Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek
17.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Korejci postavili vůz na pomezí dvou segmentů. Zvlášť v provedení Exclusive ukazuje, jak je možné držet v šachu třeba Polo i Golf jedním tahem.
Přehled kapitol
Naftové koně nezaujmou
V nejvyšší výbavě Exclusive je možné provést onu proceduru s oživováním s klíčem v kapse a pomocí tlačítka. Krátká prodleva říká, že jej nemusíte držet, ale chvíle čekání na žhavení jsou u některých naftových motorů holt nutnost i v teplotách nad nulou. V našem případě jsme dostali silnější ze dvou dieselů, přeplňovanou čtrnáctistovku CRDi s výkonem 90 koní a nejvyšším točivým momentem 220 newtonmetrů. Než se začnete zajímat o levnější tříválec 1,1 CRDi, rovnou říkám, že čtyřválcovou jednotku můžete považovat za naftové minimum. Ani s docela rozumnou hmotností 1,3 tuny se v Riu kopec srandy nekoná, tedy pokud za vtip nepovažujete zrychlení na stovku v čase přes čtrnáct vteřin.
Na volnoběhu motor chrochtá jen velmi decentně. Izolace pohlcuje nelibé zvuky a vibrace docela působivě, do věnce volantu se ale jisté chvění přenáší. Mizí až po prvním uvolnění progresivně zabírající spojky, které zároveň prozrazuje, že Rio s grácií zvládne rozjezdy na jedničku bez plynu. Tato na pohled malichernost není u malých dieselů samozřejmá a značně vylepšuje vnímání zátahu od nejnižších otáček a použitelnost ve městě. Odvrácenou stranou měsíce je v tomto případě skutečnost, že motor potřebuje k plnému probuzení kolem 2 200 otáček a ani pak se do vyšších otáček moc nehrne, ačkoli je schopen vystoupat k 4 500 ot./min. Odezva na plyn je vlažná a to může CRDi děkovat skvěle nakrátko poskládaným šesti kvaltům, které poněkud mátoživé chování oživují. Řadicí páka nepřekypuje mechanickou přesností, ale v kulise se pohybuje lehce, bez zadrhávání a gumových dorazů.
Dietám neholduje
Letargie naftové jednotky je pochopitelně překonatelná těžkou pravou nohou a navíc se zdálo, že s přibývajícími kilometry začíná být 1,4 malinko přičinlivější. Stejně tak ale žíznivější. Průměrná spotřeba 6,2 litru není na danou kubaturu žádný hit, už vzhledem k proklamovaným 4,1 l/100 km, ale jsem nakloněn věřit tomu, že, terminologií nutričního specialisty řečeno, je Kia Rio schopna upravit své stravovací návyky směrem k pěti litrům.
Bohužel ani celé lékařské konzilium by ji asi nepřinutilo jezdit tak, aby vás to trochu bavilo. Navzdory příjemnému a lehýnce dramatickému vzhledu se jedná o obyčejný hatchback, který nemá v popisu práce být za jízdy emotivní a tomu odpovídá také jeho nastavení. Podvozek by ještě do sebe možná i něco měl. Chová se předvídatelně, na limitu velmi pozvolna nastupuje bezpečná nedotáčivost a vypnutím stabilizace a záměrnou provokací ubraním plynu nebo ťuknutím do brzdy v zatáčce se na suché silnici nestane naprosto nic.
Mírně nepřesvědčivě působí pouze tlumiče vystavené v zatáčce příčným nerovnostem. Kolům odskočit nedovolí, ale udržet pohyby karoserie pod kontrolou také nedokáže a auto se začne rozpačitě pohupovat. Vyčítat korejské značce toto chování ale nelze. Působí přesně tak, jak od něj bude požadovat naprostá většina majitelů, kteří se na hranici schopností zavěšení sotva podívají a kteří primárně preferují komfort.
Primární kvalita jízdy je při překonávání větších hrbolů a terénních vln opravdu dobrá, ale sekundární, především pak ostré nerovnosti, Rio neodfiltruje a přenese do interiéru dutou ránu. Fiesta nebo měkčí Polo jsou v tomto směru lepší.
Ale i kdyby si někdo dal tu práci a šasí Kie Rio nechal jemně doladit, byla by to marná snaha. Ony vibrace od motoru jsou to první i poslední, co ve volantu ucítíte. Řízení kolem středu je velmi neurčité, v nízkých rychlostech přeposilované a tupé. Zvyšující se tempo vylepší vnímání jen do té míry, že se vám s předními koly podaří navázat aspoň vzdálenou mechanickou vazbu s adekvátním odporem, ale výskyt řidičsky povzbudivých signálů je častý asi jako prokázané kontakty s mimozemskou civilizací. Škoda, protože Rio mohlo získat další vítaný rozměr, který by běžné řidiče neurážel a ty zapálenější pro věc naučil vyhledávat Kiu i z jiných než praktických a rozumových důvodů.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 6 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva