Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia
14.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do myslí Čechů se zapsal hlavně díky autorství designu přelomového modelu Škody, proslul ale i dalšími díly. Teď dělá pro Hyundai a věští budoucnost.
Čelní světlomety skutečně nejsou dominantou nového luxusního Hyundai, tedy konceptu Genesis GV80. Za jeho vzhledem stojí nový šéfdesignér značky Luc Donckerwolke, který dříve navrhoval koncernové vozy značek Lamborghini, Audi či Bentley a postaral se také o vizáž první generace Škody Octavia. V případě těchto zavedených automobilek se přitom dle svých slov mohl posunovat vždy jen o krok, u Genesis může hledět mnohem více do budoucnosti.
I proto říká, že se světlomety aut, jak je známe dnes, se u Korejců již příliš nepočítá. Uspořádání po dvou na každé straně a ve velmi malém měřítku po vzoru GV80 má dostat každý nový model značky Genesis. Jako první se v roce 2019 ukáže právě velké SUV, které o rok později doplní v nabídce menší model GV70. Kromě toho se do konce dekády dočkáme ještě velkého kupé, které zamíří mezi luxusní GT.
Vzhled produkčního GV80 bude velmi podobný konceptu, neboť automobilka dle Donckerwolkeho „nehodlá navnadit zákazníky něčím, co posléze nevyrobí. Stejní lidé, kteří navrhli koncept, stojí i za sériovou verzí - jsou to ti samí lidé. Ukazujeme vám tedy to, co skutečně přijde.“ Čtveřici úzkých čelních světel tedy máme očekávat na 100 %, to je ovšem pouze počátek jejich odchodu do důchodu.
„Všechny modely Genesis budou mít časem toto uspořádání, nicméně jak vidíte, redukujeme velikost světel, neboť počítáme s tím, že je automobily časem nebudou potřebovat. Světlomety totiž nejsou oči, vyvíjí se,“ popisuje chystanou změnu belgický designér s tím, že dnes je možné vyrobit světla, která budou svítit lépe než ta konvenční a přitom z vnějšku vůbec nebudou vidět. A naráží na novinky, jako jsou laserová světla. Jejich zdroj může měřit jen pár milimetrů a osvětlit silnici lépe než jakákoli světla s tradiční parabolou.
A není to jediný fakt, ústupu světel do pozadí má pomoci i nástup autonomních vozů, které se místo lidských očí budou spoléhat na senzory, kamery a radary. „Světla jsou ve skutečnosti technologické prvky, které mají i funkci. Tato funkce ale do budoucna zmizí, neboť autonomní vozy světlomety nepotřebují. Jejich roli převezmou senzory, světlům tak zůstane dekorativní funkce. Víceméně tedy jen budou sloužit k zobrazení firemní identity,“ dodává k transformaci celého automobilového segmentu Donckerwolke.
Je ovšem třeba dodat, že šéfdesignér značky Genesis popisuje budoucnost, která se jeví být docela vzdálená. A to ještě za předpokladu, že k rozšíření autonomních vozů dojde již kolem roku 2025, jak mnohé automobilky předvídají. Úplný pohřeb tedy čelní světlomety nejspíše ještě nějaký ten pátek nečeká, svědky jejich dalšího zmenšování ale nepochybně budeme. Právě před designéry pak leží nelehký úkol - jak světla zmenšovat a přitom nevzít autům jejich tradiční výraz. Totiž, auto bez světel vypadá navzdory Donckerwolkovým slovům stejně zvláštně, jako člověk bez očí...





















Za designem konceptu Genesis GV80 stojí...
...Luc Donckerwolke, který nově uvedl, že čelní světlomety, jak je známe, se stanou zbytečností a tedy i minulostí
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Supersport za 75 milionů je pro majitele taková katastrofa, že chce po ujetí 441 km auto vrátit za plnou cenu
před 56 minutamiZ obézní obludy, jakou je nové BMW M5, zvládnou udělat něco ještě horšího asi jen u tohoto úpravce
před 2 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 3 hodinamiHonda vzala továrnu, kde vyráběla supersportovní NSX, a začala tam dělat tohle, vážně
před 5 hodinamiDalší Ferrari je pro jeho kupce finanční pohromou, navzdory inflaci nominálně přichází o víc jak 3 miliony za pár let
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva