Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 1 F20 Hartge: až 218 koní z naftového dvoulitru
9.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Další ze známých německých úpravců BMW se pustil do nové generace jedničky. Pohrál si sice hlavně s diesely, ale moc se s nimi nemazlil.
Nové BMW řady 1 je „věcí veřejnou” již od loňského roku, a tak se i tradiční úpravci vozů této značky začali ozývat se svými nápady již před nějakým časem. Tovární doplňky z řady Performance na tomto místě můžeme vynechat, úpravy či spíše jejich avízo od Kellenerse nebo Schnitzerovy modifikace už ale určitě má smysl zmínit. Nyní se k těmto dvěma známým jménům přidalo třetí - Herbert Hartge.
Právě jeho firma včera vyrukovala s nabídkou tuningu pro stále nejmenší BMW a i když nejde zrovna o záplavu doplňků, pozornost si zaslouží. Začneme-li u vzhledu, zde se zatím lidé od Hartgeho moc nepředvedli, když nabízí jen nová 19" kola Ultima ve dvou barevných provedeních (sada přijde na 2 990 Eur, tedy na nějakých 90 tisíc korun) a pár cetek do interiéru, které si můžete projít na webu firmy. Po technické stránce ale už pár zajímavých záležitostí najdeme.
Jednak si můžete v Beckingenu objednat přitvrzený podvozek snížený o 30 mm a to pro všechny dnes prodávané motorizace. Přijde vás na 291,5 Eur, tedy asi na 7 400 Kč a vozu dodá i o něco slušivější vzhled. Nejzajímavější ale budou zřejmě dostupné úpravy motorů.
Zatím jsou k dispozici jen pro naftové varianty 116d, 118d a 120d, pro benzinové motory zatím nikoli. Předpokládáme ale, že i zde bude co ladit, neboť všechny motory jsou přeplňované a tudíž se z nich dá vydolovat citelně více výkonu s relativně malými náklady. Možná Hartge čeká na příchod dvoulitrové verze 125i, která bude skýtat jistě mnoho potenciálu, ale o tom teď nespekulujme.
Dnes si můžete na západě Německa pořídit úpravu buď pro 116d, která místo sériových 85 kW (116 koní) dostane až 104 kW (142 koní) pramenících z točivého momentu nejvýše 310 Nm. Druhou možností je posílení 118d, jenž v základu disponuje nejvýše 105 kW (143 koní) a od Hartgeho si může odvézt až 128 kW (174 koní) a 380 Nm. Maximum výkonu je obou případech posazeno do 3 950 ot./min, maximum točivého momentu pak do 1 900 ot./min. Třetí variantou je vyladění verze 120d a na tu se podíváme o něco blíže.
BMW 120d F20 má standardně k dispozici solidní porci 135 kW (184 koní) ve 4 000 ot./min, o kterou se spolu s otáčkami stará točivý moment nejvýše 380 Nm v rozmezí 1 750 - 2 750 ot./min. Hartge posouvá tyto již tak dost vysoké hodnoty ještě o slušný kus výše, když po jeho úpravě motor nabízí až 160 kW (218 koní) při 4 000 ot./min a točivý moment maximálně 450 Nm v 1 800 ot./min.
V tomto případě je k dispozici i graf průběhu výkonu (viz níže) a také alespoň část údajů o dynamice - maximální rychlost se zvýší z 228 na 235 km/h, zrychlení ve velmi zvláštním intervalu 80 až 180 km/h (jakoby Hartge nechtěl, aby jeho údaje byly srovnávány s jinými...) z 21,35 sekundy na 14,18 sekundy. A to už je pořádné zlepšení.
Pokud byste po posíleném stádu právě od dvojitého H zatoužili, připravte si 1 660 Eur (cca 42 tisíc Kč) na první dvě úpravy a 1 995 Eur (cca 50 tisíc Kč) na tu třetí. Jestli vám za to softwarová modifikace od renomovaného tunera stojí, to už zvažte sami.

Upravené BMW 1 F20 od Hartgeho na zatím jediném uvolněném obrázku
Graf výkonu motoru BMW 120d F20 před a po úpravě firmy Hartge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 2 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch