Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Asociace dopravců varuje před úplným kolapsem zásobování, vítr opět vane z Ruska přes Ukrajinu
8.9.2022 | Petr Prokopec
Konflikt na Ukrajině a jeho přímé i nepřímé následky mají na fungování Evropy dopady, v jejichž případě by většinu lidí ani nenapadlo, že by je mohly mít. Riziko, že doslova dojezdí kamiony obstarávající prakticky veškeré zásobování, je jedním z nich.
Není tajemstvím, že ruský plyn je pro Evropu extrémně důležitou surovinou. Své o tom vědí v Praze, v Berlíně, v Bruselu a pochopitelně i v Moskvě. Bylo tedy bláhové se domnívat, že Kreml dané situace nevyužije, pakliže se věci nebudou vyvíjet v souladu s optimistickými ruskými scénáři. Mnozí se nicméně nechali ukolébat tím, že plyn do Evropy dále proudil, třebaže v menším množství, které ceny vyhnalo nahoru. Ovšem prakticky všichni politici se bili do prsou s tím, že zásobníky pomalu přetékají a v dohledné době nám žádný problém nehrozí.
S návratem z dovolených si nicméně všichni uvědomili, že léto je pomalu u konce a topná sezóna za rohem. Právě na to víceméně Rusko čekalo, neboť oznámilo, že pokud neskončí sankce se zásobováním plynu nějak spojené, dojde k pozastavení jeho dodávek. V Evropě tak rázem vypukla panika, která ceny žene ještě výše, než kde byly dosud. A politici najednou nemluví ani tak o připravenosti, místo toho spíše zmiňují různé krizové scénáře, v nichž zmiňují, komu bude plyn odpojen v prvé řadě.
Jak se nicméně zdá, špatně nebude až ve chvíli, kdy plyn začne fyzicky docházet, problémy nastávají už teď. Jeden z vůbec největších německých producentů roztoku močoviny AdBlue totiž oznámil, že zastavil jeho výrobu. V důsledku toho se ovšem může stát, že se v zimě nebudeme pouze třást ve dvou svetrech, ale zároveň ještě budeme ohlodávat kořínky keřů a stromů. Bez AdBlue se totiž nepohnou dieselové tahače, které se téměř bezvýhradně starají o zásobování.
Před tímto vývojem nyní varuje německá spolková asociace dopravců BGL. Ta uvedla, že v Německu jezdí zhruba 800 tisíc kamionů, které denně spotřebují mezi 2,5 a 5 miliony litrů AdBlue, ročně pak jde o 1,2 miliardy litrů. Výrobě roztoku močoviny se nicméně věnuje jen malé množství firem, přičemž na společnost SKW Stickoffwerken Piesteritz, která výrobu zastavila, připadá zhruba 40procentní podíl na trhu. Její nyní stojí už dva týdny stojí a hned tak se nerozjede.
„Důvodem k zastavení výroby jsou nejen ceny plynu, ale také politická rozhodnutí s tím související, třeba daňová zátěž, což je německá specialita. Dosud se ceny plynu pohybovaly v létě mezi 5 a 10 Eury (cca 125 až 250 Kč), v zimě pak mezi 30 a 40 Eury (740 až 985 Kč). Momentálně však jde 200 až 300 Eur (4 920 až 7 370 Kč), a extrémní výkyvy jsou na denním pořádku,“ uvedl mluvčí SKW Christopher Profitlich.
Se stejnými problémy přitom bojují i další výrobci AdBlue, a to nejen z Německa, ale také z Holandska. Řada z nich proto také dočasně pozastavila výrobu či došlo na její omezení. To ovšem není dobrá zpráva jen pro dopravce, roztok močoviny totiž vyžadují k pohonu rovněž zemědělské stroje, stejně jako ty užívané na stavbách všeho druhu. Skutečně tedy hrozí, že dojde nejen k pozastavení zásobování, ale pomalu celé ekonomiky.
Asociace BGL proto již vyzvala vládu, aby okamžitě došlo k jednání, kterého se budou účastnit jak dopravci a politici, tak i zástupci SKW. „Nedostatek AdBlue bude mít dramatický dopad na zhruba 90 procent nákladní dopravy, stejně jako na autobusy, které na roztok močoviny také spoléhají. Dále narušeny mohou být veškeré dodavatelské řetězce a zásobování populace potravinami, zbožím a službami nebude možné dále zabezpečit,“ uvádí BGL.
Situace je tedy vážná, nikoli však beznadějná. Je třeba připomenout, že žádný ze zmíněných strojů nepotřebuje AdBlue pro svůj chod, motory jej nepotřebují. Močovina je pouze vstřikována do výfukového potrubí, kde se stará o neutralizaci emisí oxidů dusíku. Bohužel ji ale nelze v autě prostě nemít, moderní vozy vám nedovolí nastartovat, pokud vám močovina dojde a jinak omezí chod vozu, pokud místo AdBlue použijete jinou tekutinu.
Jen softwarová modifikace tedy dokáže umožnit těmto vozům jezdit dále i bez močoviny, které je dnes kritický nedostatek, stačí to politicky posvětit. Něco nám ale říká, že politici místo toho, aby řešili podstatu problému, budou spíše stropovat ceny plynu dodávaného výrobcům AdBlue - a nebo cokoli v tom duchu -, než aby přiznali, že nepříjemné situace někdy vyžadují nepříjemná řešení.



Kamiony jen v Německu spotřebovávají 1,2 miliardy litrů AdBlue ročně. Toho se teď vyrábí méně než kdy dříve, i to totiž vzniká především z ruského plynu. Pokud dojde, nevyjedou. Ilustrační foto: Scania
Bez roztoku močoviny AdBlue moderní dieselové nesmí vyjet. A samy se postarají o to, aby toto omezení nebylo obejito. Pokud AdBlue nebude a povinnost jej používat nebude zrušena, hrozí kolaps zásobování. Foto: Autoforum.cz/Audi
Zdroj: Focus
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
- Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
před 2 hodinami Čas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
před 3 hodinamiMercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
včeraLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včeraPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva