Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Anketa ADAC Žlutý anděl 2014 byla zmanipulovaná, vyhrál ji VW Golf
20.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý autoklub zásadním způsobem pozměnil počet respondentů. Výsledky ankety se však prý nemění ani po přepočtu na reálné hlasy.
Výsledků automobilových anket jsme vám v uplynulých letech předestřeli již bezpočet. V některých případech byly jejich výsledky sporné, v jiných pak zjevně absurdní. Zcela na scestí nám přijde být zejména volba motoru roku, kterou v posledních letech vyhrávají jen ty pohonné jednotky, jež nabídnou nízký objem, ještě menší počet válců a co nejnižší papírovou spotřebu. Jaká je však skutečnost, to jsme vám již demonstrovali v mnoha testech od Fiatu 0,9 TwinAir až po Renault Clio 0,9 TCe - v těch se motory těchto koncepcí ukázaly být funkčně velmi problematické, aniž by nabízely jakkoli nižší spotřebu. Že automobilky tvrdí opak, nás nepřekvapí, nemělo by ale právě podobné ankety odrážet realitu a nikoli zbožná přání výrobců?
Na samotnou volbu motoru roku se ale dnes zaměřit nechceme, jen jsme si na ní vysvětlili, že o manipulace není v automobilovém světě nouze. A nemusí jít nutně o následek nějakého korupčního jednání výrobců, může se jednat i touhu volitelů nevybočovat příliš z řady a podporovat trendy považované obecně za přínosné, třebaže takovými vůbec nejsou. Někdy je velmi složité rozklíčovat, co přesně za preferencí toho či onoho zjevně neoptimálního řešení stálo, ještě nikdy ale nebyl zásah do výsledků ankety tak okatý, jako to nyní předvedl německý autoklub ADAC v rámci tzv. Žlutého anděla (Gelber Engel) a ankety o nejoblíbenější německé auto. Ještě minulý čtvrtek totiž šéf komunikačního oddělení Michael Ramstetter oznamoval, že volby nejoblíbenějšího německého auta se zúčastnily statisíce čtenářů a mezi nejlepší de dostaly jen vozy s desítkami tisíc hlasů. Realita však byla výrazně jiná.
Nevíme, co přesně vedlo k odhalení skutečnosti, pravděpodobně únik interních informací. ADAC nejprve původně oznámené výsledky, podle nichž měl zvítězit Volkswagen Golf s hlasem 34 299 čtenářů, hájil, později ale přiznal pravdu. Ve skutečnosti bylo hlasů jen 3 409, tedy méně než desetina. ADAC tvrdí, že samotné pořadí to neovlivnilo a za vítěze máme i nadále považovat Golf, který beztak získal nejvíce hlasů. Je ale otázkou, jestli ADAC lze za daných okolností vůbec ještě něco věřit.
Záhy se totiž ukázalo, že ADAC - organizace, která ráda upozorňuje na chyby jiných - s výsledky nemanipuloval poprvé. Už o rok dříve hlásal, že se stejné ankety zúčastnilo 290 000 respondentů, ve skutečnosti jich ale bylo jen 76 000, tedy zhruba čtvrtina tehdy zmiňovaného čísla. Mimochodem, vítězem se stal Mercedes třídy A, znovu s desítkami tisíc hlasů.
Autoklub manipulace již přiznal a celá aféra již stála hlavu Michaela Ramstettera, nevysvětili ale, jak je vůbec možné, že se výsledky od reality takto lišily. Můžeme se paranoidně domnívat, že jde o následek manipulace automobilek, s otevřeným hledím lze ale vyvodit i jiný závěr - ADAC má skoro 19 milionů členů a nezájem o anketu definovaný účastí jen pár desítek tisíc z nich by mu nedělal dobré jméno. A tak zkrátka výsledky „přifoukl”, ale pořadí nezměnil, i to je možné. Ostatně vítězství Golfu bychom se s ohledem na jeho aktuální prodeje a německý původ nedivili.
Nyní si můžeme říci jasně jediné: daná manipulace výrazně poškodila kredibilitu autoklubu, které měla vyšší čísla dost možná pomoci. Ramstetter je pryč, dá se ale předpokládat, že hlav bude asi padat více. Jasné vysvětlení celé záležitosti si totiž přeje hlavně Volkswagen, který by nyní mohl v očích řady lidí představovat onen korumpující element. Vyjma této značky se pak nechalo slyšet i BMW, že by velmi rádo znalo celou pravdu, zatímco Mercedes-Benz se raději rozhodl záležitost nekomentovat. To koneckonců již déle nemusíme dělat ani my, zmíněný sled událostí jen připomíná Churchillova slova - není radno věřit statistice, kterou jste si sami nezmanipulovali...















Anketa ADAC Žlutý anděl 2014 měla zlepšit renomé Volkswagenu Golf. Nakonec však poškodila i jeho pověst, samotný autoklub si pak může z ostudy ušít kabát
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf Fordu pořád nepochopil nic. Z elektrické pasti couvá jen na oko, nový elektromobil prý bude něco jako druhý Model T
před 3 hodinamiPadlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
před 5 hodinamiSvého času největší lidová atrakce Nürburgringu míří do zapomnění, po fiasku a tragické nehodě ji demolují
před 6 hodinamiNový Ford Mondeo se potichu vrátil na pozici bestselleru, s cenou od 440 tisíc Kč to ale nakonec není překvapení
před 8 hodinamiNové spalovací motory od Číňanů, Arabů a Francouzů bude nakupovat další značka, v tomto případě může jít o zlomový moment
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva