Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem

Německá automobilka měla dle CARB osadit vozy v motory V6 softwarem, který dle natočení kol rozpozná laboratoře od reálného světa.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem

7.11.2016 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá automobilka měla dle CARB osadit vozy v motory V6 softwarem, který dle natočení kol rozpozná laboratoře od reálného světa.

V závěru léta se mohlo zdát, že kauza Dieselgate je víceméně u konce a my se budeme zabývat maximálně jejími ekonomickými důsledky pro koncern VW. Však jen v posledních dnech vyplynulo na povrch několik skutečností, které naznačují, že koncern není v takové kondici, jak se nám mnozí jeho činovníci snažili naznačit. V důsledku škrtů došlo k odchodu Audi z Le Mans, Volkswagen pro změnu opustil WRC, navzdory dominanci obou značek v těchto disciplínách.

Kromě toho mají Němci na krku obvinění ze strany Evropské unie, dle kterého přehrání softwaru v rámci nejrozsáhlejší svolávací akce v dějinách VW Group snižuje životnost pohonných jednotek. Aby toho nebylo málo, nejistou půdu má VW pod nohama znovu i v Americe. Kalifornské sdružení CARB obvinilo Audi z podvodů u dalších testů. Tentokrát přitom jde o „několik set tisíc“ aut, jež mají být vybaveny softwarem, který je navázán na pohyby volantu. Jakmile kola zůstávají rovně, je aktivován režim nízké spotřeby paliva resp. emisí CO2.

V důsledku této mapy řídicí jednotky jsou otáčky motoru udržovány co nejníže, což samozřejmě napomáhá procházet testy. Celý systém je navíc poměrně jednoduchý a vychází z toho, že během oficiálního laboratorního měření jsou kola srovnána. Jakmile ale v reálném světě dojde k jejich natočení o více než 15 stupňů, program je deaktivován a řízení motorů se mění..

Podle zjištění měl být tento software instalován pouze u aut osazených automatickou převodovkou s označením AL 551. Jde tedy o specifickou variantu osmistupňové skříně ZF, která je určena vozům s pohonem všech kol quattro. Konkrétně jmenovány jsou modely A8, Q5 a Q7, přičemž podvádět mají nejen auta s dieselovými, ale také s benzinovými motory V6.

Podle německých médií by přitom nemělo jít o zbrusu nové vozy, Audi prý mělo daný software přestat užívat měsíce před tím, než CARB přistoupil k testům nejmenovaného postaršího modelu. Velmi pravděpodobně se tedy Němci zalekli, že by kvůli pozornosti způsobené kauzou Dieselgate mohl být podvodný program objeven, a tak se jej raději vzdali.

Zde již samozřejmě spekulujeme, odhalení onoho softwaru ale může překvapit jedině Američany. Všemožné oportunistické metody vedoucí ke snížení normované spotřeby jsou v Evropě známé, široce používané a legálně možné. Až donedávna ale rozdíly mezi papírovou a skutečnou realitou širokou veřejnost příliš nezajímaly.

Bude zajímavé, zda se v Evropě něco změní ve světle nových obvinění CARB, příliš s tím ale nepočítáme. Koncern VW totiž dokonce i původní „chytrý“ software, jímž jsou osazeny motory TDI EA 189, čerstvě oficiálně prohlásil zcela legální. Alespoň podle přesvědčení VW či jeho právníků tedy nikterak evropské předpisy a místní motoristé mohou zapomenout na kompenzace, jež dostávají řidiči v zámoří.

Právě kvůli tomuto přístupu EU vyvíjela na Volkswagen nemalý tlak, který by vedl k určitému odškodnění také pro Evropany. Tomu se VW ubránil a svým postojem ukazuje, jak se jeho právníci budou stavět k soudním sporům vedeným proti němu právě v Evropě. Podstatou obhajob bude tvrzení VW, dle kterého inkriminovaný software „není dle evropských norem nezákonným zařízením“.

Zajímavě je, že přestože tento postoj koncern zaujal již před mnoha měsíci, nakonec přistoupil k již zmiňované svolávací akci. Ta bude probíhat i nadále, přičemž má jít především o „vstřícný krok“ směrem k regulátorům i zákazníkům. V té souvislosti ze strany VW Group zaznělo, že jistou kompenzací pro Evropany je fakt, že za přehrání softwaru nemusí platit.

Kauza Dieselgate přesto zdaleka není u konce. Volkswagen, respektive nově Audi, ještě bude mít co vysvětlovat, přičemž není nereálné, že aktuální skutečnosti spojené s motory V6 budou mít zpětný dopad na problematiku spojenou s dieselovými čtyřválci.


Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 1 - Audi SQ5 plus prvni sada 01Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 2 - Audi SQ5 plus prvni sada 02Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 3 - Audi SQ5 plus prvni sada 03Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 4 - Audi SQ5 plus prvni sada 04Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 5 - Audi SQ5 plus prvni sada 05Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 6 - Audi SQ5 plus prvni sada 06Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 7 - Audi SQ5 plus prvni sada 07Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 8 - Audi SQ5 plus prvni sada 08Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 9 - Audi SQ5 plus prvni sada 09Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 10 - Audi SQ5 plus prvni sada 10Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 11 - Audi SQ5 plus prvni sada 11Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 12 - Audi SQ5 plus prvni sada 12
Audi SQ5 TDI plus je jedním z modelů, jichž se nové obvinění CARB může týkat. Má totiž dieselový šestiválec a osmistupňovou převodovku ZF, zrovna tento model se ale v USA neprodává

Zdroj: Bild, Auto News

Petr Prokopec

Diskuze 5 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše