Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Fabia Monte Carlo: vzhledem oslní, výkony méně
23.6.2011 | Adam Špaček | Přidat příspěvek
Vypadá jako přiostřené RS, jde však jen o vyfešákovanou Fabii slabších motorizací. Vyzkoušeli jsme verze 1,2 TSI a 1,6 TDI a víme jak jezdí.
Přehled kapitol
- Úvod, Vskutku sportovní vzhled, RS tak trochu i uvnitř
- Praktický leč poněkud tmavý interiér, Nejsilnější motorizace v praxi
- Za jízdy ovladatelnější, ale tvrdší, Závěr, Ceny, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie Škody Fabia Mote Carlo 1,6 TDI 77 kW
- Kompletní fotogalerie Škody Fabia Mote Carlo 1,2 TSI 77 kW
Ovladatelnější, ale tvrdší
Kromě vizuálních úprav se Fabia Monte Carlo dočkala i jistých technických změn. Standardně je tak vybavena příplatkovým sportovním podvozkem. Ten sice není identický s tím v modelu RS, disponuje ovšem tvrdšími pružinami a tužšími tlumiči. Kromě toho také snižuje světlou výšku vozu o 15 mm, což o něco snížilo těžiště vozu.
Podvozek v této konfiguraci bojuje a bohužel nezřídka prohrává souboj s nástrahami českých silnic. Komfort cestujících je nižší, než by jim mohlo být příjemné, čemuž nepomáhájí ani 16“ kola s pneumatikami o rozměru 205/45 R16. To jsem si na vlastní kůži ověřil při cestování po dálnici D1, kde byla jízda v levém pruhu nutností. Komfort s příplatkovými disky o rozměru 17“ si nechci ani domýšlet, a tak je doporučuji jen těm nejotrlejším řidičům.
Kladnou stránkou sportovní podvozku je ale chování v zatáčkách. Monte Carlo se naklání o poznání méně než běžné modely a pneumatiky mu dodávají dostatečný grip ve většině situací. Na limity podvozku jsem se dostal až při ostřejší jízdě, kdy se neutrální chování vozu změní v nedotáčivost. Výraznějším pobídnutím brzdou se pak dá „utáhnout“ stopa vozu, ale nelze zde hovořit o nějaké ochotě. Se zábavností podvozku Fordu Fiesta se tak Fabie srovnávat nedá. Je zajímavé, že se takto chovají obě verze. Ani přítomnost těžkého nafťáku před přední nápravou neznamená závažný problém.
Řízení, ač vybaveno elektrohydraulickým posilovačem, poskytne řidiči informace o dění předních kol a má také dobře nastavený odpor. Pochvalu si zaslouží rovněž brzdy. Při obhlížení exteriéru mě zaskočila přítomnost zadních bubnových brzd, které v kombinaci se sportovním paketem působí poněkud nepatřičně. Naštěstí se ale mé pochyby o jejich účinku ukázaly neopodstatněné. Brzdný účinek je dostatečný a vůz při brzdění dobře drží směr. Potěšila mě pak především odezva pedálu. Netrpí dnes tak častým přeposilováním a nemají tedy tak ostrý nástup. O to lépe se ovšem dávkují. U provedení TDI ovšem jinak dobré pocity z chování vozu za jízdy kazí již zmíněná „neovladatelnost“ motoru. A co si budeme povídat, bez solidně naladěného plynu si s autem příliš nesjedete...
Dobrá, ale jako oslava motorsportu poněkud zvláštní
Jak tedy Fabia Monte Carlo dopadla v našem testu? Speciální edice je především marketingový produkt šikovně využívající letošních jubileí motorsportu. Neznamená to ovšem, že by se jednalo o špatné auto. Vizuální paket se škodováckým designérům povedl a ostatní majitelé Fabií vám budou závidět. Auto neztrácí ani nic z praktičnosti běžných Fabií, jen tvrdší podvozek sníží komfort při cestování. Zaslouží si ovšem Fabie označení Monte Carlo? Osobně si myslím, že by model oslavující výročí sportovních vozů měl být trochu říznější. Fanoušky očekávající ostřejší „eReSo“ tedy speciální edice jistě zklame, je to zkrátka hlavně show, o jízdu tu v prvé řadě nejde. A oslava úspěchů rallye by měla směřovat tímto směrem než k oslňování kolemjdoucích v centru města.
A jakou variantu Monte Carla zvolit? Sportovněji založeným řidičům mohu doporučit motor 1,2 TSI, který nabízí slušnou spotřebu se zajímavou dynamikou. Motorizace 1,6 TDI CR sice nabídne o něco nižší spotřebu, je ovšem potřeba si spočítat, jestli se vyplatí. V nejsilnějším provedení je totiž oproti benzínovému TSI o 80 000,- Kč dražší a počáteční investice se tak vrátí až při vyšším počtu najetých kilometrů. Navíc je TDI hlučnější, chováním v nižších otáčkách méně uživatelsky přívětivé a svými reakcemi na plyn pak vyloženě nesportovní.
A co na to konkurence? Testovaná Fabie Monte Carlo 1,2 TSI začíná na docela lákavých 354 900,- Kč. Po přičtení veškeré nadstandardní výbavy se ovšem cena vyhoupne na 438 900,- Kč. Stylový Citroën DS3 přijde se slabším motorem 1,4 VTi (95 koní) a podobnou výbavou na 485 200,- Kč. Zábavnější Suzuki Swift stojí 339 00,0- Kč, postrádá obdobné vybavení interiéru, nabízí ale solidní atmosférický motor. Cenově nemůže soupeřit ani Ford Fiesta za 485 190,- Kč, která má ovšem o něco lepší podvozek a silnější motor 1,6 TI-VCT (120 koní). Oproti konkurenci tedy Monte Carlo obstojí poměrem ceny a výbavy. Trochu naopak ztrácí v zábavnosti za volantem, a tak záleží především na preferencích každého řidiče, co mu bude ve výsledku bližší.
Základní cena testovaného provedení 1,2 TSI: 354 900 Kč
Cena testovaného provedení 1,2 TSI: 438 900 Kč
Základní cena testovaného provedení 1,6 TDI: 435 900 Kč
Cena testovaného provedení 1,6 TDI: 519 900 Kč
Technické údaje Škoda Fabia Monte Carlo 1,2 TSI
Motor
Řadový, turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 550 - 4 100 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Pětistupňová ručně řazená převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 191 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,8 l
Mimo město: 4,5 l
Kombinovaná: 5,3 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 013 mm
Šířka: 1 658 mm
Výška: 1 498 mm
Rozvor náprav: 2 451 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 130 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 315 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 180 l
Technické údaje Škoda Fabia Monte Carlo 1,6 TDI
Motor
Řadový, turbodmychadlem přeplňovaný vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Pětistupňová ručně řazená převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,1 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 4,2 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 013 mm
Šířka: 1 658 mm
Výška: 1 498 mm
Rozvor náprav: 2 451 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 219 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 315 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 180 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 11 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 5 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 7 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 8 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB