Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Česko a Slovensko prý kazí EU její snahy o snížení emisí CO2 u aut, je to k popukání
18.9.2023 | Petr Miler
Nebýt to k smíchu, je to snad i k pláči. Na papíře to tak opravdu může vypadat, opustíme-li ale virtuální realitu stvořenou Evropskou unií, zjistíme, že skutečná realita vypadá úplně jinak.
Nechápejte nás špatně, jsme všemi deseti pro to, aby auta byla čím dál bezpečnější, čím dál úspornější nebo čím dál „čistší”, to všechno je v pořádku. A s ohledem na relevantní zájmy většiny společnosti lze na ten či onen aspekt tlačit více než na jiné. Problém ale nastane, když místo reality začnete honit jen její obraz, když se začnete soustředit jen na čísla, jen na papírový výsledek sám sobě. Pak se může stát i to, že postupně namalujete obrázek něčeho, co vůbec neexistuje. A vyřešíte akorát to, co Zdeněk Pohlreich svého času definoval jako „gigantische Schei...”. Však vy víte.
Jen podobná slova mohou člověka napadnout při pročítání tiskové zprávy Cebie nazvané „Evropské snahy o snížení emisí CO2 ohroženy Českou republikou”. Nic proti Cebii, máme tam známé, ale takto nekriticky reflektovat statistiky EU je přinejmenším zavádějící. A proto bychom do mozaiky celé věci rádi dosadili kamínek, který její celkové vnímání nutně dramaticky mění.
Zpráva konstatuje, že průměrné emise CO2 u nově prodaných aut utěšeně klesají. Nejkrásněji pak bylo ve Skandinávii, „neboť nové auto zaregistrované v roce 2022 v Norsku vykazovalo pouhých 17,97g CO2 /km. Následovalo Švédsko, Island a Finsko. Oproti tomu Česká republika se zařadila mezi tři evropské země s nejvyššími průměrnými hodnotami u nových registrovaných aut (ČR průměr 138,18 g CO2/km). Podobně vysoké průměry už mělo jen Slovensko (138,53 g CO2/km) a Estonsko (141,54 g CO2/km)”.
Češi a Slováci to tedy kazí nejvíc, přičemž hlavním důvodem je prý rozdíl v zastoupení elektromobilů v prodejích nových aut. U nás totiž dál dominuje benzin a nafta, zatímco zhruba 3 900 nově prodaných elektromobilů znamená asi jen 2 procenta tržního podílu. Vypadá to jako definice problému, se kterým by „Česko mělo něco dělat” a níže přiložená grafika vám vykreslí, jak závažná situace je. Vypadá to „fair and square”, jak by řekli Američané, problém je „jen” v tom, že všechny tyto závěry vychází z naprosto absurdní premisy, že emise generované provozem elektrických aut jsou nulové. Což nejsou, nebudou, nikdy nebyly a ani takové nemohou být.
Někde ve světě z toho mají i rozum a označují to za lež až do té míry, že je zakázáno to používat v reklamě, v EU se z toho stala oficiální doktrína. Jak absurdní to je, však elektřinu nikdy v životě nevyrobíte bez energetických vstupů, které budou generovat nějaké emise. Mohou být v ideálním případě relativně malé, ale nikdy nebudou nulové. A dnes k nim mají opravdu daleko - skoro 60 % elektřiny v Evropě je vyráběno z uhlí, plynu či štěpením jádra, celosvětově je to dominantně uhlí. Říkat za takové situace, že emise CO2 generované provozem elektrických aut jsou 0, je prostě lež.
Je navíc třeba se dívat, jaká je situace v jednotlivých zemích, neboť auta prodaná v nich budou velmi pravděpodobně provozovaná právě tam. V Česku podle Electricity Maps v době publikování tohoto článku vzniká 1 kWh elektřiny za cenu vypuštění 614 g emisí CO2. Zrovna dnes jsme psali o BMW iX, které je elektrické a emise má podle EU nulové, takže skvěle vylepšuje statistiky všude, kde se prodá. Jen tedy papírově (realita bude snadno násobně horší) spotřebuje až 24,7 kWh elektřiny na 100 km. Trocha matematiky, tohle auto provozované v Česku generuje 151,7 g CO2/km i v případě, že budeme věřit oficiálním datům o sobě. To už tak dobře nezní, neboť papírové emise podle EU zlého, špatného, statistiky kazícího a medvědy hubícího auta jako Škoda Superb 2,0 TDI začínají na 125,8 g CO2/km.
Honem všichni pro elektromobil, ať tu statistiku vylepšíme a nepoškozujeme pověst naší krásné země, no ne? Anebo bude lepší začít sledovat realitu a přiznat si, že racionálním přístupem zohledňujícím vše včetně způsobu generování elektřiny v tom kterém místě lze snahy o snížení emisí CO2 ignorací elektromobilů naopak podpořit? Odpovězte si sami, je ale zjevné, že Češi se chovají vlastně jen rozumně. Tedy přesně tak, jak se EU chovat neumí nebo přinejmenším nechce.


Tyto tabulky působí přesvědčivě, ignorují ale fakt, že elektromobily svým provozem emise CO2 generují. A může jich být sakra hodně, dokonce i v Česku. Grafika: Cebia, tiskové materiály
Zdroje: Cebia, Electricity Maps, BMW, Škoda Auto
Bleskovky
Záběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
před 3 hodinamiŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinamiVrcholný elektrický Mercedes totálně propadl v losím testu. Je zásadně horší než třída A, která se kdysi převrátila
včera
Nejčtenější články
Že nebylo líp? Takto může vypadat legendární nezničitelný Mercedes S124 po 542 tisících km
27.8.2023Ani Němci už nevěří, že by plány na rozmach elektromobilů šlo splnit. Prodeje letos klesnou, miliony aut nikdo nechce
27.8.2023Nejneobvyklejší pancéřované auto v prodeji nikdo nechce. Cena klesla až na úroveň, kdy opravdu láká
28.8.2023Přepište dějiny, Massa chce svůj titul mistra světa F1 za rok 2008 zpět za každou cenu, očerňuje i Alonsa
28.8.2023Nové dno: Tesla dodala zákazníkovi auto s prasklým rámem, říká, že je to v souladu se standardy
28.8.2023
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 09.27. 14:05 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 09.27. 09:46 - řidičBOB
- Land Cruiser vs Outback 09.27. 09:00 - Danzig
- berlingo rifter proace city combo 09.27. 01:07 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 23:07 - M.Z.
- Dotaz: číštění ulic a zákaz zastavení. 09.26. 17:57 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 09.26. 12:33 - M.Z.
- Audi A8 (H4) 2013 3.0 tdi - držák "uchycení" blatníka 09.26. 10:07 - spooon