy Romeo MiTo je oproti pětistovce zhruba o 150 kg těžší, TwinAir i jeho spojka budou mít co dělat

Lancia Ypsilon

Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 21 - Lancia Ypsilon 2011 nove 16Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 22 - Lancia Ypsilon 2011 nove 15Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi - 23 - Lancia Ypsilon 2011 nove 14
Ypsilon stojí na stejném základu jako Fiat 500, jiné chování nelze předpokládat

Miro Mihálik

Diskuze 35 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše