Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, technický šéf jako jeden z mála neztrácí zdravý rozum
15.1.2022 | Petr Miler
Mnohé automobilky se v posledních měsících mohou přetrhnout s avízy, kdy skončí s vývojem či prodejem aut se spalovacími motory, aniž by mohly tušit, co přinese další vývoj. BMW s nimi přes veškeré tlaky odmítá jít v jednom šiku.
Loni hned několik německých automobilek oznámilo, že skončí s vývojem nových spalovacích motorů a některé dokonce stanovily datum, kdy je přestanou prodávat. Patří mezi ně i Audi a Mercedes-Benz - Audi od roku 2026 nemíní představit jediný nový model s benzinovým nebo naftovým pohonem a v roce 2033 zastavit jejich prodej zcela. Mercedes je na této vlně ještě více a plánuje totéž pro rok 2030, jakkoli je možné, že jen v Evropě. Absurdně brzy? Omyl, Opel nedávno trumfoval rokem 2028.
A nejde jen o Němce, s podobnými avízy se mohou přetrhnout i další. Renault též trvá na roku 2030 a koncernu Stellatis, jehož je Opel součástí, se v případě některých aut nebojí skončit s prodejem spalovacích verzí ihned. Dotčené značky se na nás asi budou zlobit, ale jakkoli chápeme, že jde o reakci na politické tlaky, přijdou nám takové plány nekonečně hloupé.
I když se firmy rády ohání termíny, jako jsou odpovědnost a udržitelnost, ani jedno nespočívá v plánování nenaplánovatelného. Nikdo neví, kam se stočí vývoj během dalších 10 nebo 15 let, nikdo neví, kam se vyvinou ony politické tlaky. Odpovědné a udržitelné podnikání spočívá primárně ve schopnosti se flexibilně přizpůsobit aktuální realitě a opravdu není možné odhadnout, jaká za dekádu bude. Jediný smysluplný plán tedy zní: „Budeme prodávat to, co budou zákazníci chtít a co nám vývoj a regulace umožní.” To ale zřejmě nezní dostatečně rozhodně v době, kdy slova typu „zpátky ni krok” znovu získávají na váze.
Ostrůvky zdravého rozumu naštěstí ještě existují a o jednom z nich už dnes byla řeč - jde překvapivě o Hondu, jen ne o evropskou Hondu. Možná ještě překvapivějším je ale mnichovské BMW, které v posledních dekádách hořelo pro kdejaký „zelený nesmysl”, v poslední době ale nad nastalým vývojem jen kroutí hlavou a už dříve ústy svého nejvyššího šéfa naznačilo, že spalovací motory hned tak nedá. Nyní postoj automobilky dále rozvedl šéf vývoje Frank Weber.
Hlavní technik značky v rozhovoru pro Auto Motor und Sport potvrdil, že automobilka přijde se zcela novou generací motorů, které zůstanou v prodeji i po roce 2030 a žádný násilný konec čehokoli neplánuje. Podle něj je pochopitelně nezbytné, aby dále klesaly emise generované CO2 při jejich provozu, přání zákazníků jsou ale podle něj úplně stejně důležitá. A firma prostě musí dostát oběma požadavkům, ne jen jednomu.
„Jedna věc je pro nás jistá: Stále potřebujeme nejnovější spalovací motory i pro další roky pro efektivní snížení emisí CO2 v osobních autech po celém světě. Proto pracujeme na nové generaci motorů - benzinech, dieselech, šestiválcích i osmiválcích. Pak budeme připraveni na příští emisní standardy. Jen s šestiválci zredukujeme emise CO2 masivněji než kdykoli dříve s jakoukoli jinou mezigenerační změnou,” říká Weber.
Tázán, zda půjde skutečně o nové motory a ne jen evoluci těch stávajících - což je přístup, který ostatní myslí oním „zastavením vývoje” - uvádí, že jde opravdu o úplně nové agregáty: „Nic není skutečně jako dříve. Je tu něco úplně nového v hlavách válců. A s tím dokážeme zajít v případě efektivity ještě dál,” dodává trochu tajemně.
Weber se už dříve nechal slyšet, že BMW nechce opustit trh spalovacích aut příliš brzy a pak nutit lidi ke koupi elektromobilů, které nechtějí. Stejně tak nechce riskovat ztrátu zaměstnanců, kteří dnes umí špičkové spalovací motory vyvíjet a vyrábět. Podle Webera není reálné, aby se elektrická auta rozšiřovala tak rychle, jak konkurenti předpokládají, a tak BMW trvá na tom, že elektrická auta budou mít v roce 2030 na celkových prodejích maximálně poloviční podíl. A to je stav, který nedovolí ta spalovací jednoduše zaříznout.
Přístup BMW se zdá být rozumný, nakonec i kdyby si automobilky usmyslely cokoli, je třeba nezapomínat, že svět není jen Evropská unie. Dnes se může zdát, že USA a Čína jsou na podobné lodi, minimálně ve Státech ale můžeme vidět, že stačí jedny volby a všechno je jinak. A i kdyby EU, USA a Čína jely jedním směrem, ani to není celý svět. Je tu celé Rusko a okolní země, které pro elektromobilitu vůbec nejsou stvořené. Podobně je na tom se svými vzdálenostmi a teplotami Kanada, pak je tu celá Jižní Amerika a její převážně rozvojové země, je tu Afrika v čele s dvousetmilionovou Nigérií, tedy zemí lidnatou skoro jako USA, která po elektromobilitě neštěkne ještě dekády. A také více jak miliardová Indie s velkými automobilovými plány, kde též elektrická auta nemají šanci se v jakkoli dohledné době uchytit.
To jsou odhadem dvě třetiny světa, škrtnou si významné automobilky tak velká odbytiště? Asi ne. Situace na celém světě zkrátka není stejná a zatímco v mnoha zemích lze i díky politickému tlaku očekávat maximální přiklonění k elektrifikaci, jinde to zkrátka nepůjde a i o nigerijské zákazníky bude probíhat konkurenční boj. Bude jim Audi prodávat i v roce 2040 motory staré 20 let? Nevěříme tomu, lidé budou chtít víc a kdo jim to nabídne, vyhraje. Sázet tedy již dnes vše na jednu kartu, když nikdo nedokáže ani přesně říci, kdy a zda se vůbec lidstvo vypořádá s koronavirem, je opravdu nesmyslné. A je sympatické vidět, že BMW to nechce udělat.






BMW počítá se spalovacími motory i nadále, technický šéf potvrdil i novou generaci dieselů a osmiválců. Na fotkách je přeplňovaný osmiválec s 635 koňmi, který pohání současnou M5 CS. Foto: BMW
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
