Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW nikdy neudělalo 1 M hatchback. Tak si ho tento člověk postavil sám
27.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BMW 1 M se vyrábělo jen jako kupé. Do hávu praktičtější karoserie ho musel odít až jeden z majitelů hatchbacku.
Mnichovská automobilka před pár dny představila nové BMW M2 Coupe, nástupce modelu 1 M. Ten byl k mání rovněž pouze jako kupé, což některé příznivce značky jistě zklamalo. Tehdy byla v případě hatchbacku vrcholem verze 130i, na jednu stranu skvělý vůz, ale M to zkrátka nebylo. Náladu si pak nelze ani o generaci později tak úplně spravit modelem M135i, ani ten však není plnohodnotným produktem divize M, jde spíše o jakousi moderní variaci na původní 130i. Pokud jste zkrátka chtěli mít v hatchbacku poladěný třílitrový motor N54, rozšířený podvozek, samosvor, lepší brzdy a další „dobrůtky” od modro-bílo-červených, měli jste smůlu.
Proč zde ale o tom hovoříme? Důvod je prostý a najdeme jej ve východní Jakartě, kde si nadšenec říkající si Posma nechal postavit přesně to, co mu BMW nenabídlo 1 M s karoserií hatchback. Pod kapotu nejprve nechal instalovat motor N54, což ale nebylo až tak složité. Kromě zmiňovaného jej totiž užívaly i modely Z4 sDrive35is nebo 740i. Pouze implementací jiného agregátu však transformace neskončila, neboť standardní přeplňování nahradilo to od RB Turbo. Mimo to dorazil i čelní mezichladič Extreme Turbo System, výfuk Eisenmann Race, sání AFE či svody AR Design. Vše pak ještě poladila firma Cobb.
Jaký je výsledek veškerého snažení, to bohužel zdroje nezmiňují. Dá se však předpokládat, že výkon bude dozajista vyšší než u továrního kupé. A nejspíše výrazně přesáhne i 370 koní, které do vínku dostalo nové BMW M2. Stovku by tak upravený hatchback mohl pokořit za nějaké čtyři sekundy, přičemž zahanbení se dozajista nedočká ani v zatáčkách. Z 1 M totiž dostal i blatníky, ve kterých se skrývá rozšířený podvozek nasteroidovaného kupé. A ani ten nezůstal úplně „na svém” - tovární odpružení časem nahradilo KW Suspension 2, se kterým dorazila také litá 19palcová kola Advan Racing s pneumatikami Toyo T1 Sport o rozměru 255 vpředu a 285 vzadu. A o deceleraci se starají přední i zadní brzdy od AP Racing.
Vyjma výše zmíněného má hatchback z Jávy ve výbavě také agresivní tovární čelní masku, nárazníky, boční prahy. Vše halí zářivě žlutý lak Atacama Yellow, který ovšem nenajdeme na spoileru od divize BMW Performance. Ta zároveň dodala i přední sedadla, sportovní volant nebo hlavici řadicí páky. Nechybí ovšem ani manuál se zkrácenými převody či zpětně instalovaný systém iDrive.
Posma, mimo jiné majitel tuningového obchodu, ke své kreaci dodává: „Původně jsem chtěl tento model přestavět na závodní speciál, ale kvůli regulacím, které zakazují použití tohoto motoru, jsem se rozhodl, že půjde o moje každodenní přibližovadlo.“ Na jaké finance přestavba vyšla, to již nevíme, po stránce časové se ji ale podařilo zvládnout za šest měsíců.








Takřka autentické BMW 1M hatchback existuje v jediném provedení, které kupodivu vzniklo až na daleké Jávě
Zdroj: BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 10 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
