Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru Forester 2,0D: s dieselem jako za mlada
28.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nedávno jsme testovali vylepšený Forester s novým benzinem, teď je čas na hlubší analýzu dieselové verze. Bude ale co zkoumat?
Přehled kapitol
Spousta lidí vám bude tvrdit, že Subaru Forester potřebuje lepší cenu, hodnotnější materiály v kabině a vrátit přeplňovaný motor z Imprezy WRX. Na všem z toho možná něco bude, ale podle mě by se mělo především držet svého osobitého charakteru. Forester ve fyzickém slova smyslu nikdy nepatřil mezi nejpřitažlivější auta. První i druhá generace se opíraly spíše o svou nenápadnost přizvednutého kombíku ve spojení se skvěle ovladatelným, jen poddajnějším podvozkem Imprezy. A pokud toto na vás udělalo dojem, na tvrdých plastech zkrátka nezáleželo. Ale co jeho současné provedení?



Silné vnitřní hodnoty
Aktuální model se podle mě na začátku dostal do špatné uličky. Výrazné zvýšení karoserie a měkký podvozek najednou způsobovaly, že Forester ztratil v zatáčkách svou suverénní jistotu. A co bylo horší, jeho větší rozměry jej znenadání postavily přímo doprostřed křížové palby mezi Evropou, Koreou a zbytkem Japonska, kde nemilosrdně rozhodují ceny, délka záruky a jsou nabízeny i měkčené materiály. Navíc permanentní pohon všech kol od Subaru najednou ztrácel mezi všemi těmi SUV a crossovery s pohonem všech kol „jen na požádání“ svůj lesk a pravdou je, že Fuji Heavy Industries se s tímto musí potýkat i dnes.
Na druhou stranu právě propracovanost čtyřkolky a robustnost konstrukce schopné se základním servisem zvládat velké nájezdy k Foresteru pořád přitahuje zákazníky hledající kvalitu pod povrchem. A přestože ztratil přeplňované benzínové motory i tu nadprůměrnou agilitu, svým způsobem je pro mě pořád žádoucí.
Těžko se to popisuje, ale pomůžu si jiným příkladem. Nutně potřebuji nový notebook a nekonečným prohledáváním internetu jsem dospěl k závěru, že je mi mnohem milejší částečná voděvzdornost klávesnice a kovová vnitřní kostra, která i při dlouhém užívání něco vydrží, než samotné parametry procesoru nebo grafické karty, které obecně považuji skoro u všech počítačů za dostatečné. Vybavení a výkony jsou důležité, ale neméně zásadní je pro mě odolnost a životnost. Chápeme se?
Chvála kultivovanosti boxeru
A tím se konečně dostávám k Subaru Forester 2,0D, jehož klíčky mi byly na týden svěřeny. Otevřeně přiznávám, že bych se měl na něj při psaní dívat s větším nadhledem a slibuji, že se o to pokusím, ale měl jsem z něj radost ještě před nastoupením. Chápavý čtenář mezi řádky jistě poznal, že to nemá co dělat s tvary, proporcemi nebo velikostí Foresteru. Podle mě se návrháři příliš nechali svázat konvencemi segmentu a místo přizvednutého hranatého kombíku vytvořili prostě jen další SUV. Jenže vnitřní zrak nemůže nevidět unikátní naftový boxer, mezinápravový diferenciál s viskospojkou či nízké těžiště. Popravdě, mě by to stačilo a více jsem ani neočekával, ale změny po modernizaci se začaly hlásit po prvních metrech za volantem.
Nejdříve je ale nutné protrpět pár vteřin ticha za pana Diesela a žhavení překvapivě trvá i se zahřátým motorem. Nicméně je fajn, že uši nepopuzuje hlasité dieselové chrochtání ani v mrazivém ránu. Dokonce bych řekl, že motor není jen kultivovaný (v rámci toho, na co jsme u čtyřválcových dieselů zvyklí), ale má příjemný zvuk i při akceleraci. Dunění je mu cizí a vzdálené klapání se začne ozývat až po překročení 3 200 otáček. Boxer je schopen nechat se lehce vytočit až zhruba ke 4 900 ot./min., ale to považujte jen za poznámku pod čarou. Všech 147 koní máte k dispozici při 3 600 ot./min. a hnát rafičku otáčkoměru daleko za tuto hranici nemá valný smysl. Plochý motor sice vyniká oproti běžným naftovým čtyřválcům jiným uspořádáním a kulturou chodu, ale svým projevem nevybočuje a nejlépe se cítí v nízkých a středních otáčkách.
Dokud se Forester prodával s přeplňovaným benzínovým motorem, diesel nebyl nejlepší volbou. Teď už je a atmosférickému zážehovému dvoulitru nepomůže ani o kus vytříbenější zvuk. Forester 2,0D jej převálcuje výkonem dostupným i v nižších otáčkách (třebaže ne v těch úplně nejnižších), který máte bez čekání (dobře, jistá prodleva turbodmychadla je permanentně přítomna), což zase není nepodobné starým Foresterům S-Turbo a XT. Na to všechno se dá zvyknout velmi dobře.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 8 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejnovější články
Pokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před hodinouFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 2 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 4 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 5 hodinamiČínská Škoda Octavia se ukázala v novém. Její ceny pro nás budou při jejím výkonu a výbavě jako z pohádky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 11:14 - petr_riha
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1