Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět

(+ videa) O vnitřní prostor tu ani moc nejde. Zdá se totiž, že pozdější začátek výroby udělal z kombi v řadě ohledů o něco lepší auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět

3.5.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) O vnitřní prostor tu ani moc nejde. Zdá se totiž, že pozdější začátek výroby udělal z kombi v řadě ohledů o něco lepší auto.

1,8 TSI má říz také v kombíku (4x2)

Přiznám se, že provedení s nejsilnějším benzinovým motorem jsem původně zkoušet nechtěl, po testu 1,4 TSI jsem byl ale zvědavý, jak moc se odlišné naladění kombíku projeví také u druhého typu použité nápravy a jak moc velkým nedostatkem se ukážou být vlivy jiného typu karoserie u provedení s takovým výkonem. Přece jen, 1,4 TSI sice nejede špatně, nejede ale ani tak dobře, aby vyjevilo všechny jízdní limity vozu. A tak po krátkém přemítání padla volba na verzi 1,8 TSI, znovu v červené barvě (protože jsme líní a nechtěli jsme celé auto fotit znovu, to je jasné...) a opět s manuální převodovkou, která v mých očích možnosti DSG v Octavii dalece zastiňuje. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Zajímal mě ovšem i projev samotného motoru, neboť jsem v nedávné recenzi Leonu SC s tou samou jednotkou projevil jisté pochybnosti nad tím, jestli je v Seatu naladěna jinak, nebo šlo o věc kusu, nebo se ve škodovce zase jednou moc snažili a dali nejvýkonnějšímu TSI v novinářském autě trochu peprnější charakter pár vhodnými softwarovými zásahy. Poslední možnost nemohu vyloučit ani dnes, považuji ji ale za málo pravděpodobnou, stejně jako o to, že jde o věc kusu. Pokud se totiž dva Seaty 1,8 TSI chovají nějak a oba stejně a dvě Škody 1,8 TSI jinak a znovu obě stejně, je to nejpravděpodobněji věcí jiného standardního továrního naladění.

Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 32 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 28Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 33 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 30Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 34 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 32

Octavia III Combi 1,8 TSI totiž měla znovu jiskru, švih a říz, které Leonu chybí. Motor už je dost objemný na to, aby pracoval i mezi 1 000 a 1 500 ot., to pravé ale předvádí... no tím více, čím výše otáčky ženete, a tak by to u benzinového motoru mělo být. Praktičtější karoserie přidala autu jen málo hmotnosti navíc, a tak je to nadále suverénně nejčipernější verze v nabídce, která vám bude dělat radost už tím, jak jede rovně - má slušné nástupy výkonu v nízkých otáčkách, ve středních se dokáže projevit naléhavě a ve vysokých graduje příjemnou a stále rostoucí porcí výkonu až za hranici 6 000 ot./min. Pak pozvolna vadne, ale v případě nutnosti se dokáže dotočit až skoro k 7 tisícům otáček.

To je bohužel někdy nutné, což je nové zjištění, které ukázala náročná horská stoupání. Tím nechci říci, že by auto s takovým motorem nezvládlo vystoupat na vrchol klidně se zařazenou čtyřkou a 2 000 otáčkami, to by pravděpodobně zvládlo, pokud ale chcete jet pilu, potřebujete více či méně dokonalou návaznost jednotlivých kvaltů a tu Octavie nenabízí ani s takhle potentním motorem.

Zejména stupně 2 a 3 jsou dost daleko od sebe a pokud ve velkém stoupání necháte na dvojku motor vytočit jen do sfér, kam se mu přirozeně chce (tj. oněch cca 6 200 ot./min), trojce chvíli trvá, než se sebere a začne vůz hrnout vpřed tak, jak očekáváte. Na přiloženém videu je to ostatně patrné - pokud v relativně táhlé vracečce ve stoupání dáte už za tři, neboť dvojka praním se trakcí nenechá auto efektivně vykružoval zvolený poloměr, na rovince rázem cítíte, že dvojka mohla zůstat. Pokud naopak chcete přímou návaznost trojky, musíte dostat motor na dvojku až skoro k 7 000 ot./min a pro změnu vám není příjemné to. Tady zkrátka něco k optimu chybí a nemám pocit, že by šlo o nedostatek, který byl vyměněný za jiné plus - bližší kvalty dva a tři by jen těžko něco změnily na spotřebě paliva při klidné jízdě...

Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 35 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 36Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 36 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 37Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 37 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 44

Když jsme u spotřeby, také na tu jsem se tentokrát mohl více zaměřit. Klidně po okreskách (ale bez ambicí pořádat nějaký economy run, prostě normálně) jezdilo auto okolo 6 litrů paliva, svižná kombinace znamenala devítku, horské řádění pak rovných 24 litrů benzinu na 100 km. To jsou dobrá čísla a ani to poslední není nikterak extrémní - 1,4 TSI s citelně horší dynamikou si při srovnatelné jízdě řekne téměř o totéž.

Doma i v alpských vracečkách

Už v předchozí stati jsem naznačil, že jsem u kombíku s 1,8 TSI nebyl zvědavý jen na motor, ale hlavně na chování auta jako takového. Po zkušenosti s jednou sympaticky poskládanou alpskou silničkou jsme na stejné místo vytáhli i silnější kombík, který teprve dovolil dát všem součástem auta pořádně za uši nejen cestou z kopce, ale i do kopce. Po shlédnutí přiloženého snímku snad uznáte, že jsme auto ani trochu nešetřili, přesto musím říci - tenhle kombík má jeden z nejlepších jízdních projevů, které jsem kdy v této třídě poznal.

Je třeba jedním dechem dodat, že u Octavie, která má už jako liftback dost hmoty za zadní osou, není až tak velkým uměním udržet stejně suverénní chování i u kombi, úplně bagatelizovat to ale nechci. Rozhodit jinak dobře seřízený stroj lze i mnohem menšími zásahy než přidáním karoserie s nutně většími sklony ke kroucení, desítkami kil navíc, delším zadním převisem a ještě k tomu vyšším těžištěm. Tady ale k citelným ústupkům prostě nedošlo, aspoň já jsem je neobjevil.

Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 38 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 18 TSI 01Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 39 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 18 TSI 02Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 40 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 18 TSI 03

Zmíněná silnička přitom byla opravdu komplikovaná nejen vertikální, nýbrž i horizontální členitostí, navíc nešlo jen o to projet čistě zatáčkami, ale také ladně přecházet z ostrého brzdění do ostrých zatáček a z nich se zase pustit do plné akcelerace. Taková jízda je prubířským kamenem pro naladění jakéhokoli auta a navzdory svým vysokým nárokům říkám, že Octavii III Combi nemám co podstatného vyčíst. Rozhodně ne vzhledem k její koncepci, výkonu, typu karoserie a předpokládanému využití.

Zatímco u liftbacku jsem tyto jízdní vlastnosti hodnotil jako velmi dobré, u kombíku musím jejich zachování hodnotit jako excelentní. Tohle na trhu u tak šíleně nafouklého dostavníku podobných rozměrů nenabízí po mém soudu nikdo, v tomhle je Octavie skutečně třídou sama pro sebe. Zatímco 1,4 TSI s horší zadní nápravou dává v extrému najevo jisté vrtkavé tendence, 1,8 TSI s multi-linkem to nedělá - můžete si ve složitém klesání na rozhoupané silnici klidně nešikovně jít na plné brzdy ještě dříve, než se auto srovná do neutrální polohy a stejně je mu to celkem putna - žádné velké drama, stačí drobná korekce a je klid. A když jsme u brzd, musím dodat, že si v náročných klesáních pod plnou zátěží hrdě držely tvář. Ozvaly se zvukově, tu a tam pustily trochu kouře, účinku ale nepozbyly. I to má daleko k tomu, co je běžné a samozřejmé.

Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 41 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 18 TSI 04Test Škoda Octavia III Combi a 4x4: liftback musí závidět - 42 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 18 TSI 05

Dále platí totéž, co zaznělo na adresu liftbacku. Podvozek velmi dobře filtruje i hodně velké nerovnosti a je tak rozumným kompromisem mezi jízdním komfortem a schopností odolávat náročné jízdě - obojí zvládá výborně. A za dobrou považuji ovladatelnost auta, minimálně je velmi snadná i při té nejrychlejší jízdě, které je auto schopno. V případě videa s 1,8 TSI jsme přidali i záběry do kabiny, kde můžete vidět, že vodit tohle auto na jeho virtuálním limitu (stará se o něj nevypínatelné ESP, ale ani taková jízda rozhodně není pomalá) je docela selanka a auto vhodně asistuje hlavně snahám o precizní, čistou jízdu. Pak ostatně ani ESP nekřičí a vy se v rámci možností i bavíte.

Když si k tomu všemu přidáme platnost slov pronesených na adresu 1,4 TSI, tedy nižší aerodynamický hluk, u multilinku ještě tišší podvozek a také o něco utlumenější motor než u liftbacku, máte před sebou jízdně hodně zajímavý celek, auto s talentem sahajícím od naprosto pasivní až po velmi aktivní jízdu, od pomalých přesunů až jízdu rychlostmi přesahujícími 200 km/h. A to všechno s karoserií kombi s největším zavazadlovým prostorem ve třídě?

Tohle auto bych si na rozdíl od liftbacku nekoupil, kombi mě skutečně neoslovují. Ale musím uznat, že škodovka v Octavii Combi stovřila ve verzi 1,8 TSI něco docela výjimečného a nedovedu si představit mnoho zákazníků uvažujících o tomhle autě, kterým bych jej nedoporučil. Prostě při testech „prospělo” a s ohledem na dostupné podmínky se muselo poprat spíše s náročnějšími okolnostmi než s jakými by bylo konfrontováno v České republice.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.