Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911

(+ videa) Dříve jsem tuto myšlenku odmítal, dneškem ji začínám razit též. Nadšení řidiči najdou v nabídce Porsche i lepší auta než 911.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911

7.6.2013 | Pavel Janda | 23 příspěvků

Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911

/

(+ videa) Dříve jsem tuto myšlenku odmítal, dneškem ji začínám razit též. Nadšení řidiči najdou v nabídce Porsche i lepší auta než 911.

Geniálnímu podvozku svědčí 18 palců

Jak se může stát skvělý podvozek ještě skvělejším? Je to znovu stejná písnička - dejte jej na auto s pevnou střechou, které ještě méně tíhne ke krutu a můžete si bez ztráty jízdní jistoty odpustit trochu jeho tvrdosti. Přesně to se také stalo při přerodu Boxsteru v Cayman a autu to rozhodně prospělo.

Nejde ale o jediný faktor. Měl jsem vlastně štěstí, že jsem vůz dostal ještě na zimních 18" kolech, jinak stejně jako dříve testovaný Boxster S obouvá letní dvacítky. To je dost extrémní rozměr, podvozek „Béčka” ale i s ním fungoval na českých silnicích velmi dobře, jen s 18" koly byl prostě ještě o dost lepší. A jsem přitom přesvědčen, že i jízdnímu projevu vozu to z hlediska čitelnosti jeho hranic více prospělo nežli naopak.

Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 25 - Test Porsche Cayman S 981 2013  032Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 26 - Test Porsche Cayman S 981 2013  038Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 27 - Test Porsche Cayman S 981 2013  035

Zavěšení kol Caymanu S tak ve výsledku nemohu nazvat jinak než geniálním. Je extrémně poddajné i extrémně jisté a troufnu si říci, že jasně překonává i s podobným cílem utvářené podvozky eMkových BMW. Projevuje se zcela mimořádným rozsahem rychlostí a šíří podmínek, za kterých funguje. Je to na jednu stranu sporťák, který můžete vodit zatáčkami ve 270 km/h, na druhou stranu ale auto, s nímž po totálně rozbité české okresce můžete jet padesátkou, aniž byste se dočkali nepříjemného hluku, vibrací, nebo nedej bože odskoků. Je to pozoruhodný důkaz toho, co svede sofistikovaná konstrukce náprav - teď nepřeháním ani trochu, když řeknu, že Cayman S je zásadně komfortnějším a ještě více jistějším autem než nová Octavie, kterou jsem testoval nedlouho před ním. Neexistuje jediný faktor, jediné podmínky, jediná rychlost, ve kterém by zavěšení O3 odvádělo lepší práci. Absurdní srovnání? Nikoli, jen důkaz toho, jaké všechny množiny schopností jiných aut spojuje podvozek Caymanu v jednu.

Testovaný kus navíc nedisponoval žádným adaptivním zavěšením, byla to ryzí mechanika a... A ony osmnáctky. Dnešní bizarní posedlost designérů velkými koly sice možná dělá hezčí auta, ale jejich funkčnosti neprospívá. I když je podvozek auta tak dobrý, že by i dvacítky jistě zvládl používat s noblesou (pokud to dovedl Boxster...), na 18" je to malý ocelový génius, který vás bude neustále fascinovat šíří svého repertoáru. Navíc ani při ostré jízdě po kvalitní cestě mi menší kola nepřijdou být minusem - Cayman s nimi působil čitelněji, dával jasněji najevo limity adheze obou náprav. Nevidím nic, co by auto proti tomu s většími koly po funkční ztrácelo, vidím ale mnoho toho, o co by přišlo.

Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 28 - Test Porsche Cayman S 981 2013  044Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 29 - Test Porsche Cayman S 981 2013  045Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 30 - Test Porsche Cayman S 981 2013  047

Jedno minus proti Boxsteru tu ale přece jen bylo. Auto nebylo až tak nekonečně neutrální a zejména ve vysokých rychlostech (200+) začalo projevovat lehké sklony k nedotáčivosti. Nemusí to nutně být vlastnost Caymanu, důvodem mohly být i zimní pneu, které už v plusových teplotách na vlhké silnici neodváděly úplně dokonalou práci. Nešlo o nic extrémně nepříjemného, neoznačil bych to za záludnost, ideál bych si ale představoval jinak. Tady se zkrátka testovaný Cayman choval více jako typické auto s motorem uprostřed a asi až časem zjistím, co toho bylo přesnou příčinou.

Ve výsledku extrémní využitelnost, nejen výkonu

Všechny dosud zmíněné vlastnosti nového Caymanu jsou jistě pěkné, podobné dílčí přednosti ale nutně nemusejí dávat dohromady pozoruhodný celek. Existují i jiná auta s výborným motorem, vynikající ovladatelností a skvělým podvozkem, která ve vás jako celek přes všechna pozitiva nezanechají ten správný dojem. Konec konců, a zmiňoval jsem to v úvodu, předchozí Cayman byl jedním z nich. Ten nový je ale jiný, protože všechny tyto vlastnosti spojuje do něčeho zjevně promyšlenějšího.

Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 31 - Test Porsche Cayman S 981 2013  053Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 32 - Test Porsche Cayman S 981 2013  056Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 33 - Test Porsche Cayman S 981 2013  061

Řekl bych, že podstatnou změnou je jakási ztráta ambicí nemotorových částí vozu. To zní všelijak, ale zatímco předchozí Cayman působil jako supersport s motorem ze sekačky, nový dělá dojem excelentního 320koňového auta. Zkrátka soustřeďuje svou pozornost na maximálně efektivní využití toho, co má, a nikoli na překonání možností motoru vším okolo. To jej dělá použitelnějším na jakékoli silnici, v jakýmkoli den, přitom mu to nic nebere ve schopnosti využít svůj reálný výkon naplno při extrémní jízdě.

To je přesně to, co mě na novém Caymanu okouzlilo - jak je na jednu stranu obyčejný a na druhou schopný při zcela nekompromisním zacházení. Už probíraný podvozek se dokáže vypořádat s prakticky jakkoli silnicí v prakticky jakékoli rychlosti. Má díky tomu výjimečné množství přilnavosti a výkon i rychlost vozu si prostě troufnete využít, od krajnosti ke krajnosti. Marně vzpomínám, kdy naposledy jsem poznal auto, které můžete vodit klidně 270 km/h rychlými zatáčkami po silnici standardních českých kvalit - žádná zbořka, ale sem tam nějaké zaplátování, výmol po zimě, dilatace. I tohle nový Cayman S dovede a vězte, že cokoli snazšího zvládne s ještě větším nadhledem.

Takové využitelnosti pochopitelně nahrává i neutrální, nezáludné chování a ještě více ovladatelnost a čitelnost celého auta. S Caymanem S velmi rychle srostete a začnete s ním zacházet jako by se stal jen další vrstvou vašeho oblečení - auto si můžete i při brzdění z rychlostí přes 200 km/h rozhoupávat do lehkých přetáčivostí na vjezdu do zatáček a držet jej v nich i nadále. Kolik vozů s touto koncepcí vám to vůbec dovolí, natož aby vás k tomu vyzývaly svou poslušností nezáludností?

Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 34 - Test Porsche Cayman S 981 2013  008Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 35 - Test Porsche Cayman S 981 2013  010Test Porsche Cayman S 981 2013: zapomeňte na 911 - 36 - Test Porsche Cayman S 981 2013  021

Musím říci, že tohle mě na autech dojímá. Ne rychlost, ne akcelerace, ale využitelnost výkonu v reálném světě. Navíc tady je třeba říci, že i když nejde o extrémně rychlé auto, výkonu ani dynamiky není zrovna málo a spojení s jeho využitelností vytváří opravdu velmi konkurenceschopný stroj. Jsem přesvědčen, že nebude tak těžké najít podmínky, za nichž budete schopni pouhou využitelností sta procent potenciálu Caymanu S konkurovat i Carreře S. Ne proto, že za jejím volantem bude sedět méně schopný řidič, ale protože slavnější sourozenec takovou schopností fungovat snad v jakýchkoli podmínkách prostě nedisponuje.

Kouzlo Caymanu S na 18" kolech bych ve srovnání s 911 označil i jedním výstižným slovem, jehož autorství musím přiznat Miloši Bychlovi. Je „kulatější”. Vůz hranice překračuje jemně, pozvolna, nikoli prudce a trhavě a dovolí vám si s ním v jejich blízkosti hrát, což není jen zábavné, ale může to být i efektivní. Za ideálních podmínek bude 911 jistě rychlejší, ale jak často ony ideální podmínky ve skutečném světě nastávají? Za takových okolností oceníte více ovladatelnost, schopnost fungovat na jakékoli silnici a nakonec i onu „kulatost”.

Diskuze 23 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše