Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta

Expanze někdejší firmy na výrobu ledniček, která si proklestila cestu na výsluní kopírování Mercedesů, mimo jiné, je ohromující.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta

14.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Expanze někdejší firmy na výrobu ledniček, která si proklestila cestu na výsluní kopírování Mercedesů, mimo jiné, je ohromující.

V boji o světovou korunu jsme v posledních letech zmiňovali hlavně VW Group, Toyotu a GM, nejnověji pak o sobě dala díky převzetí Mitsubishi vědět aliance Renault-Nissan. Zapomínat ovšem nesmíme ani na čínský konglomerát Zhejiang Geely Holding Group, který od roku 2010 pohltil již několik zavedených evropských automobilek. Nejznámější akvizicí je samozřejmě odkup Volva, nicméně letos Číňané získali i Proton a jím vlastněný Lotus a právě při této akvizici jsme připomínali i kontroverzní kořeny této firmy.

Tím ovšem expanzivní touhy zdaleka neskončily, právě naopak se zdá, že s jídlem vzrostla i chuť. Geely právě dokončilo převzetí americké značky Terrafugia. Ta se samozřejmě na celkových registracích bude podílet jen minimálně, nicméně přesto je tento dílek v čínské skládačce důležitý. Terrafugia totiž hodlá jako jedna z prvních nabízet v širším měřítku létající auta.

O modelu Transition jsme se zmiňovali již v minulosti, malá rekapitulace ale dozajista neuškodí. Firma Terrafugia byla zformována před jedenácti lety absolventy Technologického institutu v Massachusetts. Na modelu Transition pracuje od roku 2009, přičemž prototypy nalétaly již stovky hodin. I proto značka počítá s tím, že sériové provedení pustí do prodeje v roce 2019.

Podle výrobce má Transition „létat jako typický odlehčený sportovní letoun a jezdit jako klasický automobil“. Konverze mezi oběma módy zabere méně než minutu, se složenými křídly se má vejít do běžné garáže. Uletět přitom dokáže až 643 km na jednu nádrž při cestovní rychlosti do 160 km/h, na zemi pak má Transition zvládat i dálniční tempo.

Pro firmu Terrafugia jde o začátek, v roce 2025 by velmi ráda představila druhý model, který bude schopen i vertikálního vzletu a přistání. Zázemí značky pak zůstane i navzdory převzetí čínským gigantem ve Státech, ostatně pro akvizici byl kvůli tomu zapotřebí souhlas amerických úřadů. Terrafugia přitom mohla díky čínským penězům ztrojnásobit svůj inženýrský tým.

„Společnost Terrafugia jsme založili s vizí, že změníme budoucnost dopravy pomocí létajících aut, které svým majitelům dodají novou úroveň osobní svobody. Nyní jakožto součást holdingu Geely jsem si jist, že tuto vizi dokážeme naplnit,“ uvedl k akvizici zakladatel americké značky Carl Dietrich s tím, že komerčnímu úspěchu nyní již nic nebrání. Na rok 2019 jsme tedy nadmíru zvědavi.


Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 1 - Terrafugia TF-X prvni sada 01Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 2 - Terrafugia TF-X prvni sada 02Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 3 - Terrafugia TF-X prvni sada 03Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 4 - Terrafugia TF-X prvni sada 04Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 5 - Terrafugia TF-X prvni sada 05Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 6 - Terrafugia TF-X prvni sada 06Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 7 - Terrafugia TF-X prvni sada 07Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 8 - Terrafugia TF-X prvni sada 08Číňané asi vážně pohltí všechno. Majitel Volva koupil firmu na létající auta - 9 - Terrafugia TF-X prvni sada 09
Terrafugia již nově spadá pod čínské Geely, pod jehož taktovkou chce model Transition začít vyrábět a prodávat od přespříštího roku

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.