Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Asociace dopravců varuje před úplným kolapsem zásobování, vítr opět vane z Ruska přes Ukrajinu
8.9.2022 | Petr Prokopec
Konflikt na Ukrajině a jeho přímé i nepřímé následky mají na fungování Evropy dopady, v jejichž případě by většinu lidí ani nenapadlo, že by je mohly mít. Riziko, že doslova dojezdí kamiony obstarávající prakticky veškeré zásobování, je jedním z nich.
Není tajemstvím, že ruský plyn je pro Evropu extrémně důležitou surovinou. Své o tom vědí v Praze, v Berlíně, v Bruselu a pochopitelně i v Moskvě. Bylo tedy bláhové se domnívat, že Kreml dané situace nevyužije, pakliže se věci nebudou vyvíjet v souladu s optimistickými ruskými scénáři. Mnozí se nicméně nechali ukolébat tím, že plyn do Evropy dále proudil, třebaže v menším množství, které ceny vyhnalo nahoru. Ovšem prakticky všichni politici se bili do prsou s tím, že zásobníky pomalu přetékají a v dohledné době nám žádný problém nehrozí.
S návratem z dovolených si nicméně všichni uvědomili, že léto je pomalu u konce a topná sezóna za rohem. Právě na to víceméně Rusko čekalo, neboť oznámilo, že pokud neskončí sankce se zásobováním plynu nějak spojené, dojde k pozastavení jeho dodávek. V Evropě tak rázem vypukla panika, která ceny žene ještě výše, než kde byly dosud. A politici najednou nemluví ani tak o připravenosti, místo toho spíše zmiňují různé krizové scénáře, v nichž zmiňují, komu bude plyn odpojen v prvé řadě.
Jak se nicméně zdá, špatně nebude až ve chvíli, kdy plyn začne fyzicky docházet, problémy nastávají už teď. Jeden z vůbec největších německých producentů roztoku močoviny AdBlue totiž oznámil, že zastavil jeho výrobu. V důsledku toho se ovšem může stát, že se v zimě nebudeme pouze třást ve dvou svetrech, ale zároveň ještě budeme ohlodávat kořínky keřů a stromů. Bez AdBlue se totiž nepohnou dieselové tahače, které se téměř bezvýhradně starají o zásobování.
Před tímto vývojem nyní varuje německá spolková asociace dopravců BGL. Ta uvedla, že v Německu jezdí zhruba 800 tisíc kamionů, které denně spotřebují mezi 2,5 a 5 miliony litrů AdBlue, ročně pak jde o 1,2 miliardy litrů. Výrobě roztoku močoviny se nicméně věnuje jen malé množství firem, přičemž na společnost SKW Stickoffwerken Piesteritz, která výrobu zastavila, připadá zhruba 40procentní podíl na trhu. Její nyní stojí už dva týdny stojí a hned tak se nerozjede.
„Důvodem k zastavení výroby jsou nejen ceny plynu, ale také politická rozhodnutí s tím související, třeba daňová zátěž, což je německá specialita. Dosud se ceny plynu pohybovaly v létě mezi 5 a 10 Eury (cca 125 až 250 Kč), v zimě pak mezi 30 a 40 Eury (740 až 985 Kč). Momentálně však jde 200 až 300 Eur (4 920 až 7 370 Kč), a extrémní výkyvy jsou na denním pořádku,“ uvedl mluvčí SKW Christopher Profitlich.
Se stejnými problémy přitom bojují i další výrobci AdBlue, a to nejen z Německa, ale také z Holandska. Řada z nich proto také dočasně pozastavila výrobu či došlo na její omezení. To ovšem není dobrá zpráva jen pro dopravce, roztok močoviny totiž vyžadují k pohonu rovněž zemědělské stroje, stejně jako ty užívané na stavbách všeho druhu. Skutečně tedy hrozí, že dojde nejen k pozastavení zásobování, ale pomalu celé ekonomiky.
Asociace BGL proto již vyzvala vládu, aby okamžitě došlo k jednání, kterého se budou účastnit jak dopravci a politici, tak i zástupci SKW. „Nedostatek AdBlue bude mít dramatický dopad na zhruba 90 procent nákladní dopravy, stejně jako na autobusy, které na roztok močoviny také spoléhají. Dále narušeny mohou být veškeré dodavatelské řetězce a zásobování populace potravinami, zbožím a službami nebude možné dále zabezpečit,“ uvádí BGL.
Situace je tedy vážná, nikoli však beznadějná. Je třeba připomenout, že žádný ze zmíněných strojů nepotřebuje AdBlue pro svůj chod, motory jej nepotřebují. Močovina je pouze vstřikována do výfukového potrubí, kde se stará o neutralizaci emisí oxidů dusíku. Bohužel ji ale nelze v autě prostě nemít, moderní vozy vám nedovolí nastartovat, pokud vám močovina dojde a jinak omezí chod vozu, pokud místo AdBlue použijete jinou tekutinu.
Jen softwarová modifikace tedy dokáže umožnit těmto vozům jezdit dále i bez močoviny, které je dnes kritický nedostatek, stačí to politicky posvětit. Něco nám ale říká, že politici místo toho, aby řešili podstatu problému, budou spíše stropovat ceny plynu dodávaného výrobcům AdBlue - a nebo cokoli v tom duchu -, než aby přiznali, že nepříjemné situace někdy vyžadují nepříjemná řešení.



Kamiony jen v Německu spotřebovávají 1,2 miliardy litrů AdBlue ročně. Toho se teď vyrábí méně než kdy dříve, i to totiž vzniká především z ruského plynu. Pokud dojde, nevyjedou. Ilustrační foto: Scania
Bez roztoku močoviny AdBlue moderní dieselové nesmí vyjet. A samy se postarají o to, aby toto omezení nebylo obejito. Pokud AdBlue nebude a povinnost jej používat nebude zrušena, hrozí kolaps zásobování. Foto: Autoforum.cz/Audi
Zdroj: Focus
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025Porsche pro jediného člověka na světě postavilo závoďák z Le Mans homologovaný pro běžný provoz, dotyčnému je 88 let
9.6.2025