Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30

Poprvé jsme lépe vyzkoušeli novou Kiu Cee'd a zdá se, že má jedinou podstatnou vadu - zatím se nedá koupit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30

22.4.2012 | Pavel Janda | 16 příspěvků

Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Poprvé jsme lépe vyzkoušeli novou Kiu Cee'd a zdá se, že má jedinou podstatnou vadu - zatím se nedá koupit.

Jízdní vlastnosti k neuvěření

Pokud jste v předchozích částech tohoto testu trochu četli mezi řádky, museli jste pochopit, že v Cee'du je ve srovnání s i30 všechno trochu více podřízeno funkci a jízdním schopnostem než komfortu a statickým dojmům. Už interiér říká „nechci Tě tolik nadchnout na místě”, motor sám volá po poněkud intenzivnější práci s bičem a ovladatelnost nabádá „můžeš zkusit i víc”. A tak vás asi nepřekvapí, že naladění podvozku míří úplně stejným směrem.

Je těžké to všechno pospat, neboť mezi i30 a Cee'dem skutečně neexistuje žádný propastný rozdíl a je docela dobře možné, že část klientů jej vůbec nebude schopna rozeznat. Jsou to drobné nuance, je to posun o sotva o jeden bod na desetistupňové škále, ale je tam a dává Cee'du trochu jiný smysl, který omlouvá některé ústupky ve smyslu jakési komfortní vypiplanosti (alespoň tak se mi to zdá) ve srovnání s i30. A právě na podvozku je to nejvíce patrné.

Budu na tomto místě částečně opakovat slova vyřčená v naší upoutávce na tento test, kde jsme Cee'd označili za vysportovaného brášku í-třicítky, ale dojmy jsou zkrátka stále stejné.

Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 37 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 022Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 38 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 027Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 39 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 026

I30 jednoznačně hraje více na notu komfortu a i když se nebrání ani velmi drsnému zacházení, necítí se při něm ve svém živlu a strhává vás spíše ke klidnějšímu řízení. Omlouvám se za vulgární přirovnání, ale i30 je jako žena, které sex sice nevadí, ale vyloženě si ho neužívá: „Tak si jeď,” usmívá se i30, „ale mě do toho moc netahej.” Nakonec se i s ní dá jet velmi ostře, ale cítíte, že vůz pro to nebyl stvořen a i vás proto brzy přestane bavit se do těchto míst vydávat

Cee'd je jiný, je na něm znát, že akci nejenže odmlouvá, ale má ji rád. „Zlato, pojď na to,” taková by byla jeho slova před blížící se sérií zatáček, kdyby mohl mluvit. Prostě až těsně před limitem přizná, že je to přece jen obyčejné auto nižší střední třídy, ale rezolutně říkám, že k tomuto místu jej nedostane minimálně 99,9 % zákazníků Cee'du, pokud ne rovnou 100.

Í-třicítka na jednu stranu s neopakovatelnou odolností odolává nástrahám českých cest, což má ve zdejších podmínkách obrovskou cenu, Cee'd ale z této schopnosti ztratil jen velice málo. Podvozek je na stejných, tj. 16" kolech o něco málo tužší a ty největší příčné nerovnosti vám už dá trochu pocítit, výměnou za to ale nabízí jisté fungování až do absolutního limitu i na rozhoupané cestě, což už i30 dobře nedělalo.

Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 40 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 030Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 41 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 032Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 42 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 028

Cee'd je zkrátka celkově přímější, ovladatelnější, mrštnější, dopřeje vám mnohem více jízdních zážitků a přitom se pořád dokáže přenášet přes rozmlácené české okresky. Vůz jsme testovali především na prudkými dešti zmáčených silnicích a pochopitelně hlavně těch českých, tedy po zimě nezřídka v dost špatném stavu. Trakce podvozku ale byla díky jeho schopnost kopírovat povrch stejně ohromující - i na silnici tak rozflákané, že se z ní drolil asfalt a vodorovnou ji činily jen kaluže špinavé vody, se klidně nechá poslat do zatáčky na první první pohled zcela neadekvátní rychlostí. Jeho kola přitom jak tisíc housenek oblézají každou nerovnost, aby nedovolily výraznější ztrátu přilnavosti.

Nejlepší podvozek ve třídě?

Pokud se správně dívám, klání o poslední evropské auto roku se Cee'd ani i30 nezúčastnily, dostanou se do něj teprve letos. A mám pocit, že skrze tato korejská dvojčata mají porotci jedinečnou šanci napravit pokaženou reputaci ankety a nechat vyhrát vůz (ať ten, nebo onen), který na technických základech staví něco výjimečného, co konkurenci donutí zase vytáhnout rýsovací prkna.

Tato auta mají více předností, ale ty hlavní staví na svém podvozku. Chová se tak jedinečně, že opět spojuje zdánlivě nespojitelné. Kolik znáte aut této třídy, které se v jednu chvíli dokážou komfortně chovat při průjezdu Prahou a o pár hodin později se při rychlostech blížících se 200 km/h jistě a přitom komfortně držet povrchu nevalné kvality? Říkáte, že něco podobného umí všechna? Ano, ale tolik co Cee'd ani jedno.

Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 43 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 034Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 44 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 036Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 45 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 038

A to jsou jen stále jen dílčí přednosti. Už tu padlo, že podobného výsledku nelze dosáhnout jen volbou tlumičů, pružin nebo stabilizátorů, kolem podvozku musí být postaveno celé auto. Považte, že Cee'd je zcela neutrální, nemá nedotáčivé tendence, které by musel maskovat rozevlátou zádí. Dostat záď do přetáčivosti pod brzdami je skoro nemožné, přesto se vozu do každé zatáčky chce. Můžete klidně na mokru v zatáčce výrazně dobrzďovat a vůz se do ní (samozřejmě s vypnutou stabilizací, s ní nelze otestovat nic) položí, s chutí zatočí, ale nemá tendenci se přetáčet. Když si k tomu přidáte onu výjimečnou trakci, přetrvávající odolnost vůči většině nerovností a lepší odezvy než u i30, máte před sebou vůz, se kterým je radost se proplétat po prakticky jakékoli cestě.

A bavíme se o úplně normálním autě, žádném sporťáku, přesto tohle dokáže. S dieselovou jedna-šestkou pod kapotou. Tyhle vlastnosti většina lidí nemá šanci využít a možná ani přímo ocenit, přesto Kia resp. Hyundai Cee'd tímto podvozkem obdařila. A automobilka musela investovat obrovské úsilí do toho, aby toho vůbec dosáhla.

Tak široký záběr nemá ani lecjaké auto o třídu vyšší. Rovnou ze Cee'du jsem přesedl do BMW 335i E93, tedy stále prodávaného kupé-kabria dosavadní generace trojky. A mohu při plném vědomí a s nulovou hladinou alkoholu v krvi prohlásit, že až do míst, kam se Cee'd s mírnou pomocí gravitace dokázal dostat (197 km/h, tam opět tkvěl omezovač rychlosti) se trojka tomuto korejskému kompaktu s asi tak pětinovou cenovkou nebyla schopna podvozkově rovnat v žádném, ale vůbec žádném ohledu. Jistota, komfort, zvukový projev podvozku i interiéru po přejetí jakékoli nerovnosti, to všechno bylo v Korejci citelně lepší. A to srovnáváme s autem, které před 10 lety mohlo ve střední třídě vyučovat, co to je spojení kofmortních a sportovních jízdních vlastností. Ano, můžeme se bavit o jisté změně charakteru BMW a limitech koncepce kupé-kabrio, ale nesmíme pominout ani ohromný vzestup Korejců. Především bez něj by takové, až absurdně znějící srovnání nebylo možné.

Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 46 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 040Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 47 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 041Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 48 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 042Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30 - 49 - Test Kia Ceed 2012 16 CRDi 044

Diskuze 16 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše