Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Fiat 0,9 TwinAir: motor roku v praxi
30.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Docela často se nás ptáte, jak vlastně funguje pouze dvouválcový turbomotor Fiatu 0,9 TwinAir. Vyzkoušeli jsme ho a víme co dovede.
Spotřeba ho nespasí
Výše zmíněné neduhy by vás patrně tolik nebolely, kdyby motor opravdu bral čtyři litry na sto, jak avizuje Fiat, a byl skutečně „stavěn jako dokonalost do města”. Možná by tomu tak bylo, ve světě bez zemské gravitace a fyzikálních odporů, na Zemi je ale realita o mnoho méně atraktivní.
Je hezké, když vás šipky vybízí k brzkému odřazení na co nejvyšší kvalty, abyste si vychutnali levné blaho evropské metodiky měření spotřeby. Jenže městský provoz není nalinkovaná mapka s předem daným chováním. Kdyby byla a řídil počítač, možná by se na čtyři nebo pět litrů dalo dostat. Naše dvouválcová mrška ovšem jezdila ve městě za osm až devět, v závislosti na nepříčetnosti uživatele snažícího se najít smysluplné tempo mezi onou heroinovou apatií a kokainovou hyperaktivitou. A pochybuji, že uživatel beroucí ohled na cokoli jiného než na dosažení co nejnižší spotřeby zaznamená zásadně lepšího výsledku.
Nevím, co jste se dosud o TwinAiru měli možnost dozvědět, osobně si ale motor roku představuji jinak. I po praktických zkušenostech se zdá, že jeho jedinou nezpochybnitelnou předností je schopnost obstát před testem normované spotřeby. V praxi se totiž neprojevuje ani vlastnostmi a nakonec ani spotřebou jakkoli výjimečného agregátu. Možná bude alespoň co do efektivity přesvědčivější v mimoměstském provozu, jenže v něm se vozy, do kterých je především montován, budou vyskytovat podobně často jako Mirek Dušín za katrem.
Fungování motoru 0,9 TwinAir má zkrátka zejména k přijatelné uživatelské přívětivosti daleko. A to si ani nechci představovat, jak se bude projevovat pod kapotou většího Punta nebo MiTa...
Technické údaje
(údaje udávané výrobcem, platné pro model Fiat 500)
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový dvouválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 875 ccm
Největší výkon: 63 kW (85 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 145 Nm při 1 900 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 173 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 4,9 l
Mimo město: 3,7 l
Kombinovaná: 4,1 l
Objem palivové nádrže: 35 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 3 546 mm
Šířka: 1 627 mm
Výška: 1 488 mm
Rozvor náprav: 2 300 mm
Pohotovostní hmotnost: 865 kg
Užitečná hmotnost: nezjištěno
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 185 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 610 l
Motor 0,9 TwinAir je dnes k mání v následujících modelech
Fiat 500
Fiat uvádí spotřebu ve městě necelých pět litrů, dostat se ale kvůli jeho charakteristice pod osm není vůbec snadné
Fiat Punto
Malý dvouválec se v zájmu "snížení" spotřeby objeví také pod kapotou Punta
Alfa Romeo MiTo
Hmotnost Alfy Romeo MiTo je oproti pětistovce zhruba o 150 kg těžší, TwinAir i jeho spojka budou mít co dělat
Lancia Ypsilon
Ypsilon stojí na stejném základu jako Fiat 500, jiné chování nelze předpokládat
< Předchozí2 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB