Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia
14.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do myslí Čechů se zapsal hlavně díky autorství designu přelomového modelu Škody, proslul ale i dalšími díly. Teď dělá pro Hyundai a věští budoucnost.
Čelní světlomety skutečně nejsou dominantou nového luxusního Hyundai, tedy konceptu Genesis GV80. Za jeho vzhledem stojí nový šéfdesignér značky Luc Donckerwolke, který dříve navrhoval koncernové vozy značek Lamborghini, Audi či Bentley a postaral se také o vizáž první generace Škody Octavia. V případě těchto zavedených automobilek se přitom dle svých slov mohl posunovat vždy jen o krok, u Genesis může hledět mnohem více do budoucnosti.
I proto říká, že se světlomety aut, jak je známe dnes, se u Korejců již příliš nepočítá. Uspořádání po dvou na každé straně a ve velmi malém měřítku po vzoru GV80 má dostat každý nový model značky Genesis. Jako první se v roce 2019 ukáže právě velké SUV, které o rok později doplní v nabídce menší model GV70. Kromě toho se do konce dekády dočkáme ještě velkého kupé, které zamíří mezi luxusní GT.
Vzhled produkčního GV80 bude velmi podobný konceptu, neboť automobilka dle Donckerwolkeho „nehodlá navnadit zákazníky něčím, co posléze nevyrobí. Stejní lidé, kteří navrhli koncept, stojí i za sériovou verzí - jsou to ti samí lidé. Ukazujeme vám tedy to, co skutečně přijde.“ Čtveřici úzkých čelních světel tedy máme očekávat na 100 %, to je ovšem pouze počátek jejich odchodu do důchodu.
„Všechny modely Genesis budou mít časem toto uspořádání, nicméně jak vidíte, redukujeme velikost světel, neboť počítáme s tím, že je automobily časem nebudou potřebovat. Světlomety totiž nejsou oči, vyvíjí se,“ popisuje chystanou změnu belgický designér s tím, že dnes je možné vyrobit světla, která budou svítit lépe než ta konvenční a přitom z vnějšku vůbec nebudou vidět. A naráží na novinky, jako jsou laserová světla. Jejich zdroj může měřit jen pár milimetrů a osvětlit silnici lépe než jakákoli světla s tradiční parabolou.
A není to jediný fakt, ústupu světel do pozadí má pomoci i nástup autonomních vozů, které se místo lidských očí budou spoléhat na senzory, kamery a radary. „Světla jsou ve skutečnosti technologické prvky, které mají i funkci. Tato funkce ale do budoucna zmizí, neboť autonomní vozy světlomety nepotřebují. Jejich roli převezmou senzory, světlům tak zůstane dekorativní funkce. Víceméně tedy jen budou sloužit k zobrazení firemní identity,“ dodává k transformaci celého automobilového segmentu Donckerwolke.
Je ovšem třeba dodat, že šéfdesignér značky Genesis popisuje budoucnost, která se jeví být docela vzdálená. A to ještě za předpokladu, že k rozšíření autonomních vozů dojde již kolem roku 2025, jak mnohé automobilky předvídají. Úplný pohřeb tedy čelní světlomety nejspíše ještě nějaký ten pátek nečeká, svědky jejich dalšího zmenšování ale nepochybně budeme. Právě před designéry pak leží nelehký úkol - jak světla zmenšovat a přitom nevzít autům jejich tradiční výraz. Totiž, auto bez světel vypadá navzdory Donckerwolkovým slovům stejně zvláštně, jako člověk bez očí...





















Za designem konceptu Genesis GV80 stojí...
...Luc Donckerwolke, který nově uvedl, že čelní světlomety, jak je známe, se stanou zbytečností a tedy i minulostí
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu včera 20:00
- Superbike: Za jakých podmínek může zůstat Bautista u Ducati Aruba.it. včera 12:00
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 5.8.2025
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
- Oficiálně Moto2: MSi Racing se loučí s Ericem Fernandezem a představuje Unaie Orradreho 4.8.2025
Nejnovější články
Němci vzali Erdoganovu pýchu s zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
před 8 hodinamiBezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
před 9 hodinamiHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
před 11 hodinamiAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
včeraAudi dál upadá. Po kolapsu zisků sáhlo dealerům na marže, přinese to další zdražení a další propady
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.06. 09:55 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 08.05. 20:38 - řidičBOB
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 08.05. 15:14 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.