Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti

BMW dnes už žádné auto s motorem bez turba nenabízí, ale nabízelo a jaké. Právě jeden z nich vyzval na souboj novější soupeře s přeplňováním - na benzin i na naftu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti

29.4.2019 | Mirek Mazal

Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW dnes už žádné auto s motorem bez turba nenabízí, ale nabízelo a jaké. Právě jeden z nich vyzval na souboj novější soupeře s přeplňováním - na benzin i na naftu.

Nezapomenutelné BMW E60 v nejvýkonnější verzi M5 je často vyhledávaným modelem především kvůli stále vzácnějšímu motoru. Pod kapotou vládne obrovský, přirozeně plněný pětilitr S85 s deseti válci uspořádanými do písmene V. První sériový sedan s benzínovým V10 patřil zaslouženě mezi nejrychlejší ve své třídě.

Konec výroby M5 E60 byl přesto nevyhnutelný. Uplynulo téměř 10 let, co BMW zastavilo produkci mocného sedanu a nahradilo jej dnes už dvěma novějšími nástupci s dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Srovnání s nimi nemá smysl, jsou jasně rychlejší, ale jak si proti starší M5 stojí novější barováky ze skromnější vod? Přesně tímto tématem se zabýval kolega Mat Wilson z Carwow, který přivezl k porovnání současné modely M140i a 840d. Vznikl přímý souboj zážehové atmosféry proti přeplňovanému benzínu a stejně foukanému dieselu.

Starou školu zastoupil zmíněný agregát 5,0 V10 disponující výkonem 373 kW (507 koní) při 7 750 ot./min a 520 Nm po dosažení 6 100 ot./min. Sedmistupňová automatická převodovka s pohonem zadních kol je schopna zaručit akceleraci 1 905 kilogramů na stokilometrovou rychlost za 4,7 sekundy.

Novější zástupce M140i do boje přinesl třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním disponujícím ansámblem 250 kW (340 koní) v rozmezí 5 500-6 000 ot./min a 500 Nm od 1 520 do 4 500 ot./min. Hatchback o hmotnosti 1 545 kilogramů s pohonem zadních kol a osmistupňovým automatem zvládá zrychlení na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Vlajku dieselového pohonu přijelo pozdvihnout nejnovější BMW 840d s přeplňovaným naftovým třílitrem vybaveným výkonem 235 kW (320 koní) po dosažení 4 400 ot./min a 680 Nm v rozpětí 1 750-2 2500 ot./min. Čtyřkolka s osmistupňovou automatickou převodovkou váží 1 895 kilogramů, což je důvodem papírově nejhoršího zrychlení na 100 km/h za 4,9 sekundy.

Sprint na čtvrt míle s odhadovaným pořadím tipovaným dle katalogových proporcí ovšem pořádně zamíchal, protože šedá je teorie a zelený strom života. Dlouho nejrychlejší byla 840d díky pohonu všech kol, kterou následovala M140i s nejmenší nadváhou. Karty se ale nakonec začaly obracet a nejrychleji projel cíl nejstarší bavorák s největší nadváhou, který ji a špatný start zadního pohonu nahradil bezpečně nejvyšším výkonem svého motoru. Za M5 prosvištěla nejméně výkonná lokomotiva 840d a poslední kupodivu dojelo nejlehčí benzínové nářadí M140i.

Stará škola přebytku výkonu nedala šanci nikomu ani v závodě s letmým startem z rychlosti 80 km/h. Dávno vyřazená generace M5 E60 ujela s přehledem mladším sourozencům s turbodmychadly. Nejvíce vzadu zůstalo dieselové kupé nejmladší produkce.

BMW 840d zase nejlépe brzdí. Oranžová novinka z Mnichova prokázala kvalitní brzdy a po společném okamžiku sešlápnutí brzdového pedálu zůstala stát na místě nejdříve. Sedan doplatil na to, že v době jeho vzniku se BMW v rámci brzd svých emkových modelů zrovna nesnažilo. Proto poslední disciplínu těsně prohrál, mohlo to být destruktivní vítězství 3:0 pro téměř deset let nevyráběný model, ovšem nutno dodat z trochu jiné kategorie aut než zbylí soupeři...


Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 1 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 01Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 2 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 02Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 3 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 03Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 4 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 04Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 5 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 05Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 6 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 06Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 7 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 07Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 8 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 08Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 9 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 09Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 10 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 10Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 11 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 11Atmosféra, turbo, nebo diesel? BMW se třemi typy motorů srovnala síly na letišti - 12 - BMW M5 E60 proti M140i a 840d srovnani 12
Srovnání atmosférického benzínu s přeplňovanými verzemi v podání automobilky BMW

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše