Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Hartge stvořil supersilný naftový kompakt, jeho BMW 125d má až 258 koní
13.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Už sériové BMW 125d v paketu M by si mohlo říkat M125d. A o tomto díle to platí dvojnásob - s 258 koňmi ho pohání nejsilnější naftový čtyřválec vůbec.
Nejsme zrovna nezlomní obdivovatelé naftových motorů, ale když na to přijde, umíme ocenit dobře odvedenou práci i v jejich případě. Nové BMW 125d F20 jsme označili za vrchol mezi kompakty a to mimo jiné i proto, že jeho motor je nesmírně efektivní. Nabízí až 218 koní výkonu a přitom dokáže jezdit i za méně než tři litry nafty. Není to sice zrovna nejsportovnější volba, tou je jednoznačně ostřejší M135i, jako celek ale vůz dokáže spojením každodenní použitelnosti a sportovního espritu zaujmout ještě více než třeba model M550d.
M125d si přesto neříká, asi i proto, že jeho motor neprošel žádnou zásadní úpravou a do jedničky se montuje ve standardním provedení. Navíc vzhledem k existenci M135i nelze očekávat, že by někdy BMW s takovým modelem přišlo. Pokud byste si ale chtěli něco takového stvořit sami (řekněme M140d, ať netroškaříme...), můžete si k empaketové 125d přidat i úpravu Herberta Hartgeho, který její výkon posunul do sfér, po kterých donedávna slintal i lecjaký dieselový třílitr.
Dalo se konec konců očekávat, že Hartge s něčím takovým přijde, však na 218 koní vyšponoval už výkon modelu 120d. 125d pak poslal ještě dále, než bychom čekali - však už se svými 218 koňmi je už z továrny „vyhoněný” až běda. V Beckingenu se toho ale nebáli a výstup této jednotky posunuli až na plných 258 koní. To je pro orientaci jen o 7 koní méně, než kolik nabízela dnes už takřka legendární 130i.
Níže si můžete prohlédnout upravenou křivku výkonu a točivého momentu, který mimochodem nově vrcholí hodnotou 530 Nm v 1 600 otáčkách. U čtyřválce šílené. Výkon 258 koní je pak k dispozici v 4 400 ot./min stejně jako u sériovky. Dynamické parametry Hartge konstatuje se svérázem sobě už zcela vlastními - zrychlení z 80 na 180 km/h se zlepší o více než 4 sekundy na 13,15 s. I to přiložená tabulka zmiňuje, stejně jako nezměněnou maximální rychlost 240 km/h (zde už budou jedničce na více chybět převody).
Pokud byste o tuto malou dieselovou raketku měli zájem, připravte si na úpravu 2 017,05 Eur (to je panečku cena, v českých něco kolem 50 tisíc Kč), instalovat by vám ji měli za podobnou cifru i u českého zastoupení známého německého úpravce v Inveltu.



Designové cetky od Hargeho můžete mít i ke 125d, novinkou je ale hlavně úprava jejího motoru. Ta skýtá hodně zajímavé parametry
Sériová 125d v našem testu snad vypadala i lépe, za 40 koní navíc by se ale jistě nezlobila...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejnovější články
VW dostal dotaci skoro tři čtvrtě miliardy na to, aby rozjel výrobu dalšího elektromobilu, tolik k fungování tržního prostředí v EU
před 3 hodinamiNejlevnější Porsche Macan na prodej v Evropě nestojí víc než tříválcová Škoda Scala. A není to zdaleka „holátko”
před 4 hodinamiRegulace EU vrací brzdy aut zpátky v čase o víc než 50 let, její tlaky stále víc popírají evoluci
včeraKia na Slovensku uspořádala pohřeb miláčka Čechů, který obstarává přes polovinu jejích prodejů, náhradu nemá
včeraNový sporťák autora Sennovy neporazitelné F1 chce být ideálem pro pravé řidiče, připomíná Ayrtonův stroj
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.25. 09:48 - jerry
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.25. 08:50 - Eda
- Chlubítko univerzální 08.25. 08:26 - jerry
- whitelist & blacklist 08.25. 08:01 - jerry
- Onboard videa 08.24. 20:42 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.24. 16:28 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 08.24. 14:40 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.23. 20:12 - Stepan