Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30
22.4.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Poprvé jsme lépe vyzkoušeli novou Kiu Cee'd a zdá se, že má jedinou podstatnou vadu - zatím se nedá koupit.
Přehled kapitol
Jízdní vlastnosti k neuvěření
Pokud jste v předchozích částech tohoto testu trochu četli mezi řádky, museli jste pochopit, že v Cee'du je ve srovnání s i30 všechno trochu více podřízeno funkci a jízdním schopnostem než komfortu a statickým dojmům. Už interiér říká „nechci Tě tolik nadchnout na místě”, motor sám volá po poněkud intenzivnější práci s bičem a ovladatelnost nabádá „můžeš zkusit i víc”. A tak vás asi nepřekvapí, že naladění podvozku míří úplně stejným směrem.
Je těžké to všechno pospat, neboť mezi i30 a Cee'dem skutečně neexistuje žádný propastný rozdíl a je docela dobře možné, že část klientů jej vůbec nebude schopna rozeznat. Jsou to drobné nuance, je to posun o sotva o jeden bod na desetistupňové škále, ale je tam a dává Cee'du trochu jiný smysl, který omlouvá některé ústupky ve smyslu jakési komfortní vypiplanosti (alespoň tak se mi to zdá) ve srovnání s i30. A právě na podvozku je to nejvíce patrné.
Budu na tomto místě částečně opakovat slova vyřčená v naší upoutávce na tento test, kde jsme Cee'd označili za vysportovaného brášku í-třicítky, ale dojmy jsou zkrátka stále stejné.
I30 jednoznačně hraje více na notu komfortu a i když se nebrání ani velmi drsnému zacházení, necítí se při něm ve svém živlu a strhává vás spíše ke klidnějšímu řízení. Omlouvám se za vulgární přirovnání, ale i30 je jako žena, které sex sice nevadí, ale vyloženě si ho neužívá: „Tak si jeď,” usmívá se i30, „ale mě do toho moc netahej.” Nakonec se i s ní dá jet velmi ostře, ale cítíte, že vůz pro to nebyl stvořen a i vás proto brzy přestane bavit se do těchto míst vydávat
Cee'd je jiný, je na něm znát, že akci nejenže odmlouvá, ale má ji rád. „Zlato, pojď na to,” taková by byla jeho slova před blížící se sérií zatáček, kdyby mohl mluvit. Prostě až těsně před limitem přizná, že je to přece jen obyčejné auto nižší střední třídy, ale rezolutně říkám, že k tomuto místu jej nedostane minimálně 99,9 % zákazníků Cee'du, pokud ne rovnou 100.
Í-třicítka na jednu stranu s neopakovatelnou odolností odolává nástrahám českých cest, což má ve zdejších podmínkách obrovskou cenu, Cee'd ale z této schopnosti ztratil jen velice málo. Podvozek je na stejných, tj. 16" kolech o něco málo tužší a ty největší příčné nerovnosti vám už dá trochu pocítit, výměnou za to ale nabízí jisté fungování až do absolutního limitu i na rozhoupané cestě, což už i30 dobře nedělalo.
Cee'd je zkrátka celkově přímější, ovladatelnější, mrštnější, dopřeje vám mnohem více jízdních zážitků a přitom se pořád dokáže přenášet přes rozmlácené české okresky. Vůz jsme testovali především na prudkými dešti zmáčených silnicích a pochopitelně hlavně těch českých, tedy po zimě nezřídka v dost špatném stavu. Trakce podvozku ale byla díky jeho schopnost kopírovat povrch stejně ohromující - i na silnici tak rozflákané, že se z ní drolil asfalt a vodorovnou ji činily jen kaluže špinavé vody, se klidně nechá poslat do zatáčky na první první pohled zcela neadekvátní rychlostí. Jeho kola přitom jak tisíc housenek oblézají každou nerovnost, aby nedovolily výraznější ztrátu přilnavosti.
Nejlepší podvozek ve třídě?
Pokud se správně dívám, klání o poslední evropské auto roku se Cee'd ani i30 nezúčastnily, dostanou se do něj teprve letos. A mám pocit, že skrze tato korejská dvojčata mají porotci jedinečnou šanci napravit pokaženou reputaci ankety a nechat vyhrát vůz (ať ten, nebo onen), který na technických základech staví něco výjimečného, co konkurenci donutí zase vytáhnout rýsovací prkna.
Tato auta mají více předností, ale ty hlavní staví na svém podvozku. Chová se tak jedinečně, že opět spojuje zdánlivě nespojitelné. Kolik znáte aut této třídy, které se v jednu chvíli dokážou komfortně chovat při průjezdu Prahou a o pár hodin později se při rychlostech blížících se 200 km/h jistě a přitom komfortně držet povrchu nevalné kvality? Říkáte, že něco podobného umí všechna? Ano, ale tolik co Cee'd ani jedno.
A to jsou jen stále jen dílčí přednosti. Už tu padlo, že podobného výsledku nelze dosáhnout jen volbou tlumičů, pružin nebo stabilizátorů, kolem podvozku musí být postaveno celé auto. Považte, že Cee'd je zcela neutrální, nemá nedotáčivé tendence, které by musel maskovat rozevlátou zádí. Dostat záď do přetáčivosti pod brzdami je skoro nemožné, přesto se vozu do každé zatáčky chce. Můžete klidně na mokru v zatáčce výrazně dobrzďovat a vůz se do ní (samozřejmě s vypnutou stabilizací, s ní nelze otestovat nic) položí, s chutí zatočí, ale nemá tendenci se přetáčet. Když si k tomu přidáte onu výjimečnou trakci, přetrvávající odolnost vůči většině nerovností a lepší odezvy než u i30, máte před sebou vůz, se kterým je radost se proplétat po prakticky jakékoli cestě.
A bavíme se o úplně normálním autě, žádném sporťáku, přesto tohle dokáže. S dieselovou jedna-šestkou pod kapotou. Tyhle vlastnosti většina lidí nemá šanci využít a možná ani přímo ocenit, přesto Kia resp. Hyundai Cee'd tímto podvozkem obdařila. A automobilka musela investovat obrovské úsilí do toho, aby toho vůbec dosáhla.
Tak široký záběr nemá ani lecjaké auto o třídu vyšší. Rovnou ze Cee'du jsem přesedl do BMW 335i E93, tedy stále prodávaného kupé-kabria dosavadní generace trojky. A mohu při plném vědomí a s nulovou hladinou alkoholu v krvi prohlásit, že až do míst, kam se Cee'd s mírnou pomocí gravitace dokázal dostat (197 km/h, tam opět tkvěl omezovač rychlosti) se trojka tomuto korejskému kompaktu s asi tak pětinovou cenovkou nebyla schopna podvozkově rovnat v žádném, ale vůbec žádném ohledu. Jistota, komfort, zvukový projev podvozku i interiéru po přejetí jakékoli nerovnosti, to všechno bylo v Korejci citelně lepší. A to srovnáváme s autem, které před 10 lety mohlo ve střední třídě vyučovat, co to je spojení kofmortních a sportovních jízdních vlastností. Ano, můžeme se bavit o jisté změně charakteru BMW a limitech koncepce kupé-kabrio, ale nesmíme pominout ani ohromný vzestup Korejců. Především bez něj by takové, až absurdně znějící srovnání nebylo možné.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Další vítězství motocyklu Aprilia včera 19:30
- Nečekané vítězství pro Izana Guevaru, 14. Salač včera 18:00
- Poslední Moto3 vyhrál Adrian Fernandez včera 17:44
- Alex Marquez vyhrál Sprint ve Valencii 15.11.2025
- Vítězem GP Macau Davey Todd 15.11.2025
Nejnovější články
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Tuzexový sen Čechoslováků si můžete koupit dodnes nejetý, stačit vám na něj bude míň korun než kdysi bonů
včera
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
včera
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva

