Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin je na prodej, mezi zájemci je prý i japonská Toyota
10.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je jen otázkou času, kdy se dnes „svobodný” Aston Martin vrátí pod křídla některého z velkých automobilových koncernů. Mohlo by se to stát už brzy.
Od roku 2007 je Aston samostatnou automobilkou. U tak malého výrobce (značka eviduje prodeje okolo 4 000 vozů ročně) je to v dnešní době něco hodně neobvyklého, ale je tomu tak - od tehdy strádajícího Fordu si firmu koupila skupina investorů v čele s Britem Davidem Richardsem z Prodrivu a americkým investičním bankéřem Johnem Sindersem. Ti byli ale především hlavními tvářemi celé akvizice, finančně se o ní postaraly spíše kuvajtské investiční firmy Investment Dar a Adeem Investment. A právě Investment Dar, který ve společnosti drží kontrolní balík 64 procent akcí, hledá pro Aston Martin nového kupce.
Informuje o tom agentura Bloomberg s tím, že i přes aktuální situaci na trhu nebylo těžké potenciální kupce najít. A nejsou to žádné malé šarže - má mezi nimi figurovat i japonská Toyota a indická Mahindra & Mahindra, kteří s Kuvajťany aktuálně diskutují o ceně. Bloomberg zmiňuje částku 800 milionů dolarů (necelých 16 miliard Kč) jako cifru, kterou Investment Dar za Aston požaduje. Pohledy na ní z jiných stran nejsou známy, Toyota si ale prý už v létě zadala vytvoření analýzy, která by adekvátnost této částky měla zhodnotit.
Je třeba říci, že vše se pohybuje v rovině spekulací, jakkoli Bloomberg není tím zdrojem, který by si své zprávy vymýšlel. Žádná ze zmiňovaných stran nechtěla věc komentovat, pouze Janette Green odpovědná za vnější komunikaci britské značky konstatovala, že Aston Martin není na prodej. Je ale otázkou, zda by kdokoli v naznačené fázi vyjednávání řekl něco jiného, zvláště když potenciální kupci věc nepopřeli, ale pouze se vyhnuli komentáři.
Bez ohledu na to, zda aktuální zvěsti jsou pravdou, nebo pouhou fabulací, je zřejmé, že Aston Martin nevydrží ve své současné pozici věčně. Těžko může být konkurenceschopný v momentě, kdy by musel pro pár tisíc svých vyrobených aut vyvíjet rozličná vlastní řešení. A nejde ani tak o samotné auto po technické stránce, to nemá ani v případě třeba Gallarda od Lamborghini, které je pod křídly Volkswagenu, nic společného s Polem či Passatem. Jenže věci jako palubní elektronika ale už podobná konkurence s obyčejnějšími značkami sdílet může - i jejich vývoj je velmi drahý, však třeba komplikované palubní systémy jako MMI nebo iDrive jistě nevyvinete přes noc v garáži. A pro spoustu zákazníků jsou při rozhodování o koupi důležité.
Nedá se přitom říci, že by se Aston flákal a čekal na spasení. Naopak, jen za poslední rok jsme od něj mohli vidět nový Vanquish, facelift modelu DB9, dlouho slibovaný V12 Vantage Roadster, přišly i imidžové specialitky jako V12 Zagato nebo libůstky typu personalizačního programu Q. To všechno se prodávalo nebo prodává slušně, přesto je třeba na pozadí vidět jistý limit - Aston Martin stále staví na staré platformě VH od Fordu a ačkoli říká, že ji postupně vyvíjí, na velké investice do techniky evidentně nemá dostatek prostředků
Jsme tedy přesvědčení, že AM nějaká velká ryba dříve nebo později spolkne a zrovna Toyota by se toho bát neměla. Ať na tom bude jakkoli, 800 milionů dolarů pro ní nebudou velké peníze a pokud chce být opravdu „plnohodnotným” konkurentem Volkswagenu, bude muset stavět i na jiných značkách než té své. Tak proč ne Aston Martin? Konec konců, spolupráce mezi Japonci a Brity už probíhá...
































































Jednou z posledních novinek Astonu je nový Vanquish, šmrnc mu rozhodně nechybí
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 5 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 2 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 4 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 5 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 6 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha