Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 nejbezpečnějších aut roku 2014: Škoda Fabia kraluje mezi mini
8.1.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Euro NCAP vyhlásil vozy, které si loni vedly nejlépe v jeho testech. I nyní ale bere v potaz výbavu, jež pasivní bezpečnost přímo neovlivňuje.
Počátky nového roku jsou vždy spojeny s bilancí toho minulého. Výjimku v tomto směru netvoří ani bruselská organizace Euro NCAP, která nám aktuálně představuje nejbezpečnější auta loňska. Mezi nimi nechybí ani nová Škoda Fabia, která jako jediná v kategorii malých aut získala pět hvězd. To je pro českou automobilku jistě úspěch, ke kterému ovšem vozu za daných pravidel dopomohla hlavně přítomnost autonomního brzdění.
V kategorii bezpečnostních systémů mladoboleslavský hatchback získal 69 procent, což je opravdu to nejlepší hodnocení za loňský rok. Pokud se ovšem zadíváme na ostatní oblasti, pak má Fabia hned několik přemožitelů, mezi nimiž vyniká především Ford Tourneo Courier. Ten totiž porazil Škodu v ochraně dospělých, dětí i chodců, když získal 84, 84 a 74 %, zatímco Fabia „jen“ 81, 81 a 69 %.
Historie nás však již naučila, že mnohdy nezáleží na způsobu, jakým se k vítězství dostanete, jen na triumfu samotném. A jelikož Euro NCAP má aktuálně nastavená měřítka tak, že bez přítomnosti autonomních brzd nebo monitoringu jízdy ve zvoleném pruhu nemáte šanci získat ono marketingově populární pětihvězdičkové ohodnocení, zamířil titul do Mladé Boleslavi.
Nebereme přitom kritiku organizace, která v tiskovém prohlášení poukazuje na fakt, že výrobci mají stále problém vybavit na cenu zaměřená auta touto technikou. Jednak to není jeho starost a pak je opravdu jen na každém zákazníkovi, aby uvážil, zda si raději připlatí třeba za automatickou klimatizaci nebo za jedenáctý airbag. Tlak organizace na zvyšování základní výbavy tohoto typu můžeme na jednu stranu vnímat jako chvályhodný, na tu druhou ale jen zvyšuje ceny aut a bere zákazníkům možnost volby - dát přednost komfortu před pasivní bezpečností je relevantní volba každého svobodného člověka.
Obdobné výtky však Euro NCAP nemá pouze k segmentu malých vozů, ale rovněž k malým MPV. Zde loni dominoval Volkswagen Golf Sportsvan, jehož vítězství ale již nemůžeme zpochybnit ani v jedné kategorii. Právem si tak zaslouží svůj primát, však kupříkladu Citroën Berlingo, Dacia Logan MCV, Nissan e-NV200 Evalia a Peugeot Partner dosáhly pouze na tři.
Bez debat je pak rovněž triumf Land Roveru Discovery Sport, což jsme naznačovali již v době, kdy byly výsledky publikovány. Je ovšem zřejmé, že i zde vozu hodně pomohly samočinné brzdy a monitoring jízdních pruhů. Takový Mercedes-Benz GLA si totiž britského rivala podal v kategoriích ochrany dospělých i dětí a jen lehce prohrál při ochraně chodců.
Třícípá hvězda si však tuto „porážku“ může vynahradit v segmentu velkých rodinných vozů, kde třída C porazila Ford Mondeo, Subaru Outback a Volkswagen Passat. Podařilo se jí to přitom hlavně díky ochraně dospělých, dětí a chodců, neboť v rámci elektronických berliček dosáhla po modrém oválu druhého nejhoršího výsledku.
Přesunout se můžeme do segmentu malých rodinných vozů, který opanoval Nissan Qashqai. Ten neporazil pouze svého sourozence, model Pulsar, ale rovněž německé prémiové duo Audi A3 Sportback e-tron a BMW 2 Active Tourer. Nápomocna mu přitom byla kategorie berliček, zároveň však nenašel přemožitele ani při ochraně dospělých.
Tím seznam nejbezpečnějších aut roku 2014 končí, speciální zmínku věnuje Euro NCAP ještě Lexusu NX, který byl nejlepší v segmentu hybridů a elektromobilů. Za sebou přitom nechal Teslu Model S, která by podle šéfa automobilky Elona Muska měla být pomalu nejbezpečnějším autem pod sluncem. Přitom prohrála při ochraně dětí a chodců.
Nejbezpečnější auta roku 2014 dle Euro NCAP
Velké rodinné automobily: Mercedes-Benz třídy C
Malé rodinné automobily: Nissan Qashqai
Malá MPV: Volkswagen Golf Sportsvan
Malé off-roady a 4x4: Land Rover Discovery Sport
Malé vozy: Škoda Fabia
Záběry s následky crash testů Euro NCAP vítězných vozů


Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před hodinou
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 3 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 4 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 6 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
