BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis

(+ video) Téměř nová M3, kterou si zákazník koupil, byla v mizerném stavu. Testoval ji Jeremy Clarkson.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis

10.12.2015 | Marek Bednář | 24 příspěvků

BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Téměř nová M3, kterou si zákazník koupil, byla v mizerném stavu. Testoval ji Jeremy Clarkson.

Když zaplatíte 50 tisíc liber (cca 1,8 milionu korun) za lehce jeté BMW M3, očekáváte, že bude v pořádku, když i Jeremy Clarkson o něm v Top Gearu prohlásil, že je dobře postavené. Takto nabízená auta samotnými dealery automobilky ani velké problémy nemívají. Na jejich tachometru bývá sotva pár tisíc kilometrů a pokud se k nim jejich předchozí řidiči chovali alespoň trochu slušně, jsou prostě jako nová. Jenže to nebyl případ tohoto vozu.

Brit Rob Willis, který oněch 50 tisíc liber za svou M3 zaplatil, rychle zjistil, že vůz není v takovém stavu, v jakém by měl být. Ozývaly se z něj různé nepatřičné zvuky, potíže byly hlavně s brzdami a řízením. Vrátil se tedy k prodejci a požadoval opravu. Prodejce si ovšem s autem nevěděl rady a i když na něm nějaké opravy provedl, zlepšení se nedostavilo.

Willis byl překvapen, neboť prodejce mu před koupí řekl, že jde o bývalý předváděcí vůz, který používal jeden z manažerů dealerství. Pravda to nebyla. Když se o několik dní později Willis se svou nastávající ženou dívali na starší epizody Top Gearu, všimli si, že jeho auto a to, které Clarkson na videu hodnotil, mělo stejné poznávací značky. Rob Willis si tedy nevědomky koupil tu konkrétní M3, kterou Clarkson před nějakou dobou proháněl po trati bokem a velmi rychle - tak, jak to na testovací trati Top Gearu on a najatí profesionální řidiči obvykle dělávali.

Prodejce po konfrontaci se zjištěními zákazníka označil své předchozí jednání za chybu a uznal, že auto v takovém stavu vůbec neměl prodat. „Nebylo způsobilé pro jízdu na silnici,” říká. Modrá M3 tedy do servisu putovala znovu a pak už prodejce ve spolupráci s automobilkou BMW vůz patřičně opravil. Proč si s ním prve nevěděl rady, je otázkou, ale nápovědou mohou být karbon-keramické brzdy - mimo jiné ony mohly být při testování poškozeny a vyměnit je je velmi nákladné. Investovat do takové opravy se prodejci nemuselo chtít, pro automobilku už to potíž nebyla.

Willis ale svou M3 už nechtěl a od dealera si jako náhradu vzal novou 330d s pár pozornostmi navíc. Na jednu stranu chápeme, že už nechtěl auto se zmíněnou historií, jehož potíže se zřejmě neomezí jen na pár snadno vyměnitelných součástek. 330d nám ale nepřijde jako dobrá náhrada a Willis mohl na této situaci „trhnout” i více než pár článků ve světovém tisku. Vzhledem k tomu, jakou je Clarkson celebritou, mohl opravený vůz s tím, že jej řídil Jeremy Clarkson v jedné z epizod ze slavné éry Top Gearu, prodat dráže než jej koupil.

Willis si neodpustil ani trochu přecitlivělý komentář, když řekl, že má osmiletou dceru a tři malé neteře, jejichž životy byly takto riskovány. A vůbec uvažuje podivně - viní právě Clarksona z toho, že auto, které si koupil, bylo v nepořádku. To nám přijde trochu nepatřičné, jakkoli si neděláme iluze o tom, jak štáb s testovanými vozy zacházel. Však to není poprvé, kdy Top Gear byl osočen z poničení testovaných aut - měli jsme tu např. zprávu o výsledcích australského road tripu v grand tourerech.

Přesto je to v prvé řadě odpovědnost BMW a jeho dealerů, co, v jakém stavu a jak prodává, nikoli předchozích uživatelů nabízených vozů. Prací Jeremyho Clarksona a dalších novinářů, nás nevyjímaje, je přivádět testovaná auta k limitu jejich možností a tam poznávat, čeho jsou schopna. Ne proto, že takto budou reálně používána, ale proto, že jen v takové chvíli odlišíte zrno od plev. Proto jsme také třeba svého času vytáhli Škodu Rapid na Nordschleife. Je pak na automobilkách, aby taková auta daly do pořádku a prodávaly je s informací o jejich skutečné historii.

Ostatně, účast v Top Gearu je pro firmy výbornou reklamou, např. prodeje Škody Yeti se v Británii zvedly o 60 %, když Clarkson nechal na jeho střechu přistát vrtulník a interiérem nechal drsně prolézat hasiče - to kabina Yetiho nemohla přežít bez úhony. Jistě tak rády opravu poškozeného auta zaplatí, zejména když ho Clarkson označí za perfektní.

Jenže v případě této M3 se asi na opravu moc nehledělo, když mohla jít do prodeje bez nutných oprav. Můžeme samozřejmě spekulovat, že den driftování na okruhu by auto jako M3 mělo přežít bez problémů, ale s autem se jistě nedělo jen. Tak či onak to není příliš podstatné - jak řekl prodejce, takové auto prodávat neměl. A když už jej prodával, neměl o něm vyprávět báchorky. My si můžeme vzít ponaučení - „lehce jeté auto po starším pánovi” nemusí být vždy taková výhra, ani když je to technicky pravda...


BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis - 1 - bmw m3 po clarksonovi 01BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis - 2 - bmw m3 po clarksonovi 02BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis - 3 - bmw m3 po clarksonovi 03BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis - 4 - bmw m3 po clarksonovi 04BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis - 5 - bmw m3 po clarksonovi 05BMW prodalo zánovní M3, jež huntoval Clarkson v Top Gearu. Byla na odpis - 6 - bmw m3 po clarksonovi 06
Konkrétně tuhle modrou M3 si pořídil Rob Willis. Nebyla mechanicky v pořádku až do té míry, že vůz vrátil

Zdroje: The Sun. britský tisk

Marek Bednář

Diskuze 24 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše