Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Babišův „drzý” odpor ke snahám EU nařídit elektromobily si v zahraničí získal nečekané zastání
16.9.2021 | Petr Miler
Máte pocit, že jsou to jen „zpátečničtí” a „chudí” Češi, kteří se staví na zadní, když jim někdo chce nařídit elektrická auta? A „lidé ze západu” se budou leda divit? Mýlíte se.
Český premiér Andrej Babiš dal minulý týden v rámci předvolebních debat rozhovor webu iDnes a způsobil tím možná větší humbuk, než sám čekal. Jinak lokální debaty v lokálním médiu si všimly světové agentury a o pár dnů později novináři už i na významných amerických motoristických webech skloňovali premiérova slova.
Ta by mohl někdo na dnešní poměry označit až drzá, neboť Babiš doslova řekl: „Nemůžeme si nechat diktovat, co vymysleli zelení fanatici v europarlamentu. Podpoříme třeba síť pro elektromobily, ale normálně auta se budou vyrábět normálně dál. Elektroauta jsou luxus, nejsou dostupná běžným lidem.” Je dnes obecně neobvyklé, aby se někdo nařízené elektromobilitě bránil a pokud už to činí, sahá po racionálních argumentech. Slova o „zelených fanaticích” z úst hlavy exekutivy země s 16. nejvyšším HDP v Evropě, která vyrábí okolo milionu aut za rok, jsou raritou.
Nechápejte nás špatně, nestali jsme se přes noc příznivci Andreje Babiše kvůli dvěma větám. Nechceme být příliš političtí, a tak nebudeme do slov českého premiéra příliš vrtat - bereme je, jak jsou. Je to vyjádření, které je nám blízké, současně ale nelze zapomenout na to, kdo je pronesl. Andrej Babiš je člověk, který umí - jistě i díky nespočtu schopných marketérů okolo - zvednout téma, které rezonuje a postavit se na tu stranu, která pro něj bude zdrojem politických bodů. Současně si ale nemůžeme být jisti, jestli svého, možná strojeného odporu nevyužije při vyjednávání o tom či onom, nevzdá se jej výměnou za jiný ústupek EU a za pár let neřekne, že nařízená elektromobilita je vlastně prima.
Na věci nás tedy zaujala primárně reakce zbytku světa na tato slova, která neskončila pár citacemi v USA. Naopak, postupně se objevila téměř na všech významných světových médiích a je pozoruhodné sledovat i reakce na ně. Jedním z webů, který toto téma zvedl, se stal i britský Drive Tribe provozovaný Clarksonem, Hammondem a Mayem, tedy triem moderátorů Top Gearu, který podle dostupných statistik čtou lidé prakticky z celého světa. Je mezi nimi i spousta Britů, Němců, Nizozemců a dalších obyvatel zemích na oko posedlých elektromobilitou. Právě proto zaujmou i nejoblíbenější reakce na něj.
Kdo by čekal, že Babiš bude označován za „zrádce zelené pravdy” nebo něco podobného, mýlil by se. „Je dobré vidět, že z toho někdo má rozum,” praví v tuto chvíli nejoblíbenější komentář. Němec Carel Strüwig na Babišova slova říká: „Plně podporuji Česko. Aspoň jeden člověk má žaludek na to mluvit o celé situaci upřímně,” další z komentářů praví: „Možná se tam přestěhuji.”
David Olsen-Fabian na citovaná slova reaguje tím, že Babiš „uhodil hřebíček na hlavičku”, Jan z Polska pak reaguje: „Neřekl bych to přímo takhle, ale vyznění je správné.” Někteří se pak s českým premiérem začínají i trochu družit: „Sežeňte mi tam lístky, koupím tomu chlápkovi pivo.” A tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho - jsou to desítky reakcí podporované desítkami dalších.
Už z dřívějších referend a průzkumů vyplynulo, že oddanost elektromobilitě není mezi běžnými Evropany vůbec taková, jak by se navenek mohlo zdát. A toto je další projev naznačující, že názory, které nucené elektromobilitě odporují, mají v politice disproporčně malé zastoupení. Stačí jedno vyjádření premiéra malé země v českém médiu a rázem je z toho světové téma, které si získává podporu i tam, kde by ji člověk nečekal.






I když také Škoda prodává elektrická auta a má s nimi nemalé plány, český premiér se jasně postavil proti jejich protěžování a nařizování. A ve světě si tím získal překvapivě velkou pozornost i podporu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nejčtenější články
Nejextrémnější Ferrari F40 jde do aukce. Brutální stroj s víc jak 700 koňmi na tunu se může stát tím nejdražším v historii
27.7.2025Dacia to se zaujetím místa Škody myslí vážně, jejího konkurenta Octavie nafotili bez maskování
27.7.2025Porsche v zoufalosti začalo nabízet přímé slevy na elektrický Macan. Nepamatujeme, kdy naposledy něco takového udělalo
27.7.2025Mansory se znovu vyřádilo na Tesle Cybertruck. Asi má pocit, že napoprvé nezašlo dost daleko
27.7.2025Šéf výrobce elektromobilů je totálně mimo. V těžkých časech křičí, že tradiční značky elektroauta nikdy nechtěly a přejí si jejich konec
28.7.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.27. 16:09 - řidičBOB
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 22:52 - Eda
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat