Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity

Naftové BMW 125d toho umí mnohem více, než jen rozdávat radost u čerpací stanice. Ale když na to přijde, úsměv na tváři vám vykouzlí i tam.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity

9.7.2012 | Autoforum.cz | 7 příspěvků

Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Naftové BMW 125d toho umí mnohem více, než jen rozdávat radost u čerpací stanice. Ale když na to přijde, úsměv na tváři vám vykouzlí i tam.

Druhá generace jedničkového BMW se světu představila již loni a ještě před jejím uvedením na trh jsme zvládli otestovat obě její tehdy vrcholné verze 118i a 120d. Docela dlouho jsme tedy neměli důvod podívat se stále nejmenšímu bavoráku znovu na zoubek, ten se objevil až letos na jaře. To do nabídky přibyly nové vrcholy - 125i, 125d a sportovní paket M.

Na obě tyto verze jste se nás docela často ptali, a protože vaše přání jsou tím, co nás žene vpřed, neprováhali jsme příležitost otestovat verzi 125d vybavenou rovnou i paketem M. Nehoříme sice zrovna nadšením pro naftové motory, ale už loňská zkušenost ukázala, že dieselová jednička může tu benzinovou klidně i předčít. Jestli je tomu tak také v tomto případě, to vám zatím nepovíme, s jistotou ale víme jedno - 125d je hodně povedené auto.

Za většinu toho, v čem je lepší oproti loni testované 120d, vděčí patrně sportovnímu paketu (od podvozku přes příjemnější interiér až po atraktivnější vzhled), ale i její motor dokáže předvádět výjimečné představení. Proti předchozímu 23d se zlepšil ve všech směrech - je tišší, pocitově měkčí, šíře použitelných otáček přesahuje čtyři tisíce a jeho charakter včetně prodlev turba rozhodně neurazí. Především je ale pozoruhodně efektivní.

Něco takového od naftového motoru přirozeně očekáváte, ale není efektivita jako efektivita, 125d dotahuje význam tohoto termínu do dosud nepoznaných mezí. Jde přitom v prvé řadě o motor, který nabízí nejvyšší litrový výkon mezi čtyřválcovými turbodiesely. Jeho 218 koní je poctivých a vozu vážícímu slušných 1 390 kilogramů dokáže dodat dynamiku, která předčí lecjaký kompaktní hot hatch, třeba takový Golf GTI, což jistě není slabá karta. I na dálnici snadno smázne většinu těžších aut střední či vyšší střední třídy vybavených i motory s výkony okolo 250 koní. Vedle toho, co všechno BMW dokáže, to není žádná palba, nad dynamickým projevem vozu ale ohrne nos málokdo.

Samotná dynamika je jistě fajn, ale tu může nabídnout kde co. Výjimečnost 125d spočívá v tom, s jakou spotřebou ji dosahuje. Pokud ji budete týrat, řekne si klidně o více než 15 litrů nafty na sto kilometrů, ale k tomu prostě nebyla stvořena, ani motoricky, ani jinak. Pokud jen lehce slevíte z představy o tom, že jste právě osedlali dieselovou 130i, pojedete pořád sakra rychle a budete mít co dělat, abyste se se spotřebou vůbec dostali na dvouciferné hodnoty. Velmi rychlý dálniční provoz s pravidelnými ataky mety 240 km/h zvládá auto kolem 9,5 litru, při velmi rychlé kombinaci, při které dáte všanc řidičské oprávnění po prvním kilometru jízdy, bez problémů zvládnete do 8. Pokud prostě pojedete podle pravidel, uvidíte nejčastěji číslo kolem 4,5. To jsou všechno velmi nízké cifry, přibližně poloviční ve srovnání se stejně rychlou jízdou s nedávnou testovanou 328i F30. Ale to není všechno.

U takhle úsporných aut prostě nemůžeme odolat pokušení vytáhnout je i na obvyklý, bezmála čtyřicetikilometrový economy run. Očekávaní při výše zmíněných hodnotách nebyla nízká, 125d ale přesto dokázala překvapit apetitem jen 2,6 litru nafty na 100 km jízdy při průměrné rychlosti 62,5 km/h. Ano, je to laboratorní, v praxi dlouhodobě neudržitelné číslo, je ale stejně relevantní jako u všech ostatních takto testovaných aut. Na dosavadního přeborníka, Hyundai i30 1,6 CRDI, ztratila 125d jen 0,3 litru na 100 km a to jde o mnohem výkonnější vůz s objemnějším motorem.

Na trhu byste asi marně hledali jiné auto, které dokáže spojovat dynamiku téměř 220koňové pohonné jednotky se schopností jezdit za méně než tři litry paliva. Efektivita motoru od nejpomalejší až po velmi rychlou jízdu je až neuvěřitelná a přitom je spojena se snesitelným zvukovým projevem, příjemným charakterem a na vznětový agregát neobyčejně širokým spektrem použitelných otáček. Ať už si dieselových motorech nebo úsporném ježdění myslíte cokoli, za tohle prostě musíte lidem z BMW zatleskat - funguje to.

Je to při dnešních cenách benzinu a nafty významná přednost, vtipné ale je, že u této verze nové jedničky je jen jednou z mnoha. Na testovaném autě se toho mnichovským povedlo mnohem více a určitě vám o tom všem povíme. Kdy? Již brzy v našem obvyklém testu, na Autoforum.cz


Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 1 - Test BMW 125d preview 07Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 2 - Test BMW 125d preview 08Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 3 - Test BMW 125d preview 09
BMW 125d dokáže jezdit i skoro na vzduch...

Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 4 - Test BMW 125d preview 01Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 5 - Test BMW 125d preview 02Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 6 - Test BMW 125d preview 03Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 7 - Test BMW 125d preview 04Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 8 - Test BMW 125d preview 05Právě testujeme BMW 125d, rozdává lekce z efektivity - 9 - Test BMW 125d preview 06
...a v M paketu konečně vypadá i k světu, jakkoli fotogenické pořád není

Autoforum.cz

Diskuze 7 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.