Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět
3.5.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) O vnitřní prostor tu ani moc nejde. Zdá se totiž, že pozdější začátek výroby udělal z kombi v řadě ohledů o něco lepší auto.
Přehled kapitol
- Úvod, Pacman naruby, Kombi pravidla hry nemění
- 1,4 TSI je ideální kompromis, Kvalitnější jízda než u liftbacku (+ video)
- 1,8 TSI má říz též v kombíku, Doma i v alpských vracečkách (+ video)
- Verze 4x4 je hlavně snem těch, co nenávidí české cesty (+ video)
- Závěr, Ceny, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (141 foto)
Verze 4x4 je hlavně snem těch, co nenávidí české cesty
Největší novinkou k vyzkoušení se alespoň před realizací samotných testů zdálo být provedení 4x4, které toho mohlo změnit více než jiná karoserie. Jak jste asi pochopili z předchozích řádků, změnila toho dost už ona, paradoxně téměř bezvýhradně k lepšímu. Provedení 4x4 jsem ale jen kvůli tomu z plánu vyřadit nechtěl a postupně zkusil dvě verze.
První byla ta s motorem 1,8 TSI a převodovkou DSG. Bylo docela zajímavé sledovat, kolik toho přidání pohonu všech kol a automatu na projevu auta změnilo, v tomto případě to ale bezvýhradně k lepšímu nebylo. Těžko říci, jak moc kvůli čtyřkolce, jak moc kvůli automatu a jak moc kvůli hmotnosti navíc (118 kg není málo), ten příjemný švih a říz nejvýkonnějšího TSI v nabídce byl ale rázem pryč. Neodvážil bych se tvrdit, že auto začalo být pomalé, pomalejší ale určitě bylo, pocitově se až tak suverénně neprojevovalo a jeho přirozený jízdní šarm byl navzdory rekalibraci motoru (má více výkonu v nízkých a středních otáčkách) prostě ten tam.
Výměnou za co? Jednak je to pohodlí automatu DSG, ten bych k 1,8 TSI nedoporučoval (u čtyřkolky ale nemáte na výběr...). S výkonným benzinovým motorem si prostě příliš nerozumí, asi i kvůli tomu, že jde o starší šestistupňové provedení, které neokouzluje rychlostí reakcí v manuálním módu a nakonec ani inteligencí v automatickém režimu. Zatímco u 1,6 TDI si kombinaci s DSG představit dokážu, u 1,8 TSI fungovala pouze při defensivní jízdě. A pro takovou si asi nejvýkonnější motor kupovat nebudete.
Na druhé misce vah je také pohon všech kol, k tomu naopak výhrady nemám. Už v testu Volva V40 XC jsem konstatoval, že mezinápravová spojka Haldex 5, kterou používá i Octavia III 4x4, je zase o fous schopnější ústrojí a nezdá se, že by jeho přirozené schopnosti u škodovky potažmo VW konkrétním naladěním popřeli. Variantu 1,8 TSI jsem více zkoušel mimo silnici než na ní a rychlost připojení zadní osy i schopnost celého ústrojí rozložit výkon mezi jednotlivá kola jsem ověřil v příkrém stoupání na štěrkové cestě. Lidé ze škodovky o tomto místě říkali: „Hlavně tam nezastavujte,” takže jsme tam zastavili a zkusili se rozjet. Reakce 4x4 byla prakticky okamžitá a auto se po krátkém prohrábnutí štěrku začalo celkem suverénně škrábat vpřed. A ani v komplikovanějších jízdních situacích se nezdálo, že by čtyřkolka nabízela něco jiného, než co nabízet měla.
Na druhé misce vah zmíněných minus a plus je ale ještě jedno pozitivum, které na první pohled nemusí být zcela zřejmé. Podvozek logicky využívá trochu jinak konstruované zadní osy a spolu s vyšší světlou výškou dodává vozu hodně nadstandardní schopnost přenášet se přes nerovnosti všeho druhu. A slovo „přenášet” si podtrhněte - na špatném povrchu působí velmi lehkonoze, odfiltruje vibrace i hluk a jeho možnosti jdou tak daleko, že vás mnohem méně než standardní Octavie obtěžuje i při přejezdech velkých příčných prahů, klidně i takových, jaké najdete na Ořechovce. Tohle se u nás bude líbit.
Jako druhou možnost jsem zkusil Octavii III Combi 4x4 s motorem 2,0 TDI, tentokrát hlavně v asfaltových alpských průsmycích. Důvod byl prostý, auto bylo k dispozici s manuální převodovkou, ne zrovna akční automat v 1,8 TSI jsem v těchto podmínkách nechtěl ztrapňovat, ten skládal zbraně už v méně komplikovaných situacích.
První, co mě zaujalo, byla dynamika či spíše nedynamika vozu. S 2,0 TDI a pohonem předních kol je docela slušná, u čtyřkolky o podobném projevu hovořit nemohu. Nechci říci, že dynamika auta byla ostudná, ale byla tak maximálně snesitelná při jízdě po běžné silnici, jakmile došlo na velká stoupání, kombík se začínal trochu trápit. Divné, 150 koní přece není málo, ale když podobná změna projevu postihla i 1,8 TSI, musí to mít na svědomí pohon všech kol - jeho kila (zde 108 kg) a část spotřebovávaného výkonu si berou svou daň. Trochu se děsím představy, jak bude jezdit čtyřkolka s motorem 1,6 TDI a 105 koňmi, ostatně ani v předchozí generaci (pamatuji tento výkon v provedení 1,9 TDI 4x4) to nebyl žádný trhač.
Další novinkou verze Octavie 4x4 bylo „více vypínatelné ESP”, o kterém vás kolega na základě informací z Rakouska zpravil předevčírem a jež se objeví také v nové Octavii RS. Jak moc bude vhodné pro ni, nevím, ale u čtyřkolky se zdá být toto řešení postačující i pro relativně elegantní ostrou jízdu. Auto s pohonem všech kol ostatně přirozeně neinklinuje k nějakým šíleným „kristiánkám” a ESP tak autu dovolí alespoň to, co je mu tak nějak vlastní - lehce si jej rozhoupnout pod brzdami, poslat do zatáčky v mírné přetáčivosti a vyrazit z ní pod plným výkonem. Tady by ale asi auto nemělo problém ani s plně zapnutým ESP, dostatečně schopný pohon všech kol nemá se 150 naftovými koňmi verze 2,0 TDI pražádný problém, alespoň na suchu.
Zkrátka a jednoduše, čtyřkolka přidává Octavii hmotnost a tím i celým svým ústrojím zhoršuje dynamiku, dále ale zlepšuje chování zadní osy zejména na špatné silnici a zvýšeným podvozkem dovolí zcela „slupnout” kdejakou díru či asfaltový výrostek. Autu rozhodně prospívá alespoň nějak vypínatelné ESP, které dovoluje projevit se lehce přetáčivému naladění zadní nápravy a nevím, proč alespoň tuto možnost nemají i předokolky. Nepochybujte o tom, že pohon 4x4 vozu dodává vzhledem k dostupnému výkonu takřka nekonečnou trakci, ale zkrátka to není něco za nic. V tomto případě jasné plusy vyrovnávají stejně jasné minusy a je na vás zvolit, co je pro vás důležitější.
Z mého pohledu je takové auto hlavně krásným snem těch, kterým se v noci honí hlavou noční můry plné mizerných českých cest. Ačkoli jsem přímo na českých okreskách O3 Combi 4x4 zatím nezkusil, jsem si celkem jistý, že mu většina místních rigolů bude celkem ukradená. Vlastně se divím, proč se čtyřkolka nabízí jen jako kombi, když verzi 4x4 volí i tak pětina zákazníků, na některých trzích je to i více než polovina a prodeje kombíku přitom tvoří ani ne třetinu. Že by v tom měl prsty VW?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 10 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nejnovější články
Zákazníci Tesly zuří, firma jim nově začala dodávat auta s téměř vybitými bateriemi
před 2 hodinami59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč
před 4 hodinamiV zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
před 5 hodinamiStellantis už připouští, že na nová auta lidé nebudou mít, otevírá si zadní vrátka k jinému řešení
před 7 hodinamiElektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva