Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW Z4 s motorem 50d a 430 koňmi je asi nejrychlejší diesel světa
17.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
AC Schnitzer nacpal do Z4 motor z BMW 550d a stvořil ACZ4 5.0d s maximální rychlostí přes 300 km/h.
Dieselový motor v kabrioletu je trochu zvláštní nápad, protože vás nedělí okna a střecha od mnohdy dost nepříjemného zvuku a výfukových plynů nevábného odéru. Přesto se však Němcům takové stroje daří prodávat, ať se podíváme na BMW nebo Audi. Co si ale z Mnichova nepořídíte, je roadster Z4 s naftovým motorem. Můžete tu mít čtyřválec nebo šestiválec, ale jen spalující benzín, nikoliv naftu.
Slušně silný vznětový řadový šestiválec ale je pod kapotou BMW X5 M50d - a všech ostatních derivátů M Performance, například i M550d, která vyhrála naši desítku litrově nejsilnějších dieselů. Tunera AC Schnitzer napadlo zkombinovat Z4 s tímto dieselovým šestiválcem. Ve standardu díky třem turbodmychadlům dává 381 koní a 740 Nm.
Už tato čísla by znamenala slušný náskok na nejsilnější sériovou Z4, která z třílitrového benzínového šestiválce doluje 340 koní a 450 Nm standardně, 500 Nm při overboostu. AC Schnitzer si však s oním dieselem ještě pohrál a výsledek je působivý - motor dává 430 koní a 840 Nm, které jsou k dispozici mezi 2 000 a 2 400 otáčkami. To znamená 143,7 koně na litr; objem zůstal na třech litrech, označení ACZ4 5.0d má tedy vypovídací hodnotu úplně stejně žádnou, jako většiny číselných označení motorizací BMW jako takového.
Úpravy se ale v tomto případě neomezily jen na motor, také došlo ke slušnému a dost jednoduchému snížení hmotnosti. Sice s tím přijdete o nebe nad hlavou, ale to nemusí být s dieselem pod kapotou zas taková ztráta, jak stojí i výše. A úspora hmotnosti není zanedbatelná - nahrazením skládací plechové střechy karbonovým hardtopem a několika dalšími úpravami, jako např. lehkými kovanými koly či odlehčeným výfukovým systémem, se podařilo dostat hmotnost na 1 469 kg, o 131 níž než v sérii. A dost z této hmotnosti očividně zmizelo v horní části auta a také jí slušná část byla neodpružená.
Výsledky na poli rychlosti se pochopitelně dostavily. Na stovce je toto diesel-kupé za 4,5 vteřiny, ale to tu není ten nejdůležitější údaj. Sériové deriváty M performance, jako např. M550d, zvládají 250 km/h, protože se oficiálně nedá posunout jejich omezovač rychlosti. ACZ4 5.0d však údajně jezdí víc než 300 km/h, což by ji mělo činit nejrychlejším silničním dieselem na světě - anebo velmi blízko tomuto titulu.
Pokud je nám známo, dosud tento titul držel stroj s názvem ACS3 3.5d, tedy šestiválcové dieselové BMW řady 3 se čtyřmi dveřmi, upravené také AC Schnitzerem. Onen rekord měl hodnotu 288,7 km/h a byl skutečně naměřen na Nardu před pár lety. Objevilo se také britské kupé Trident Iceni, které s 6,6litrovým dieselovým osmiválcem o 400 koních a 952 Nm prý zvládalo 306 km/h, ale nevíme, nakolik byl prokázán - či nakolik se vůbec Trident Iceni vyrábí, nezaznamenali jsme jediné video s pojízdným exemplářem.
Maximálka ACZ4 5.0d tedy také není ani přesná, ani prokázaná - ale doufejme, že se tak brzy stane, abychom měli jasno. Kde je ACZ4 5.0d skutečně nejrychlejším dieselem, je okruh Sachsenring, který zvládla za 1:37,22. Změřit tam maximálku ale nebylo možné, jinak bychom ji ostatně už znali. V co nyní můžeme doufat, je přinejmenším ten správný kousek Autobahnu bez provozu, ne-li uzavřený polygon, a setkání ACZ4 5.0d s Tridentem Iceni.
AC Schnitzer aktuálně říká, že tento vůz vyvinul jako jednorázovou záležitost, pokud byste ale stáli o podobný, stvoří vám jej za cenu okolo 114 tisíc Eur, tedy asi 3,1 milionu Kč. Nejrychlejší benzinové auto světa by vás dozajista vyšlo dráž...



















Diesel v Z4 může působit nepatřičně, ale pokud to bude nejrychlejší silniční diesel na světě...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 5 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 2 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 3 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 5 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 6 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva