Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Fabia Monte Carlo: vzhledem oslní, výkony méně
23.6.2011 | Adam Špaček | Přidat příspěvek
Vypadá jako přiostřené RS, jde však jen o vyfešákovanou Fabii slabších motorizací. Vyzkoušeli jsme verze 1,2 TSI a 1,6 TDI a víme jak jezdí.
Přehled kapitol
- Úvod, Vskutku sportovní vzhled, RS tak trochu i uvnitř
- Praktický leč poněkud tmavý interiér, Nejsilnější motorizace v praxi
- Za jízdy ovladatelnější, ale tvrdší, Závěr, Ceny, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie Škody Fabia Mote Carlo 1,6 TDI 77 kW
- Kompletní fotogalerie Škody Fabia Mote Carlo 1,2 TSI 77 kW
Ovladatelnější, ale tvrdší
Kromě vizuálních úprav se Fabia Monte Carlo dočkala i jistých technických změn. Standardně je tak vybavena příplatkovým sportovním podvozkem. Ten sice není identický s tím v modelu RS, disponuje ovšem tvrdšími pružinami a tužšími tlumiči. Kromě toho také snižuje světlou výšku vozu o 15 mm, což o něco snížilo těžiště vozu.
Podvozek v této konfiguraci bojuje a bohužel nezřídka prohrává souboj s nástrahami českých silnic. Komfort cestujících je nižší, než by jim mohlo být příjemné, čemuž nepomáhájí ani 16“ kola s pneumatikami o rozměru 205/45 R16. To jsem si na vlastní kůži ověřil při cestování po dálnici D1, kde byla jízda v levém pruhu nutností. Komfort s příplatkovými disky o rozměru 17“ si nechci ani domýšlet, a tak je doporučuji jen těm nejotrlejším řidičům.
Kladnou stránkou sportovní podvozku je ale chování v zatáčkách. Monte Carlo se naklání o poznání méně než běžné modely a pneumatiky mu dodávají dostatečný grip ve většině situací. Na limity podvozku jsem se dostal až při ostřejší jízdě, kdy se neutrální chování vozu změní v nedotáčivost. Výraznějším pobídnutím brzdou se pak dá „utáhnout“ stopa vozu, ale nelze zde hovořit o nějaké ochotě. Se zábavností podvozku Fordu Fiesta se tak Fabie srovnávat nedá. Je zajímavé, že se takto chovají obě verze. Ani přítomnost těžkého nafťáku před přední nápravou neznamená závažný problém.
Řízení, ač vybaveno elektrohydraulickým posilovačem, poskytne řidiči informace o dění předních kol a má také dobře nastavený odpor. Pochvalu si zaslouží rovněž brzdy. Při obhlížení exteriéru mě zaskočila přítomnost zadních bubnových brzd, které v kombinaci se sportovním paketem působí poněkud nepatřičně. Naštěstí se ale mé pochyby o jejich účinku ukázaly neopodstatněné. Brzdný účinek je dostatečný a vůz při brzdění dobře drží směr. Potěšila mě pak především odezva pedálu. Netrpí dnes tak častým přeposilováním a nemají tedy tak ostrý nástup. O to lépe se ovšem dávkují. U provedení TDI ovšem jinak dobré pocity z chování vozu za jízdy kazí již zmíněná „neovladatelnost“ motoru. A co si budeme povídat, bez solidně naladěného plynu si s autem příliš nesjedete...
Dobrá, ale jako oslava motorsportu poněkud zvláštní
Jak tedy Fabia Monte Carlo dopadla v našem testu? Speciální edice je především marketingový produkt šikovně využívající letošních jubileí motorsportu. Neznamená to ovšem, že by se jednalo o špatné auto. Vizuální paket se škodováckým designérům povedl a ostatní majitelé Fabií vám budou závidět. Auto neztrácí ani nic z praktičnosti běžných Fabií, jen tvrdší podvozek sníží komfort při cestování. Zaslouží si ovšem Fabie označení Monte Carlo? Osobně si myslím, že by model oslavující výročí sportovních vozů měl být trochu říznější. Fanoušky očekávající ostřejší „eReSo“ tedy speciální edice jistě zklame, je to zkrátka hlavně show, o jízdu tu v prvé řadě nejde. A oslava úspěchů rallye by měla směřovat tímto směrem než k oslňování kolemjdoucích v centru města.
A jakou variantu Monte Carla zvolit? Sportovněji založeným řidičům mohu doporučit motor 1,2 TSI, který nabízí slušnou spotřebu se zajímavou dynamikou. Motorizace 1,6 TDI CR sice nabídne o něco nižší spotřebu, je ovšem potřeba si spočítat, jestli se vyplatí. V nejsilnějším provedení je totiž oproti benzínovému TSI o 80 000,- Kč dražší a počáteční investice se tak vrátí až při vyšším počtu najetých kilometrů. Navíc je TDI hlučnější, chováním v nižších otáčkách méně uživatelsky přívětivé a svými reakcemi na plyn pak vyloženě nesportovní.
A co na to konkurence? Testovaná Fabie Monte Carlo 1,2 TSI začíná na docela lákavých 354 900,- Kč. Po přičtení veškeré nadstandardní výbavy se ovšem cena vyhoupne na 438 900,- Kč. Stylový Citroën DS3 přijde se slabším motorem 1,4 VTi (95 koní) a podobnou výbavou na 485 200,- Kč. Zábavnější Suzuki Swift stojí 339 00,0- Kč, postrádá obdobné vybavení interiéru, nabízí ale solidní atmosférický motor. Cenově nemůže soupeřit ani Ford Fiesta za 485 190,- Kč, která má ovšem o něco lepší podvozek a silnější motor 1,6 TI-VCT (120 koní). Oproti konkurenci tedy Monte Carlo obstojí poměrem ceny a výbavy. Trochu naopak ztrácí v zábavnosti za volantem, a tak záleží především na preferencích každého řidiče, co mu bude ve výsledku bližší.
Základní cena testovaného provedení 1,2 TSI: 354 900 Kč
Cena testovaného provedení 1,2 TSI: 438 900 Kč
Základní cena testovaného provedení 1,6 TDI: 435 900 Kč
Cena testovaného provedení 1,6 TDI: 519 900 Kč
Technické údaje Škoda Fabia Monte Carlo 1,2 TSI
Motor
Řadový, turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 550 - 4 100 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Pětistupňová ručně řazená převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 191 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,8 l
Mimo město: 4,5 l
Kombinovaná: 5,3 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 013 mm
Šířka: 1 658 mm
Výška: 1 498 mm
Rozvor náprav: 2 451 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 130 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 315 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 180 l
Technické údaje Škoda Fabia Monte Carlo 1,6 TDI
Motor
Řadový, turbodmychadlem přeplňovaný vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Pětistupňová ručně řazená převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,1 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 4,2 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 013 mm
Šířka: 1 658 mm
Výška: 1 498 mm
Rozvor náprav: 2 451 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 219 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 315 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 180 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 2 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 3 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 4 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva