Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony?

Praktičtější a variabilnější automobil pro rodinu na trhu jen tak nenajdete, VW si však jeho nechává vyvažovat talent zlatem. A moc dobře ví, proč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony?

27.1.2017 | Miro Mihálik | 42 příspěvků

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Praktičtější a variabilnější automobil pro rodinu na trhu jen tak nenajdete, VW si však jeho nechává vyvažovat talent zlatem. A moc dobře ví, proč.

TSI výkonově stačí, spotřebou nepřekvapí

U velkých osobních dodávek s přídomkem luxusní bylo ještě donedávna zvykem nabízet je kromě naftových motorů také s velkými a kultivovanými benzínovými šestiválci, ta doba je však v Evropě pravděpodobně nenávratně pryč. Mercedes zážehové agregáty z nové generace třídy V zcela vypustil, zatímco u Volkswagenu zůstaly, místo atmosférické 3,2 V6 o výkonu 235 koní však můžete mít pouze dvoulitrové turbo disponující maximálním výkonem 204 koní a nejvyšším točivým momentem 350 newtonmetrů.

Na první pohled se může zdát, že pouze čtyřválec bude u auta s transkontinentálními ambicemi, ale zároveň velikostí, tvarem a váhou lodního kontejneru docela málo, jenže takto motorizovaný Multivan umí docela hejbnout kostrou. Dvouspojková převodovka má při rozjezdech z místa mírně letargické reakce a chvíli trvá, než pochopí, co se po ni chce - což je ve chvílích, kdy potřebujete promptně opustit křižovatku, trochu otravné - nicméně stovka do deseti sekund u vozu s hmotností 2,2 tuny bude potenciálně uspokojivá pro většinu budoucích majitelů.

Že by to třeba s třílitrovým šestiválcem TDI, který pod kapotou modernizovaného Amaroku kompletně vytlačil z pozic původní naftový dvoulitr, mohlo být významně lepší, je nasnadě. Podobně těžké sedmisedadlové Audi Q7 umí se stejným motorem a nesrovnatelně jemněji zabírajícím osmistupňovým automatem zrychlit na 100 kilometrů v hodině za šest a půl sekundy, takže vedle něj působí Multivan TSI jako medvěd na babetě a přitom bude i stejně užraný. Tohle však berte pouze jako teoretickou úvahu, ve kterých oblastech dodávka od VW za velkými SUV zaostává a zaostávat nadále bude, pokud Wolfsburg i tady nepřehodnotí svou politiku, jak to udělal v případě zmiňovaného pickupu.

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 23 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 84Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 24 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 85Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 25 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 86

Prozatím si budou muset zákazníci vystačit se čtyřmi válci v provedení TSI anebo TDI, ve vrcholné formě produkujícími shodných 204 koní. Zkoušel jsem už i naftovou verzi s manuálem, která především díky trojici pedálů působí lépe odladěným dojmem, nakonec ale bude i díky zmiňované pozici za volantem a nutnosti našlapovat na spojku v nepohodlném předklonu o něco lepší automat, rozhodování mezi zážehovým a vznětovým agregátem nicméně není tak snadné.

Benzínová jednotka je jednoznačně lepší, pokud jde o hluk a vibrace. Můžete ji nechat vytáčet do šesti a půl tisíce otáček a pořád bude k poslechu příjemnější než dunění TDI při zátěži, ačkoli zrovna nepříjemné projevy dieselu jsou v Multivanu docela obstojně upozaděny. S benzínovým motorem budete za volantem vnímat většinu času spíše aerodynamický hluk či odvalování pneumatik, takže v kultivovanosti a kvalitě cestování je vítěz jednoznačný, i když ani od TSI nečekejte nějaký zajímavější charakter.

Karta se obrací v případě, že budou rozhodovat hlavně provozní náklady. Nejostřejší TDI opravdu neumí jezdit v průměru za 6,7 litru, jak říká výrobce, nestůjte mu ale permanentně na krku a odvděčí se vám osmi až deseti litry na sto, podle toho, jak moc budete pospíchat. Jestli hodně, ani sprint na letiště s partou meškajících businessmanů vám v nádrži tragický vír neudělá, pojedete zhruba za patnáct až sedmnáct litrů. To jsou situace, kdy TSI hraje už zcela jinou ligu.

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 26 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 36Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 27 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 43Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 28 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 53

To nejúspornější, co benzínový Multivan se čtyřkolkou a automatem dokáže, je dostat se pod sedm litrů při ustálené devadesátce a díky dobře odstupňovaným převodům, kdy při stotřicítce motor na sedmičku točí dva tisíce dvě stě otáček, umí na dálnicích bez převýšení jezdit za devět až deset litrů naturalu. To jsou na vůz této koncepce a váhy vynikající čísla, město a vyšší rychlosti však předkládají méně vítané účtenky.

V průměru počítejte raději s dvanácti a ve městě nezřídka i šestnácti litry benzínu na každých 100 kilometrů, a pokud začnete opravdu pospíchat a vyzkoušíte, jak stabilní umí být Multivan v rychlostech kolem 180 km/h, palubní počítač začne hlásit spotřebu od šestadvaceti do osmadvaceti litrů. Pořád to asi není katastrofa, srovnatelně velká a těžká auta nepojedou o moc úsporněji, je ale fakt, že dynamicky srovnatelná naftová verze jezdí za méně.

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 29 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 45Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 30 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 47Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 31 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 54

Dodávkovitý charakter maskuje úspěšně

Očekávat od velké a vysoké dodávky (byť prošla rozsáhlou kultivací) jízdní vlastnosti a ovladatelnost skutečné limuzíny, by byl pochopitelně čirý nesmysl, v intencích své třídy se však Multivan pohybuje s jistou grácií, kterou mu nemůžete upřít.

Pořád cítíte, že se musíte trochu prát s vysokým těžištěm a vší tou hmotou, ale v zatáčkách tohle auto překvapivě není zcela bezzubé a to ani v těch více utažených, kde s přenosem výkonu na silnici pomáhá Haldex. Když už cuknete pravou nohou, je to spíše kvůli tomu, že začnete vypadávat ze sedačky, než že byste zaznamenali ztrátu stability, a i když vám takové zacházení připadá nepatřičné, je příjemné vědět, že tento vůz nemá tendence stavět se při větším bočním zatížení na dvě kola.

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 32 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 19Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 33 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 18Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 34 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 12

Přesto se budete v Multivanu cítit mnohem lépe na dálnicích, kde působí, jako že je právě ve svém živlu. Neměl jsem možnost zkusit, co s karoserií a podvozkem udělají prudké poryvy bočního větru, tak špatné počasí mě nikde nezastihlo, při přímé jízdě však tento vůz nemá s dodávkou opravdu mnoho společného, pokud tedy opomenu zvýšenou a nepřirozenou pozici za volantem. I ve sto padesáti jede tiše, klidně, necloumá s sebou a nevyžaduje žádné zvláštní korekce. Převod řízení je přitom docela rychlý, kompenzuje to však hydraulický posilovač s přirozeným a lehce zvýšeným odporem, aby se auto ani v nejvyšších rychlostech nechovalo nervózně.

Co naopak lehce kousavě působí, je odpružení podvozku. Multivan se po většinu času projevuje lehounce houpavě a komfortně, aby pak při větším propružení ztuhl, což je kvůli stabilitě a kontrole pohybů velké karoserie v pořádku, přechod mezi těmito dvěma stavy ale není zcela plynulý a pověstné zrcadlo z říše klišé tomuto nastavují především ostré nerovnosti. Neřekl bych, že kola v závěsech v takových situacích skutečně mlátí, ale přenos rázů, hluku a vibrací do kabiny je jednoduše natolik citelný, že je nelze ignorovat, a pokud velké VW někde projevuje svůj dodávkovitý charakter, pak je to vzdáleně právě tady.

Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 35 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 17Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 36 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 16Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony? - 37 - VW Multivan 20 TSI 4Motion 2016 test 24

Diskuze 42 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše